Tizenkét halott, 21 sérült: soha nem felejtik el a tragédiát

2012. április 13. 07:00 , Legutóbb frissítve: 2012. április 13. 08:09 Vas András

Soha nem felejtik el a taszári tragédiát

Taszár | Tizenkét halálos áldozatot követelt egy figyelmetlen fiatal sofőr hibája Taszárnál: 1994. január 12-én kora este egy teherautó rakománya szinte kettészelte a menetrendszerinti helyközi járatot.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Közúti katasztrófa Taszárnál: 10 halott, 17 sérült – üvöltötte a Somogyi Hírlap címlapja 1994. január 13-án, csütörtökön. Bár a lapzárta szempontjából későn, délután hat óra körül történt a baleset a 61-es főúton a taszári vasútállomás közelében, az újságnak a híradás szempontjából szerencséje volt: egy újságírója és egy fotósa a délutánt a mosdósi kórház uszodájában töltötte, s éppen a baleset idején autóztak Kaposvár felé, így közvetlenül a tragédia után a helyszínre érkeztek.

Az első feltételezések szerint egy Kaposvárról jövő Liaz nehézpótkocsis kamion fémlemezekkel teli vontatmánya tért át a menetirány szerinti bal oldalra. A Dombóvárról a somogyi megyeszékhelyre közlekedő menetrend szerinti busz vezetője már nem tudta kivédeni a végzetes ütközést. A pótkocsi a busz bal első sarkát találta telibe, a szerelvényről lezúduló fémlemezek pedig szabályosan lenyírták a busz bal oldalát. Az első üléseken és a hátul utazók többsége sem élte túl a tragédiát. Az áldozatok között volt egy katonatiszt, egy rendőr, egy sorkatona és egy amerikai állampolgár. Neveket azonban nem tudtak közölni, mivel az áldozatok azonosítása lapzártakor még zajlott.
(Somogyi Hírlap, 1994. január 13.)

Közúti katasztrófa Taszárnál: 10 halott, 17 sérült Közúti katasztrófa Taszárnál: 10 halott, 17 sérült

– Énekkarról jöttünk haza Kisgyalánból vagy Gölléből, nem emlékszem pontosan – emlékezett vissza a tizennyolc évvel ezelőtti délutánra Kovács József taszári orvos. – A rendelő bejáratánál rendőrök vártak, s néhány szóban elmondták, mi történt valójában. Azonnal kimentem a helyszínre, s útközben felkészültem a várható látványra, de a valóság minden képzeletet felülmúlt. Borzalmas volt! Ott állt a félbevágott busz, s az ablakán halottak, sebesültek lógtak ki, s a környéken minden tocsogott a vértől...

A Kaposvárra tartó busszal ütköző pótkocsis teherautót egy mágocsi fiatalember vezette, aki karcolás nélkül megúszta az ütközést.
– Istenem, mit csináltam?! – idézte később a bíróságon az egyik tanú, aki elsőként érkezett az ütközés után a baleset helyszínére a sofőr első szavait.
Kaposvárra tartó busszal ütköző pótkocsis teherautó Kaposvárra tartó busszal ütköző pótkocsis teherautó

A sofőr nem véletlenül fohászkodott. Már az első vizsgálatok megállapították, hogy hibázott, több ponton is megszegte a KRESZ-t, ráadásul a tachográf szerint az ütközés pillanatában 85 kilométer/órával haladt a kamionnal. Melyet Ausztriában pakoltak meg vaslemezekkel, aztán Zalaszentgróton leszedték a rakomány egy részét. Felmerült, hogy az osztrák rakodók ronthattak el valamit, ám mivel a zalai városig nem mozdultak be a fémlemezek, így ezt a verziót hamar kizárták az illetékesek. Sőt, a lepakolás után sem a rögzítéssel volt baj, hiszen a szakértők szerint akkor már korábban megindult volna a rakomány. Az is hamarost kiderült, a sofőr sem lehetett fáradt: a pótkocsis teherautót fél éve vezető mágocsi férfi ugyanis a kötelező pihenőidőt betartotta, Kaposvár előtt ugyanis megállt vacsorázni egy útszéli étteremnél. Egész egyszerűen csak gyorsan ment, a kanyarban kilencven centire áttért a szemközti sávba, s már nem tudta visszairányítani a pótost, melyet a sötétben a buszsofőr nem is láthatott. Hat tonnányi acéllemez nyírta szét a buszt...

A szakértők feltételezései szerint a balesetért a teherautó vezetője, a 22 éves P. Csaba a felelős. A rosszul rakott pótkocsi ugyanis a balesetet megelőzően olyan mértékben kilengett, hogy azt a sofőrnek éreznie kellett volna.
(Somogyi Hírlap, 1994. január 14.)

