nem is létezhetne

2019.07.13. 10:30

Ellentmondó jelenséget észleltek egy fekete lyuk körül

A Hubble űrteleszkóp szerint egy vékony gázlemez örvénylik egy 130 millió fényévnyire lévő, szupernagy tömegű fekete lyuk körül.

„A jelenlegi elméletek alapján egy ilyen lemez nem létezhetne az NGC 3147 elnevezésű, halvány, aktív spirális galaxis szívében” – írták a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című szaklapban bemutatott tanulmányban.

Eddig úgy vélték, a fekete lyukak az NGC 3147-eshez hasonló galaxisokban „éheznek”, mivel a gravitációval a lyukba áramló anyag nem elég, hogy táplálja őket. Ezért

rejtély, hogy jöhetett létre egy éhező fekete lyuk körül vékony lemez, ami azokra a sokkal nagyobb lemezekre hasonlít, amelyeket rendkívül aktív galaxisokban találtak.

A csillagászok az NGC 3147 nevű galaxist eredetileg azért választották ki, hogy alátámasszák azt az elméletet, mely szerint növekvő lemez alakul ki, ha hatalmas mennyiségű gázt nyel el egy fekete lyuk. A lemez azonban hajlamos a letöredezésre és halványabbá válik, amint kevesebb a beáramló anyag mennyisége – írja a NASA.

„Ez ugyanolyan lemez, mint amelyet ennél ezerszer vagy százezerszer fényesebb objektumoknál látunk. A nagyon halvány galaxisokban tapasztalható gázok dinamikájának jelenlegi elmélete nyilvánvalóan megbukott” – mondta Stefano Bianchi, a tanulmány társszerzője, az olaszországi Universita degli Studi Roma Tre kutatója.

Borítókép: illusztráció