Füstbe ment úttervek - néhány kilométerre a 21. századtól

2016. február 13. 08:19 , Legutóbb frissítve: 2016. február 13. 14:49 Vas András

Kilométeres hiány, évtizedes távolság

Félszáz somogyi zsáktelepülés vár rá, hogy néhány kilométer úttal kinyissák, s közelebb kerüljön a 21. századhoz, ám jelen állás szerint feleslegesen ábrándoznak: az uniós fejlesztési programokban nincs keret új alsóbbrendű utak építésére.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

„A somogyi falvaknak csaknem a negyede zsáktelepülés. Elzártságuk feloldásához 204 kilométernyi útra lenne szükség, s ez még a tavalyi árakon becsülve is 23 milliárd forintot igényelne.”
A fenti sorokat 2000-ben írtuk, s az eltelt több mint másfél évtizedben a kilométerhossz alig csökkent kétszáz alá, a bekerülési összeg pedig bőven ötvenmilliárd forint felett jár, legalábbis, ha normális alapú, szélességű és vastagságú aszfaltcsíkról beszélünk. A somogyi zsákfalvak „kinyitása” persze harmadennyiből is kihozható lenne, persze ekkor már csak négy méter széles gazdasági feltáró utakról beszélünk – más kérdés hogy a több mint ötven érintett településen ezeknek is úgy örülnének, mint egy felüljárókkal, pihenőhelyekkel és viaduktokkal ékesített sztrádának.



Szakemberek a megye gazdasági elmaradottságát – többek között – az aprófalvas szerkezetből adódó infrastrukturális elmaradottságra vezetik vissza. A probléma nem újkeletű, az akkori első számú helybéli döntéshozó szerv, a megyei tanács már a múlt század hatvanas éveitől rendre különféle tervezeteket dolgozott ki, ám a megvalósítás – egy-két kivételtől eltekintve – valahogy mindig kimaradt az aktuális ötéves tervekből. Nem lett jobb a helyzet a rendszerváltás után sem, a somogyi önkormányzat ugyan minden választási ciklusban külön programot dolgozott ki, sőt, még a prioritásokat is meghatározta: az elvileg hatvannégy megépítendő út közül a közgyűlés 13-at kiemelt jelentőségűnek titulált: a 72 kilométernyi út akkor a szakemberek szerint nagyjából 10 milliárd forintba került volna. A lista élére a Kisbárapátit a 67-es főúttal összekötő 4,5 kilométeres szakasz került, második helyen a Gamás és Vityapuszta közötti 8,1 kilométer, a harmadikra a Lullát Balatonendréden át a tó felé kinyitó hét kilométer szerepelt. A Gazdasági Minisztérium 2003-as ígérete szerint 2006-ig a vityai kivételével háromból kettőt, plusz a Kötcse–Karád összekötőt támogatta is. Ehhez képest ezek, no és a megye által legfontosabbaknak titulált 13 közül az elmúlt másfél évtizedben csak a lullai épült meg – az eredetileg maghatározott 2006-os átadás helyett jókora csúszással –, a többi terve – már, ha készült ilyen egyáltalán – a fiókban maradt.

– Már gyerekkoromban is téma volt a faluban, hogy kinyitják a 67-s út felé – állította Kiss Jánosné, Kisbárapáti polgármestere. – A fiókomban is akad olyan terv, mely a rendszerváltás idején készült, de ma már megvalósíthatatlan. Légvonalban amúgy talán, ha másfél kilométerről beszélünk, az erdőn át ennek háromszorosáról. A jelentősége pedig szinte kifejezhetetlen lenne... Jelenleg a Balaton felé csak Bonnyapuszta–Andocs–Karád–Visz felé jutunk el, ami 42 kilométer, ha lenne kijáratunk a 67-esre, 26-27-re csökkenne a távolság.

