Közélet

2014.10.21. 15:43

Ne legyen túl késő! Gyakoribb az iskolai erőszak, mint gondolnánk

Nincsenek biztonságban a gyerekek az iskola falai között, az iskolai zaklatás gyakoribb, mint gondolnánk. Ennek a határozott véleményének Tapolyai Emőke pszichológus adott hangot egy közelmúltbeli workshopon, ahol arra is egyértelműen rávilágított: „Egy-egy öngyilkosság döbbent rá minket arra, hogy újabb gyereknek kellett meghalnia, mert a társai tudatosan, szándékosan zaklatták, és az érte felelő szülők elmulasztottak jelen lenni, közbelépni.”

Márkus Kata

Ilyen határozott figyelmeztetés alighanem kevésszer hangzott el még szakember szájából, ha egyáltalán volt rá példa, ahogy arról is alig-alig hallani, vajon a zaklatás, bántalmazás a speciális iskolákban mennyire van jelen, s ott milyen következményekkel jár?
– Nálunk sem jobb a helyzet, csak más – mondta el megkeresésünkre Benczéné Csorba Margit, a kaposvári Bárczi módszertani központ főigazgatója. – Míg a normál közösségekben inkább a tudatosság, nálunk az ösztönös reakciók a jellemzők. S mivel ezekben az iskolatípusokban nagyon sok a családban bántalmazott gyerek, számukra ez a természetes közeg. S amikor a gyerek agresszív, tulajdonképpen nem tesz mást, csak másol. Persze erőszakot is.



– Egy fogyatékos gyerek számos családban már alapvetően áldozat  – mondta Benczéné Csorba Margit, a kaposvári Bárczi módszertani központ főigazgatója. – Ráadásul többségük szegényebb családból származik, s ha valamire vágyik a gyerek, azt igyekszik megszerezni. Vagy úgy, hogy elkéri a társától, aki, mivel az átlagnál befolyásolhatóbb, odaadja. Ha ez nem megy, akkor egyszerűen erőszakkal megszerzi, amit akar, például egy láncot letép a társa nyakából, vagy gyűrűt lehúz az ujjáról. Mint mondtam, jellemző, hogy az átlagosnál könnyebben befolyásolhatók a gyerekeink, s nehezen tudják kontrolálni a cselekedeteiket. Sajnos volt olyan eset is, amikor egy régebbi tanulónk mindezek miatt gyilkossági ügybe keveredett.

A főigazgató szerint ugyanakkor míg a normál közösségekben egy-egy gyerek önmagában is képes erőszakos cselekményekre, addig nálunk inkább csoportokba állnak össze a gyerekek, s kialakul egy vezér a csoportban, ő irányít, a befolyásolhatóbbak pedig teszik, amit mond. – A fájdalomküszöbük is más a mi gyerekeinknek, kevéssé tudják tehát felmérni, ha egy embernek, állatnak fájdalmat okoznak – mondta. – Aki nem antiszociális, az persze tudja, hogy rosszat csinált, akik viszont gátlástalanok, azok sokszor fel sem fogják, mit csináltak.

– Az iskolai erőszak nagyon fontos téma, foglalkozni kell vele, hiszen ilyen közegben tölti a legtöbb időt a gyermek, napokat, heteket, sőt éveket is – mondta Tapolyai Emőke az Állítsuk meg az iskolai erőszak körforgását! című workshopon, melyet az Élet Katedrális karöltve szervezett a Felelős Szülők Iskolájával. – A zaklatás nem kívánt viselkedésforma a gyerekek között, amelynek három jellemzője van: a hatalmi egyensúlyhiány, a tudatos bántó szavak – ezek nélkül ugyanis nincs bántalmazás, mindig kíséri a cselekedetet –, illetve ha az áldozat ellen irányuló cselekmények hosszabb ideig ismétlődően zajlanak. Ha a gyerek már harmadik hete panaszkodik a pedagógusnak, szülőknek, akkor zaklatásról beszélünk. Ilyenkor lépni kell!
Ugyanakkor a zaklatásnak több fajtája van, a leggyakoribb a verbális zaklatás, amely cikizésben, gúnynevek használatában, fenyegetésben, szexuális megjegyzésekben nyilvánul meg.

 – A szociális zaklatás olyan esetben valósul meg, ha a gyermeket tudatosan kizárják a közösségből, nem választják be a csapatba, nincsenek barátai – tette hozzá Tapolyai Emőke. – A gyerek így előbb-utóbb megtanulja, hogy selejt, és ez felnőttként is megmarad. A harmadik fajtája a fizikai zaklatás: ütés, rúgás, köpés, gáncsolás, amit gyakran a pedagógus sem vesz észre. S előfordul, hogy egy-egy öngyilkosság döbbent rá minket arra, hogy újabb gyereknek kellett meghalnia, mert a társai tudatosan, szándékosan zaklatták, és az érte felelő szülők elmulasztottak jelen lenni, közbelépni – figyelmeztetett a pszichológus.


Az áldozatok a különcök, a gyengék

Azok az áldozatok, akik különböznek a többségtől, gyengének tűnnek, nem tudják megvédeni magukat. Depressziósak, szorongósak, alacsony az önértékelésük, népszerűtlenek, nincsenek barátaik. Tapolyai Emőke pszichológus szerint, ha az otthonokban nincs helyes önértékelés, akkor áldozatokat nevelünk. S az áldozatok nem szólnak, mert szégyellik, hogy áldozatokká váltak, és félnek a megtorlástól. Nem beszélnek, mert úgy érzik, a felnőttek is tehetetlenek, nincs eszköztáruk, és érdektelenek. Az áldozatok nem panaszkodnak, mert elhiszik, hogy a bántalmazás, a cikizés a gyerekkor szerves része, és úgy vélik, a felnőttek sem jobbak.

A zaklatók az értékrend nélküliek

A zaklatókra jellemző az empátia hiánya Tapolyai Emőke szerint, nem éreznek együtt, ők jól érzik magukat a bőrükben. Nincs belső erkölcsi értékrendjük, ezért aztán legtöbbször bűntudatuk sincs. Hiszen csak az az érték, amit ők látnak jónak. Emellett jellemző rájuk, hogy felsőbbrendűnek tartják magukat, s mindenkit lenéznek, aki más, aki különbözik a többségtől.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!