2018.07.31. 14:00
A százezer drónhasználó országa lettünk
A szabályozás viszont jócskán le van maradva mögöttük.
A Drónpilóták Országos Egyesületének (DOE) elnöke szerint elérheti a százezret is a drónhasználók száma Magyarországon. A Groupama Biztosító ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy közülük csak elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan teszik ezt, vagyis eseti légtérhasználati engedéllyel rendelkeznek.
Tuzson Gergelyt, a DOE elnökét idézve a biztosító közleményében azt írta:
a jelenlegi szabályozás nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban is kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között.
Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik ezeket munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran csak pár nappal korábban kapnak felkérést, de ennyi idő alatt esélyük sincs engedélyhez jutni – tette hozzá a szervezet vezetője.
Ahhoz, hogy valaki pilóta nélküli légi járművet – azaz drónt, repülőgépmodelleket – reptessen Magyarországon, eseti légtérhasználati engedélyt kell igényelnie, ehhez legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztériumhoz- fejtik ki a közleményben.
Ha közterületen szeretne valaki forgatni, képeket készíteni, akkor az illetékes önkormányzattól, míg magánterület esetén a tulajdonostól is szükség lehet hozzájárulásra. A vállalkozásoknak a tevékenységet emellett be kell jelenteniük az Innovációs és Technológiai Minisztériumban is – írták.
Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója kiemelte:
a drón okozta kárt a felelősségbiztosítás csak akkor fedezi, ha azt szabályosan, minden engedélyt beszerezve használta a tulajdonosa.
Ha az üzemeltetők betartják az adott országban érvényes előírásokat, akkor a külföldön okozott kárt is megtérítik. Ehhez azonban az üzemeltetőnek utasbiztosítást is kell kötnie – jegyezte meg.
A DOE-nek jelenleg 560 magánszemély és 52 vállalkozás a tagja; az egyesületből szinte mindenki rendelkezik biztosítással.
Jelenleg az Európai Unió minden országában más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légi járművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezekre az eszközökre egységes szabályok vonatkozzanak
- írták.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség készíti elő a szabályozási keretrendszerről szóló javaslatot, amely az ügynökség honlapjáról letölthető, véleményezhető – tették hozzá.
Borítókép: Halfpoint/Shutterstock