Gazdaság

2014.11.18. 07:07

Megbízunk a vállalkozókban, de azért még ódzkodunk kicsit tőlük

A vállalkozásokkal kapcsolatos társadalmi intézmények közül a 18-40 éves fiatalok leginkább a hazai kis- és közepes vállalkozásokban bíznak, derült ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) reprezentatív kutatásából. Az is látszik: a vállalkozó, mint fogalom, sokakban erősen negatív asszociációt hív elő.

Harsányi Miklós

Somogyi pénzügyi szakemberek és tanárok szerint az oktatási reform és a gyakorlatközpontú képzés, a vállalkozói kultúra népszerűsítése hozhat változást. Szükség van a helyi pozitív példákra is.

A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben – áll a 3500 fiatal megkérdezésén alapuló Fivosz-felmérésben. A bizalmi rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzat követi, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.
– Senki ne csodálkozzon, hogy a kisvállalkozások toronymagasan vezetik a bizalmi listát – mondta Tóth Tamás, a toponári Deseda pékség ügyvezető igazgatója. – A lakosság széles rétegét sújtó devizahiteles problémák miatt kullognak a sor végén a bankok, de a nehézkes hitelezési gyakorlatnak is szerepe van a gyenge osztályzásban.

A 36 éves ügyvezető igazgató, aki 13 évig alkalmazottként dolgozott, egy éve vette bérbe vállalkozóként a pékséget, úgy érzi: a felmérés tükrözi a társadalom véleményét.
– Még mindig gyakran negatív felhangja van a vállalkozó fogalmának – folytatta. – Nem szabad összekeverni az időszakokat: mást jelentett a vállalkozói lét a kilencvenes évek elején, mást most. A vállalkozótársak zöme megfontoltabban dolgozik, kivételek nyilván időről-időre akadnak. Bár nem vagyok régóta vállalkozó, de jól tettem, hogy a saját lábamra álltam. Lehetőséget ad arra, hogy kreatív legyek, szabadon döntsek a jövőmről.
Keresztes Péter, a megyei vállalkozásfejlesztési központ igazgatója szerint a fiatalabb korosztály is felismerte, hogy a hazai tulajdonú cégek széles körben adnak munkát, s a termelés, az új érték előállítása viszi előre a nemzetgazdaságot. A kkv-k szervezeti felépítése általában jobban hasonlít egy családra, mint a  nagyvállalati struktúra.



– A kisvállalkozásoknak általában személyesebb a kapcsolata a lakossággal, mint az arctalan nagy cégeknek – közölte. – A multik kapcsán sokszor csak a logók vagy a reklámok ugranak be. A bankok rangsorolása nem lep meg, az utóbbi időben számos olyan dolog került napvilágra, amely nem erősítette a bizalmi indexüket.
Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének alapító elnöke azt mondta: a kkv-ba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne ez alapján azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a vállalkozásról is pozitív képük van a fiataloknak. A felmérés szerint: 73 százalékuk számára hív elő nagyon vagy inkább negatív képet a vállalkozó, mint fogalom. A vállalkozókról negatívabb képük van a legfeljebb nyolc általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a tanulóknak (68,3 százalék).

Brunner Róbert
, a kaposvári Brunner Sütőipari Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta: aki kevésbé járatos az üzleti világban, könnyen hiheti, hogy a vállalkozói lét egyenlő az egyszerű termékek gyártásával és a gyors meggazdagodással.
– Alapvetően a jól képzett, tapasztalt, az innováció iránt nyitott vállalkozók maradhatnak talpon – emelte ki. – Huszonkét éves pályafutásom alatt sok szomorú történetet láttam, mely üzletbezáráshoz, csődhöz, emberek elbocsátásához vezetett. Ezen a vállalkozói ismeretek, értékek, az üzleti kultúra iskolai oktatása hozhat áttörést.

A Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara egyik legfontosabb feladata a vállalkozások versenyképességének fokozása tájékoztatott Thurzó Ágnes, a SKIK szóvivője. Kiemelt figyelmet fordítanak a fiatalokra, a rendezvények egy része elsősorban nekik szól, a héten például a közösségi oldalak üzletszerzésre, reklámozásra használásáról lesz előadás. Biztató, hogy elindult a fiatal vállalkozók klubjának szervezése. A Fivosz-felmérés szerint alapvetően más a helyzet az innovatív induló vállalkozások kapcsán: a fiatalok többségében pozitív képet hívnak elő.

– A webfejlesztés érdekel, ha végzek, s miután egy vállalatnál tapasztalatot szerzek, lehet, hogy később kisvállalkozást alapítok – mondta Sár Milán, a kaposvári közgazdasági szakközépiskola diákja. Évfolyamtársa, Zieger Bálint szerint a fejlesztésre épített hazai cégek nemzetközi sikere iránytű a tizenéveseknek. Trembeczki  Csaba, a szakközépiskola igazgatója kifejtette: a példák a diákok számára jelzik, hogy érdemes tanulni, fejleszteni, vállalni a megméretés kockázatát. A siker érdekében életszerű körülmények között – kis- és nagyvállalati közegben is jól hasznosítható – tudással vértezik fel a jövő gazdasági informatikusait,  ügyviteli titkárait, pénzügyi-számíviteli-, illetve logisztikai ügyintézőit, s a gyakorlatról is gondoskodnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!