csak 17 millió éves

2020.07.26. 15:25

Közvetlen felvételt sikerült készíteni egy fiatal naprendszerről

A Nap-szerű csillag és a két gázóriás viszonylag kis távolságra, mintegy 300 fényévnyire van a Földtől.

Forrás: Shutterstock

Fotó: AstroStar

Közvetlen felvételeket sikerült készíteni egy fiatal, Nap-szerű csillagról és két körülötte keringő bolygóról.

A fiatal csillag és a két gázóriás csillagászati léptékkel viszonylag kis távolságra, mintegy 300 fényévnyire van a Földtől.

A felvétel az Európai Déli Obszervatóriumnak (ESO) a chilei Atacama-sivatagban lévő Nagyon Nagy Teleszkópjával (Very Large Telescope, VLT) készült.

A felvételt az teszi igazán különlegessé, hogy „a saját központi csillagunk egy jóval fiatalabb verziója” látható rajta – közölte a hollandiai Leideni Egyetem doktorandusza, Alexander Bohn. A kutatók reményei szerint a felfedezés segítheti saját Naprendszerünk evolúciójának jobb megértését.

Az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban közölt tanulmány szerint a csillagászok általában a csillagok fényének rövid, de periodikus elhalványulása révén erősítik meg a bolygók jelenlétét egy-egy csillag körül. Ilyen közvetett megfigyelésekkel több ezer planétát azonosítottak már a Tejútrendszerben.

Sokkal bonyolultabb és kevésbé gyakori, hogy egy teleszkóppal sikerül közvetlenül megfigyelni ilyen exobolygókat, vagyis Naprendszeren kívüli planétákat. Még ritkább, hogy egyszerre két bolygót is sikerül közvetlenül megfigyelni ugyanazon csillag körül. Mostanáig mindössze két több-bolygós naprendszert sikerült így észlelni, ám mindkét központi csillag jelentősen különbözött a Naptól.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szerint az eddig megerősített 4183 exobolygó közül mindössze 48-ról – egy százalékról – sikerült közvetlen felvételt készíteni.

Az ilyen felvételek nyújtják a legjobb lehetőséget a Naprendszeren kívüli élet nyomainak észlelésére. A planéták fényének megfigyelése révén a légkörüket elemezni lehet olyan molekulák és elemek után kutatva, amelyek a földi értelemben vett élet jelenlétét sugallhatják.

A most felfedezett TYC 8998-760-1 jelű csillag mindössze 17 millió éves és a déli égbolton lévő Légy (Musca) csillagképben található.

A két gázóriás keringési távolsága a csillagtól nagyobb mint a Jupiter és a Szaturnusz távolsága a Naptól, továbbá jóval nagyobb tömegűek, mint a Naprendszer gázóriásai.

A szakemberek célja annak kiderítése, hogy a planéták a jelenlegi helyükön formálódtak-e vagy máshonnan vándoroltak oda.

Borítókép: illusztráció