– Elképesztően hideg volt – folytatta Kovács József –, teljesen átfagytunk. Olyannyira, hogy miután végeztünk az azonosítással és a dokumentációval, a rendőrökkel visszamentünk a rendelőbe, s elővettem egy üveg pálinkát és egy konyakot. Persze nemcsak melegíteni kellett, a lelkeket is rendbe kellett rakni valamelyest. Éjfélig kerestük az áldozatokhoz tartozó iratokat a korom sötétben, hogy az igazolványképek alapján azonosítani tudjuk a sokszor felismerhetetlenségig összeroncsolódott holttesteket. Közben helikopterrel megérkezett Kónya Imre belügyminiszter is.
Soha nem felejtik el a taszári tragédiát Soha nem felejtik el a taszári tragédiát

Reggelre kiderült tizenkettőre emelkedett a halálos áldozatok száma: egy utas a kórházba szállítás közben, egy pedig délután a kórházban vesztette életét.
(Somogyi Hírlap, 1994. február 14.)

Gyászolt Attala, Csoma, Cserénfa, Nagyberki, Kaposkeresztúr, Kaposfő, Kaposvár, Hetes. A Kaposvölgye, a megyeszékhely, Somogy, s velük az ország. A legidősebb áldozat egy 61 esztendős kaposvári férfi volt, a legfiatalabb egy tizenöt éves hetesi iskolásfiú.

A harminchárom utas közül huszonegyen élték túl a tragédiát. Kevésen múlt, hogy nem követelt több áldozatot a baleset, közvetlenül a busz mögött ugyanis egy kocsi haladt, az ütközés után az acéllemezek átrepültek felette... A buszon is többen csak a szerencsének köszönhették, hogy túlélték az ütközést.

Leghátul ültem, középen, egyedül. Előttem ült az a 15 éves kissrác, mindennap együtt utaztunk... Az volt a szerencsém, nem oda ültem, ahová szoktam. Ha oda ülök, akkor már nem élnék. Előre szoktam, a sofőr mögé. Most két idős nénit magam elé engedtem, s ők elfoglalták a helyemet. (...) Arra lettem figyelmes, hogy valaki reflektorozik szemben, a buszsofőr jobbra kikapta a kormányt, és ekkor egy hatalmas nagy csikorgás, fékezés volt. Utána balra visszatette a buszt. Ekkor egy óriási nagy csattanást hallottam, mint egy bomba, akkora nagy csattanást. Kiröpültem az ablakon, és éreztem, a fejemből folyik a vér. Aztán elvesztettem az eszméletemet...
(Mincér József, Mosdós, 1994. január 14.)
Összeroppant a mellkasa, gerince, az intenzív osztályon tért magához Összeroppant a mellkasa, gerince, az intenzív osztályon tért magához

Mincér József tizennyolc évvel a történtek után is elsírja magát, amikor mosdósi kertjében szóba hozzuk az ominózus januári délutánt.
– Mindig azzal a járattal utaztam – törölgette a könnyeit. – Pékként dolgoztam a kórházban, aznap is indultam az esti műszakba. Előtte a kertben tettem-vettem, s közben borozgattam, így szóba sem jöhetett, hogy kocsiba üljek. Jött a busz, mindenkit előreengedtem, s csak azután szálltam fel. Köszöntem a sofőrnek, Gábornak, aki évek óta jó barátom volt, aztán, mivel a meleg kicsit fejbe vágott, a hátsó üléshez mentem, aludni akartam. Szunyókáltam, s félálomban csak azt láttam, villan a kamion lámpája, s már röpültem is.

A mosdósi férfinek összeroppant a mellkasa, gerince, az intenzív osztályon tért magához, hogy aztán tíz hónapig hol a kaposvári, hol a pécsi, hol egy pesti kórházban feküdjön. Csak két héttel a tragédia után tudta meg, mi is történt valójában, miután kikerült az intenzívről.
– Fizikálisan még valahogy sikerült utolérnem magam – folytatta Mincér József –, de az idegeim sohasem jöttek rendbe. Ha rágondolok, két órán keresztül sírok. Ismerőseim, barátaim haltak meg a buszon, a rendőrsrác, a tanárnő... Még ma is hallom a csattanást... Buszra azóta sem mertem felülni, s autóba sem merek ülni, csak, ha nem nekem kell vezetnem. Kipróbáltam, ám akárhányszor a helyszín felé mentem, remegni kezdett a lábam, nem tudtam gázt adni, fékezni, kuplungolni, félre kellett álljak. Egy ilyen balesetet lehetetlenség feldolgozni...