Jó időben, főként a nyári szezonban amúgy a vállalkozó szellemű falubeliek – és persze a fiadiak és bonnyaiak – most egy erdei gazdasági úton, illetve annak végétől egy másfél-két kilométeres földúton el tudnak vergődni a főútra, de ez messze nem ideális megoldás. Elvileg a 67-es kétszer kétsávos gyorsúttá fejlesztése megfelelő alkalmat adna, hogy az alig kétezer méteres hiátust pótolja az állam, ám egyelőre ezzel kapcsolatban ellentmondásos hírek érkeztek Kisbárapátiba.
– Úgy hallottuk, többféle tervezet létezik – mondta a polgármester –, akad, melyben szerepel a lekötés hozzánk, de sajnos olyan verzióról is beszélnek, mely még a mostani földutas kijáratot is bezárná. Pedig óriási szükség lenne a kijáratra, mert óriási a munkanélküliség, a Balaton-part viszont legalább szezonális állást jelentene sokaknak.

A kisbárapátival ellentétben sok tervezett útnak még a nyomvonala sincs kijelölve, ráadásul a megye domborzati viszonyai jelentősen megdrágítják az építkezéseket: egy kilométernyi alsóbbrendű út megépítése akár a félmilliárd forintot is elérheti. Nem véletlen, hogy sok önkormányzat rájött, reménytelen az államra várni, s az ezredforduló környékén különféle pályázati pénzekből, céltámogatásokból, s nem mellékesen jelentős önerőt felmutatva belevágott az útépítésbe. Így lett szilárd burkolatú összeköttetése Balatonőszödnek Szóláddal, Kaposmérőnek Hetessel, Bárdudvarnoknak Szennával, Somogyszentpálnak Csömenddel, Kőkútnak Alsótapazddal, Lengyeltótinak Gyuggyal, Kaposfürednek Toponárral, Somogyaszalónak Somodorral, Kercseligetnek a tolnai Jágónakkal. Igaz, nem mind normál szélességű, hanem csak négy méteres, vagyis a helyi közlekedést szolgáló aszfaltcsík, de láthatóan ez is sokkal több, mint ami a többieknek jutott.

Ráadásul sok esetben nem csak helyi érdek lenne egy település kinyitása, hiszen néhány 4-8 kilométeres új út megyei jelentőséggel bírna: ha például a kisbárapáti szakasz mellett megépülne a Gamás–Vityapuszta út is, akkor közvetlen összeköttetés jönne létre Tab és Marcali között, elképesztő lehetőséghez juttatva ezzel a Koppány-völgyi településeket. De ugyanez érvényes a Homokszentgyörgy és Csokonyavisonta, illetve Homokszentgyörgy és Rinyabesenyő közötti utakra, melyek szintén két térséget kapcsolnának össze, sőt, Belső-Somogyot Szigetváron át egészen Pécsig kinyitnák. A Csisztapuszta és Fonyód közötti út pedig a Buzsák és Balaton közötti távot felezné meg, ráadásul nagyjából a tóparti turizmus részévé tenné Csisztafürdőt.

– Nekünk már a Kisbajom felé vezető szűk öt kilométer is megváltás lenne – mondta a fontossági sorrendben Top 10-esnek nyilvánított útról Jakab Csongor csökölyi polgármester –, hiszen sokkal egyszerűbb lenne eljutnunk Nagyatádra a kórházba, ügyet intézni, bevásárolni. És persze munkalehetőséghez is jutnának néhányan a faluból. Jelenleg, Kadarkúton és Mikén át a legrövidebb az út, de ez is majd' negyven kilométer, Kisbajomon át megúsznánk 25-27-ből.
A két település között jelenleg földúton, s szinte kizárólag csak száraz nyári napokon lehet közlekedni. A csökkentett paraméterű, vagyis négy méter széles aszfaltozott verzió – melyet a területi és települési fejlesztési operatív program (TOP) kívánalmai közé is beírt Csököly – a szükséges négy kishíddal az elkészült tervek szerint 400 millióba kerülne. Ami a hetede a TOP-ból az útfelújításokra fordítható teljes megyei keretnek a 2020-ig tartó uniós pénzügyi ciklusban.

