bizonytalanok

2018.07.31. 12:05

A gyerekek csak látszólag mozognak otthonosan az újmédia világában

A rájuk leselkedő veszélyekre figyelmeztet a médiahatóság jogsegélyszolgálatának kampánya.

Forrás: Shutterstock

Kampánnyal népszerűsíti a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a 2011 óta üzemeltetett jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t. A kampányban az internetes megfélemlítésre, az uszító tartalmakra és a személyes adatokkal való visszaélésekre figyelmeztetnek.

Az NMHH szerint a kampány központi üzenete, hogy

bár elsőre úgy tűnik, a gyerekek otthonosan mozognak a digitális eszközök és az újmédiás tartalmak világában, gyakran mégis bizonytalanul ítélik meg saját online cselekedeteik közösségi, etikai, vagy akár jogi vonzatait.

A főleg 11-16 éves gyerekeket célzó kampányban kétféle kontextusban – ártalmatlan, illetve bántó, fenyegető jelentésükben – mutatják meg a gyakran használt hangulatjeleket, a problémák felismerése mellett pedig útmutatást is adnak azok kezeléséhez.

A kampány első szakasza a gyerekek által használt online felületeken, és a szülők tájékoztatására magazinokban zajlik, amihez később közterületi megjelenések csatlakoznak.

Az idősebb gyerekek találkoznak a legtöbb veszélyes tartalommal

Az NMHH fél éve kétezer 7-16 év közötti gyermek és szülő részvételével kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatást végzett, amelyben a médiahasználati szokásaikról, és azokról a szabályokról kérdezték őket, amelyeket a családok alkalmaznak, hogy kontrollálják a gyerekek médiajelenlétét.

A kutatásból kiderült, hogy a 15-16 éves lányok 27 százalékával az elmúlt egy évben történt online megfélemlítésnek tekinthető eset. A kutatásban résztvevők 23 százaléka pedig találkozott olyan tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, amelyek származásuk, szexuális hovatartozásuk, vallásuk vagy fogyatékosságuk alapján diszkrimináltak társadalmi csoportokat – közölte az NMHH. Az életkor emelkedésével egyre magasabb az ilyen tartalmakkal találkozók aránya.

A válaszok szerint a 15-16 évesek 35 százaléka legalább négy információt ad meg magáról a közösségi felületeken. Jellemzően nevüket, korukat, iskolájuk nevét, általában e-mail címüket, valamint magukról készült képet tesznek közzé.

Az online jelenlétükben az elérhetőség és a megmutatkozás igénye gyakran felülírja a biztonsági megfontolásokat.

Az Internet Hotline internetes jogsérelmek megoldásában segít a bejelentőknek, működése óta több mint négyezer bejelentést fogadott. Bejelentést tenni az Internet Hotline oldalán lehet, akár névtelenül is. A hotline munkatársai tanáccsal segítik a bejelentőt, vagy közreműködnek a tartalom eltávolításában.

Borítókép: Sam Aus/Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!