Hasonlóképpen vélekedett Gál Józsefné is. Az asszony kislányával szállt fel a buszra Mosdóson, s bár állandóan a sofőr mögé ült, egy munkatársnője hátrahívta az egyik négyes ülésre.
– Sötét volt, semmit sem láttunk – emlékezett vissza a tragédia előtti pillanatokra Gál Józsefné, aki tizennyolc év távlatából is emlékszik minden mozzanatra. – Január tizenkettedike volt, Ernő napja, ezt a dátumot örökre megjegyeztem... Beszélgettünk, igazából azt sem tudtuk, merre járunk, így csak a csattanást hallottam. Bevertem a fejem és a kezem, de nem történt komolyabb bajom. Aztán egy idő múlva valaki szólt, másszunk ki a kitört ablakon. Arrébb kísértek, kicsit távolabb a busztól, s vártuk a mentőket, tűzoltókat. Aztán bevittek a kórházba, de igazából napok múlva fogtam csak fel, mi is történt velünk valójában.

Gál Józsefné és lánya azóta január 12-ét második születésnapként tartja számon. A család szerencséjére az akkor tizenkét éves kislány nem fogta fel igazán, min ment keresztül, s a halottakat sem látta, így annyira nem viselte meg a tragédia.
– Buszra azóta csak hátulra a jobb oldalra ülünk – tette hozzá az asszony, aki azon a bizonyos napon moziba indult Kaposvárra lányával. – Tudja, mit akaratunk megnézni? – kérdezte. – A Nagy durranást...



Halálos tömegszerencsétlenséget előidéző közúti baleset gondatlan okozása miatt bűnösnek találta a Somogy Megyei Bíróság ötös tanácsa P. Csabát és öt év öt hónap fogházbüntetésre ítélte. Az ügyész súlyosbításért a vádlott és védője felmentésért fellebbezett. (...) P. Csaba a kanyart levágva késedelmesen hajtotta végre a sávjába visszatérést. (...) A Legfelsőbb Bíróság súlyosbította a vádlott büntetését: 6 év 2 hónapi fogházra ítélte. Mellékbüntetésként 6 évre eltiltotta a járművezetéstől.
Somogyi Hírlap, 1995. június 29.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Tizenkét halott, 21 sérült: soha nem felejtik el a tragédiát

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Több mint ezer macska él egy kaliforniai házban (videó)

Több mint ezer macska él egy kaliforniai házban (videó)

A parlieri cicaházhoz/farmhoz hasonlót még nem nagyon láttunk.

Nagy taps fogadta Kristóf György első filmjét Cannes-ban

Az Out június 15-től látható a magyar mozikban.

Vegán hegymászó hódította meg kétszer is a Mount Everestet

A bolgár Atanasz Szkatov először 2014 tavaszán jutott fel a hegyre.

Látott már kertészkedő kismacit? (videó)

Mutatunk egyet Oroszországból.

Akár 960 milliót is elkérhetnek Elvis Presley magángépéért

A piros repülőben piros bársonyülések és szőnyeg is van.

Visszafordult az Everestről Suhajda Szilárd

Visszafordult az Everestről Suhajda Szilárd

Klein Dávid egyedül folytatja.

Hertha: nincs megállás, német válogatott támadó érkezhet, ha...

Hertha: nincs megállás, német válogatott támadó érkezhet, ha...

Dárdai Pál együttese Mathew Leckie megszerzése után újabb igazolásra készül.

F1: a Monacói Nagydíj 2. szabadedzése élőben az NSO-n!

Az első tréningen a brit Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, őt Sebastian Vettel követte.

Roma: Totti bejelentette az utolsó meccsének időpontját

A vasárnapi, Genoa elleni bajnoki lesz az utolsó fellépése a 40 éves klasszisnak.

Hamilton és Vettel az első monacói edzés első két helyén

Hamilton és Vettel az első monacói edzés első két helyén

Az Indy 500-on induló Fernando Alonso helyére beugró Jenson Button 14. lett a McLaren-Hondával.

DVSC: „A diósgyőriek diszkriminálják a szurkolóinkat”

Debrecenben nem értik, miért kapnak kevesebb jegyet a vendégszektorba, mint a kispestiek vagy az újpestiek.

NB I: külföldről is hívták, de a Vidit választja az U-válogatott védő

Többek között az Újpest és a Puskás Akadémia is szívesen látná soraiban a játékost.

Kövessen bennünket a Facebook-on!

Kiemelt témák - SONLINE.HU

Gyermeknapi fotóverseny | Dosszié: gumihulladék-feldolgozó Kaposváron | Megéri előfizetni a Somogyi Hírlapra! | Menekültválság Somogyban | Videók | Így parkoltok ti! | Kaposvári Egyetem | Csiky Gergely Színház | Napi menü | Pécsi Tudományegyetem | K%C3%BCldj%C3%B6n%20h%C3%ADrt! | %C3%9Cgyeletek

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér