Kínos ügy

2019.03.26. 06:00

Minden bekapcsoláskor fájlok mennek Kínába a mobilról?

Nyakig a nagyhatalmak között zajló kereskedelmi háborúban, talán sohasem fog kiderülni, ténylegesen ki, kit, mennyire veszélyeztet adatlopással.

Forrás: Shutterstock

Mindenesetre nagyot szólt Reijo Aarnio finn adatvédelmi biztos Reutersnek tett nyilatkozata a múlt hét végén, melyben nem kevesebbet állított, mint hogy meg kell vizsgálnia, a Nokia okostelefonok

csakugyan küldtek adatokat Kínába a felhasználók hozzájárulása nélkül?

Mégpedig rendszeresen, minden bekapcsoláskor.

A jelenlegi Nokia mobiltelefon – pontosabban annak márkaneve – a HMD Global tulajdonában van.

Az ombudsman elmondta a Reutersnek, hogy ki kell derítenie, történtek-e „személyes adatokkal kapcsolatos jogsértések”.

A norvég NRK műsorszolgáltató még csütörtökön jelentette, hogy a HMD által kiadott Nokia 7 Plus okostelefon adatokat szivárogtat a vnet.cn domain alatt működő, kínai állami tulajdonban lévő China Telecom szerverére.

Hangulatkeltés vagy fenyegetés?

Az ügynek fele sem tréfa, mert a gyártó „el is ismerte, hogy ismeretlen számú Nokia 7 Plus telefon adatokat küldött kínai szerverre”.

Pillanatnyilag inkább az lehet a kérdés, hogy milyen adatokat, milyen részletezéssel küldtek meg.

Ugyanis, még ha tudatosan nem is számolunk vele, például egy fitnesz alkalmazás – és számtalan más applikáció – egyszeri beleegyezésünk után rendszeresen szinkronizálja távoli szerverekkel az adatainkat. Nem csak a Nokia, hanem gyakorlatilag minden készülék.

A botrány hátterében nyilván jelen vannak az Egyesült Államok vádjai, hogy Kína távközlési óriásai kémkednek, ami szerintük adatbiztonsági kockázatot jelent a nyugati országok számára.

A Nokia némileg zavarba ejtő válasza

Az említett NRK azt mondta, hogy a jogtalan adattovábbításról egy Nokia 7 Plus felhasználótól értesültek, aki megfigyelte, hogy telefonja rendszeresen kapcsolatba lépett egy szerverrel, s adatcsomagokat küldött titkosítatlan formátumban.

A HMD Global egyrészt elutasítja a gyanúsítást, másrészt azonban azt írták egy, a Reutersnek küldött e-mailben, hogy „szoftverhibát észleltek ebben a modellben”. Szerintük ők a hibát még februárban észrevették, s kiküszöbölésére javítócsomagot küldtek ki minden érintett készülékre.

Jelenleg a finn ombudsman vizsgálódik.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!