Életmód

2010.08.30. 08:11

A fogyás pszichológiája

Hogy ne csapjon át diétánk a hedonizmus misztikumába.

NANA.HU

Le akarok fogyni” – mondogatjuk barátnőnknek már 3 hónap óta, de nem történt semmi. Pontosabban történt, de az nem olyan folyamat, amelyet szívesen megosztanánk bárkivel is. Azt az érzést, amikor fogyókúránk reggelén felkelve, erőtől duzzadóan indulunk napi dolgaink és „tiltólistánk” felé, majd estére elfogyott lendülettel roskadunk le laposodásig kiült heverőnkre, kedvenc mikrózott popcornunkkal, és diétánk egyszer csak átcsap a hedonizmus misztikumába. Eszünk, amit találunk, magunk sem tudjuk miért. Lázadunk, akaratgyengék vagyunk, vagy a tiltás szülte dac hozza felszínre féktelen étvágyunkat? Magunk sem tudjuk, csupán azt: szabadulni akarunk tőle!


ŐSZINTESÉG

Első feladatunk mindenképp az önvizsgálat. Nézzük meg, valóban le akarunk-e fogyni, vagy vagyunk-e annyira kényelmesek, hogy örömmel elbújunk duci énünk mögé! Hisz így sokkal könnyebb az élet, még ha ez itt most furcsán is hangzik. Gondoljunk csak bele: egy szülinapi zsúron rogyásig ehetünk, amit szeretnénk, hisz már mindegy felkúszik-e még 1-2 dkg. A szomszéd költöztetésénél felemelhetjük a kezünket: „ne haragudj” 100 kilósan én nem mászhatok lépcsőt a könyves dobozaiddal, mert nem bírja a szívem. Legjobb barátunk meghívását egy kör futásra pedig hárítjuk, ízületi problémáinkra hivatkozással.

Teltebbnek maradni, megszokott formánkhoz képest a mi döntésünk! Tenni ellene, szintén az. Nap, mint nap olvassuk a különféle fogyókúrás tippeket (most például ezt) reménykedve abban, hogy találunk egy csodamódszert, mellyel pár nap alatt kilogrammok tucatjait veszíthetjük el anélkül, hogy ördögi kis hedonista énünket mellőznünk kellene! De megtenni mindezért valamit is? Hát itt kezdődnek a problémák.

Mégis mi a megoldás? Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket, válaszoljuk meg őszintén, elemezzük és utána önmagunkkal valóban szembe nézve, erősebben, magabiztosabban átrendezhetjük élet, azaz ételünket.

- Miért vagyok teltebb, mint szeretném?
- Az általam kis adagoknak ítélt ételmennyiség valóban mérsékelt vagy bőven meghaladhatja a számomra szükséges bevitelt?
- Sokat nassolok? (Őszintén!) Valójában szinte minden nap?
- Mit teszek azért, hogy egészséges, ideális alkatú maradjak?
- Lustaságomnak köszönhető, hogy nem sportolok legalább naponta itthon egy-egy órát?
- Megoldható lenne programjaim átszervezésével?
- Lehet mérsékeltebb kalória bevitellel, étkezéssel változtatnom?

Fontos tudnunk:

Ha szembe merünk nézni önmagunkkal és félelmeinkkel, sokkal könnyebb lesz a változás. Félelmeink vannak, mindenkinek vannak, de ezek beazonosítása segítségünkre lehet. Félünk, hogy belebukunk a diétába, félünk, hogy feladjuk a napi torna megterhelő élményét, félünk, hogy nem fogunk fogyni annak ellenére sem, hogy mindent megtettünk! Realizáljuk ezeket a „gonosz manókat” a fejünkbe, majd tüntessük el. Mindenre képesek vagyunk! Csupán az akaratunk kell hozzá! A mi döntésünk!

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!