– Ráadásul a TOP csak meglévő utak felújítását-fejlesztését teszi lehetővé – tájékoztatott Kraft Róbert, a megyei önkormányzat sajtóreferense –, újonnan megépítendőket nem. S ez a keret sem lesz elegendő, legalábbis a települési igények a többszörösére vonatkoznak.
Pedig elvileg a 2014–20-as uniós költségvetési ciklusban pénz is akadna az úthálózat-fejlesztésre, ám a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában nincs szó a zsáktelepülések kinyitásáról –, sőt, az egész Dél-Dunántúlon nem kezdődik kiemelt közúti beruházás 2020 végéig, egyedül a 67-es főút Kaposvár és Somogytúr közötti szakaszán épülhetnek meg a településeket elkerülő utak. Pedig az évtized végéig a hazai úthálózatra elkölthető több mint ezer milliárd forintból csak elenyésző összegekre lenne szükség, hogy az ország gazdaságilag egyik legelmaradottabb térségének esélyt adjanak az illetékesek.

„A közúthálózat sűrűsége az országosnál alacsonyabb – olvasható a megyei önkormányzat 2002-es fejlesztési tervében. – Csurgó, Nagyatád és Marcali kistérségekben előfordulnak jellemzően úthiányos területek is. Mindez komoly hátrányt, bizonyos fokú elszigeteltséget jelent a zsákút-helyzetben lévő települések számára. A megye „átjárhatósága” jelentős fejlesztésre szorul. A belső közlekedési kapcsolatok gyengék, hiányosak. Amennyiben az országos közúthálózat-fejlesztési program végrehajtásának ütemét nem sikerül gyorsítani, az e téren felhalmozódott fejlesztési igények kielégítetlenségének elhúzódása konzerválhatja a megye jelenlegi elmaradottságát.”
Fél évszázada aktuális megállapítások melyeket tizennégy éve szedtek csokorba. S jelen állás szerint még legalább ennyi ideig nem kell újrafogalmazni őket...

A legfontosabb úttervek Somogyban

Észak-Somogy: Szegerdő–Vörs, Somogyszentpál–Táska, Fonyód–Buzsák, Karád–Kötcse, Bálványos–Pusztaszemes, Sérsekszőlős–Zala, Tab–Torvaj, Balatonszabadi–Enying, Bedegkér–Törökkoppány, Újvárfalva–6702. sz. összekötő út, Somogyjád–Bodrog, Várda–Magyaregres, Zimány–Kisgyalán, Inke–Kaszó, Nemesdéd–Tapsony, Kisasszond–6617. sz. összekötő út, Gige–6616. sz. összekötő út, Csököly–Kisbajom, Őrtilos–Murakeresztúr, Berzence (Lankócpuszta)–Gyékényes, Bolhás–Somogyszob, Háromfa–Tarany, Háromfa–Vízvár, Rinyaszentkirály–6807. sz. összekötő út, Rinyaújlak–Rinyaújnép, Rinyabesenyő–Homokszentgyörgy, Csokonyavisonta–Homokszentgyörgy, Kálmáncsa–Merenye, Visnye–Vásárosbéc.

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Füstbe ment úttervek - néhány kilométerre a 21. századtól

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Óráról-órára nő az olaszországi földrengés áldozatainak száma

nol.hu Szerda hajnalban 6,2-es erősségű földrengés rázta meg Közép-Olaszországot. Több épület összedőlt és sokan a romok alatt rekedtek.

TGM: Nekem is elegem van

nol.hu Tiltakozásul Tamás Gáspár Miklós filozófus is visszaadja állami kitüntetését, a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.

A rettegés az úr, aki teheti, menekül Bayertől

nol.hu Mint ördög a tömjénfüsttől, úgy félnek a kormány minisztériumai válaszokat adni arra, miért­ tüntették ki Bayer Zsoltot

Két évre a Holt-tengerbe száműzték ezt a ruhát

Két évre a Holt-tengerbe száműzték ezt a ruhát

Mindjárt mutatjuk, mi lett belőle. Sigalit Landau izraeli művész legújabb alkotása tényleg szemet gyönyörködtető.

