Tekerve és tekeretlen

2019.03.04. 18:07

Mert ez a bringa elektromos

Bár már Teslát is lehet rendelni, kezdésnek beérhetjük egy elektromos kerékpárral. Szintén környezetkímélő, (csaknem) olyan kényelmes és a saját kategóriájában viszonylag pénztárcabarát.

Még ellustulni sem kötelező vele, mert lehet tekerni is a kicsit idétlen nevű, de jól kinéző kínai bringát, a Samebike-ot. Akadnak a gyártónak mountain bike jellegű, nagy kerekű bringáik, meg mopedszerű, egyenesebb vázú és üléspozíciójú holmijaik is. Jellemzően 30 km/óra körüli végsebességgel és 40km+ hatótávval rendelkeznek, ami ideális ingázójárgánnyá teszi őket.

Sokak szerint az egyik legfontosabb szempont egy helyi közlekedésre használt bicikli esetében, hogy könnyen tudjuk mozgatni, vagyis, hogy a váza összecsukható legyen.

Ezúttal a régi Csepel kerékpárokhoz hasonlóan középen lehet oldalra hajtani a központi csőrészt: a megoldás kellemes hozadéka, hogy a 10.000 mAh-s, 48 V-on működő akkumulátorpakkhoz hozzá lehet férni, ha netán évek múltán cserélni kellene.

A magas feszültség és a jelentős kapacitás miatt megfelelően nagy, gyári adatok szerint 40 kilométeres a hatótáv, illetve a jármű képes felgyorsulni 35 km/órás sebességre is.

A 30 fokos emelkedőmászási képességet azért kezeljük óvatosan – persze ha elég erősek vagyunk, bármi megtörténhet -, lévén ennyit az uniciklik sem szoktak tudni, de ha már a 20 megvan, az is remek érték.

A kerekek 20 colosak, ami a műfajban megfelelő, bár igaz, a kinézet eléggé „mopedes”. A csökkentett vázmagasság viszont a könnyebb átlépést segíti, míg az ülés alatt található ütéscsillapító rugó a kényelemért felel.

Mivel a jármű csak első lengéscsillapítókat kapott, ezért valószínűleg kellően merev, ami inkább előny, mint hátrány, hiszen az összteleszkópos bicajok egyik nagy rákfenéje a forgáspont alatti rugóstag, ami hegymenetnél belengeti a vázat.

A lassításáért tárcsafékek felelnek, ami ebben az árkategóriában elvárható

Háromféleképpen használhatjuk, hagyományos „lábbal hajtott” módban, ilyenkor a bicikli jelleg domborodik ki, moped módban, amikor a motor rásegít a haladásra és tisztán elektromotor hajtotta verzióban.

Mivel a jármű elég nehéz – 28 kg –, ezért várhatóan inkább az utóbbi két metódust fogjuk nagyobb arányban használni. Cserébe 120 kilogrammos személyt is elbír, illetve a hátsó tartóra pakolhatunk csomagokat is.

A kétkerekűért mintegy 157 ezer forintot kérnek, amit a RendeljKínait tesztportál szerint érdemes az ingyenes Express for Electric Bicycle szállítással kérni, ami jó eséllyel áfa- és vámmentes.

Hasonló az előbbi modellhez, csak ezúttal sokkal inkább a mountain bike vonalat próbálták meg követni, vagyis magasabb váz, nagyobbak, 26 inch-esek a kerekek, és a gumiprofiljuk is inkább terepre, mint utcára való.

A hardver nagyjából hasonló, mint az előzőé, 10.400 mAh-s akkumulátor, 350 W-os motor, 48 V-os rendszer, amellyel maximálisan 35 km/órás végsebességet érhetünk el, illetve 40/70 km a hatótáv – csak elektromos, illetve moped módban – ideális körülmények között.

Nem voltak restek megadni a meredekség leküzdési képességet sem,

ami 35 fok, s nyilvánvalóan ember erővel rásegítve értendő.

Természetesen ez a kerékpár is képes pedállal hajtott, moped és teljesen elektromos módban is közlekedni, általában a hatótávot is a második kettőhöz adják meg. A váz alumínium, de így sem könnyű: cserébe viszont akár egy 150 kg-os bringamániást is elbír.

A 21 fokozatú váltó a Shimano-tól érkezik, sajnos azt nem írják, hogy melyik széria került rá, pedig nem mindegy hogy Deore, XTR, vagy Altus.

Az LCD kijelzővel, USB csatolóval adott Samebike LO26 ára borsosabb, 228 ezer 700 Ft. Természetesen számtalan másik modellje van ennek a gyártónak is, végig lehet futni a palettán.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!