gondolkodásfejlesztés

2018.03.08. 12:54

Egyre népszerűbb a digitális témahét program

A kormányzat célja, hogy minél több emberhez jusson el a kultúra digitalizált formában, valamint hogy a fiatalok értsék és hasznosítani is tudják az online világ adta lehetőségeket.

Budapest, 2018. január 8. Mihalik László tanár hatodik osztályos tanulókat oktat az újonnan érkezett számítógépeken a Budapest XIII. Kerületi Pannónia Német Nemzetiségi Kétnyelvű és Angol Nyelvet Oktató Általános Iskola számítástechnika- termében 2018. január 8-án. Minden iskolába megérkeztek azok az informatikai eszközök, amelyeket a Klebelsberg Központ szerzett be közel 6,3 milliárd forintért a Közép-Magyarországi Régióban működő 15 tankerületi központ által fenntartott intézményeknek. Összesen mintegy 41 ezer laptoppal, monitorral, számítógéppel és projektorral bővült az intézmények digitális eszközparkja. A Pannónia iskola 41 darab asztali számítógépet és monitort, 17 laptopot és 18 projektort kapott. MTI Fotó: Bruzák Noémi

Forrás: MTI Fotó

Fotó: Bruzák Noémi

Már 636 intézmény csatlakozott az idei, harmadik alkalommal meghirdetett digitális témahéthez, amelynek célja a fiatalok felkészítése a digitális világra, az online információk közötti válogatásra, azok strukturált keresésére, saját megoldások keresésére és megosztására – hangzott el az április 9. és 13. között tartandó eseményt beharangozó csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón.

Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára arról beszélt, a kormányzati cél az, hogy minél nagyobb mennyiségű kulturális tartalom jusson el a felhasználókhoz. Emlékeztetett arra, egy kormánydöntés azt tűzte ki célul, hogy 2021-re a teljes múzeumi, könyv- és levéltári dokumentumállomány fele elérhető legyen digitálisan.

Kiemelte: a kulturális alapellátásban való gondolkodás azt jelenti, hogy minél szélesebb rétegekhez szeretnék az értékes kulturális tartalmat eljuttatni. Az államtitkár hozzátette, hogy a közgyűjtemények kincseinek online elérhetővé tételével a digitális nemzetegyesítés is megtörténhet.

Célként említette, hogy a digitális fejlesztések eredményeként egy közös keresőfelületen legyenek hozzáférhetőek e digitalizált tartalmak, ami negyven százalékkal emelheti a közgyűjteményi tartalmak elérését.

„Óriási nagy költözködésbe fogunk” – fogalmazott a 600 milliárd forintot meghaladó költségű múzeumáthelyezési és -felújítási programra utalva, amelyet történelmi léptékű kulturális intézményfejlesztésnek nevezett, megjegyezve, hogy a digitalizáció költségei mintegy 15 milliárd forintot tesznek ki.

Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos azt emelte ki: javában zajlik a hazai oktatási rendszer digitális átalakítása, a témahét így egyszerre alkalmas az elmúlt évek eredményeinek bemutatására és arra, hogy további lendületet adjon a folyamatnak, ezernél több iskolában százezernél több diáknak mutatva be, hogyan működik majd három-öt év múlva a hazai köznevelési rendszer.

„El fogjuk azt érni, hogy három-öt esztendőn belül Európa legjobb, legizgalmasabb, legérdekesebb, legkomolyabb színvonallal bíró digitális oktatási rendszerei közé fog lépni a magyar oktatási rendszer” – jelentette ki a miniszterelnöki biztos.

Mint mondta, a programban részt vevő intézményeknek azt kell vállalniuk, hogy több napon keresztül, több tantárgy oktatása során legalább napi öt órában alkalmaznak digitális eszközöket és módszereket, az ajánlás szerint úgy, hogy az több évfolyamot érintsen.

Hozzátette, a cél az: Magyarországon a digitális átalakulás úgy valósuljon meg, hogy annak minden polgár a nyertese legyen, ez viszont csak úgy érhető el, ha elsajátítják a digitális írás- és olvasástudást. Hangot adott annak a meggyőződésének, hogy a 21. század digitális iskolája érdekesen tudja átadni a tudást a fiataloknak.

Horváth Ádám, a programhetet koordináló Digitális Pedagógia Módszertani Központ divízióvezetője elmondta: az évek óta megrendezett témahetek funkciója, hogy új pedagógiai eszközökkel színesítsék a munkát, gyakorlati ismereteket, projekt- és csoportszemléletet, készség- és gondolkodásfejlesztést nyújtva.

Megemlítette: a már működő három témahét a pénzügyi tudatosság, a fenntartható fejlődés, illetve a digitális kompetenciák köré szerveződik.

Jelezte: a digitális témahéten az indulás 2016-os évében 787 iskola 79 ezer diákkal vett részt, míg tavaly már 1019 intézmény, 129 ezer diák csatlakozott a programhoz, amelyben a tanórák mellett intézmények és cégek eseményei is helyet kapnak.

Kitért arra, hogy első alkalommal csatlakoztak intézmények a témahéthez, és nagyságrendekkel nőtt a határon túli résztvevők száma.

Borítókép: Hatodik osztályos tanulók a számítástechnika órán

Forrás: MTI Fotó/Bruzák Noémi

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!