Teljesen eltörölte a házit egy texasi tanárnő

Helyette közös vacsorát, olvasást, sok-sok játékot és alvást javasol.

Galéria: hatalmas pusztítást hozott az olaszországi földrengés

Amatrice városának háromnegyede odalett.

Rio 2016: Kapás válaszol a szerelmes levelekre, de foglalt-e a szíve?

Rio 2016: Kapás válaszol a szerelmes levelekre, de foglalt-e a szíve?

Az olimpiai bronzérmes úszó szerint kifogásolható szobákban laktak az olimpiai faluban.

NB II: élő eredménykövetés a 6. forduló mérkőzéseiről

A forduló rangadóján a PAFC Békéscsabára látogat • A Szpari a Kozármislenyt, a ZTE a Ceglédet fogadja.

Rio 2016: „Ő volt az, aki megmondta...” – Hosszú Katinka meghatódott

A háromszoros olimpiai bajnoka csillogó szemekkel beszélt nagyapjáról és Tokióról is!

Hosszú és a hajrá, Szabó visszavágott, Kapás Ledeckyről – hazaértek a riói hősök

Hosszú és a hajrá, Szabó visszavágott, Kapás Ledeckyről – hazaértek a riói hősök

A legnagyobb olimpiai küldöttségét szállító aranygép nyolc óra után landolt Ferihegyen.

Juventus: megvan Pogba utódja? 30 milliót fizetnének érte

A torinói csapat állítólag egyre közelebb áll a 29 esztendős játékos megszerzéséhez.

NB I: szerződést bontott a Vasas támadója, Debrecenbe tart

Ami biztosnak tűnik: a 27 esztendős támadó nem Angyalföldön folytatja a pályafutását.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
  • A Vénusz pozitív hatására dinamikus, magabiztos, és bármilyen vállalkozásban megállja a helyét. Párkapcsolat terén vigyáznia kell, nehogy zűrzavarok keletkezzenek.
  • Sokat dolgozik. Ha fáradtságot érez, figyeljen oda magára, ne várja meg, amíg a kimerültség miatt lelassul. Baráti kapcsolatai és a szerelmi élete kedvezően alakul.
  • Jól kezdődik és jól is végződik a mai nap. Ha kellően odafigyel a pénzügyekre és az otthoni dolgaira, akkor nem kell semmilyen bonyodalomtól tartania.
  • Szorgalmasan és kitartóan dolgozik. Segítséget is kap egy fontos feladathoz. Számítson rá, hogy egész nap hajtania kell.
  • Egy peres ügyben csak veszíthet. Sokkal könnyebben kellene élnie. Családtagjai sokat segítenek abban, hogy lazábban fogja fel a problémákat.
  • Anyagi gondok nehezítik a helyzetét. Semmi sem úgy alakul, ahogyan remélte. Meggyűlhet a baja hanyag és nemtörődöm ügyintézőkkel.
  • Otthoni problémája egész nap gyötri. Tudja, hogy a dolognak minél hamarabb meg kell oldódnia, vagy pedig önnek kell orvosolnia valahogy. Ha nem kapkod, minden...
  • Tanulmányaiban kedvező fordulatra számíthat. Mindent elérhet, csak ki kell nyújtani érte a kezét. Ha vannak kapcsolatai, azt most remekül hasznosíthatja.
  • Bolygója kedvezően áll, s főként szakmai életében segíti. Legyen kezdeményező, ragadja meg a nagyszerű lehetőségeket! Pénzbevételre számíthat.
  • Szerelmi életét a Vénusz befolyásolja. Gyengédség, flört vagy hatalmas szenvedély, most mindegyikben bővelkedhet.
  • Bolygójának, a Jupiternek köszönhetően vidámság és nagyon aktív szakmai élet várható. Jó oka van a bizakodásra. Este lazítson, séta után olvasson egy könnyű...
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér