2024.01.21. 07:00
Rakétáktól háborog a Vörös-tenger, afrikai kerülőn az alapanyag
A Vörös-tengeri válság miatt szinte mindegyik teherszállító hajó az afrikai Jóreménység-fok felé tesz kényszerkerülőt. A kaposvári Videotont is közvetlenül érintik a nemzetközi fuvarozási gondok. Kínából jelenleg csaknem 300 millió forint értékű alapanyagot és alkatrészt vár a somogyi ipari társaság, ám a menetidő a szokásosnál két-három héttel hosszabb.
Fotó: Lang Róbert
A probléma szinte az összes távol-keleti hajót és így a világkereskedelmet érinti, mi Kínából várunk alapanyagokat és alkatrészeket – mondta Pálca Levente, a Kaposvári Videoton ügyvezető igazgatója.
– Cégünknek a nyomtatott áramkörök és az akkumulátorcellákon kívül fém és műanyag alkatrészeket hoznak a hajók. A kialakult helyzet miatt azonban nemcsak a szállítási idő nyúlik meg, hanem rövid időn belül megháromszorozódtak a szállítási költségek is.
Az ügyvezető igazgató kiemelte: Kínából egy 40 láb hosszú (12 méter) konténer szállítási díja tavaly a negyedik negyedévben nagyjából 3500 dollár volt, januárban már csaknem 11 ezer dollárra drágult. A Kaposvári Videoton évente több mint hárommilliárd forint értékű alkatrészt rendel Kínából, ezen kívül időnként kisebb mennyiséget Tajvanról és Japánból is vásárolnak, s minden szóba jöhető megoldást megvizsgálnak.
A hajózáson kívül alapvetően további két szállítási lehetőség létezik: vonaton kívül repülővel is elfuvarozhatják az árut, utóbbi azonban tetemes kiadást jelent. Alapvetően kisebb súly, kevés mennyiség esetén megoldásként kínálkozik, hogy Dubajig hajóval hozzák a terméket és onnét légi úton. A Kaposvári Videotonnak legutóbb decemberben így hoztak közel 60 kilogramm műanyag granulátumot. Pálca Levente azt mondta, arra várnak, hogy a hat távol-keleti hajó megérkezzen Európába. Ennek várható időpontja január vége, február eleje. Van olyan hajó, amelyik Rijekában vagy Koperban köt ki, a másikat Hamburgban rakodják ki.
– A Covid alatt is igyekeztünk megfelelő mennyiségű árut beszerezni és elraktározni, most is erre összpontosítunk, a gyártást nem veszélyeztetheti semmi – hangsúlyozta Pálca Levente. – Folyamatosan monitorozzuk a készleteket, az afrikai kerülő miatt a növekvő szállítási időket és többek közt ezek alapján hozzuk meg az újabb döntéseinket.
Segítenek a gyors döntések és az alternatív megoldások
Pálca Levente rámutatott: cégüknél is átgondolt és gyors lépésekre van szükség. A koronavírus-járvány alatt csapatuk sok váratlan helyzetre keresett azonnali megoldást, s a korábban szerzett tapasztalatokat igyekeznek alkalmazni.
Horváth Péter, a barcsi Avermann-Horváth Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: áttételesen, importőr közreműködésével vásárolnak Kínából árut, így különböző elektronikus alkatrészeket, félvezetőket és villanymotorokat. Fél évre elegendő készlettel rendelkeznek, de a szakember felkészült, hogy a következő időszakban tovább nőhet a szállítási idő. Épp ezért több helyen vizsgálják az alapanyag-beszerzésének lehetőségét, cél, hogy állandóan elegendő áru legyen a cégnél.