terjeszkedés kelet felé

2018.01.12. 11:18

A Wizz Air szárnyalt a leggyorsabban

Duplázódó árfolyama ellenére még mindig olcsónak számít a Wizz Air. Az utasszám és a kihasználtság folyamatosan emelkedik. A balkáni járatok hamarosan piaci alapon is rentábilissá válnak.

A nagy fapados légitársaságok közül a magyar hátterű Wizz Air árfolyama emelkedett a legnagyobb mértékben, 99 százalékkal az elmúlt egy évben. A közép-európai piacra fókuszáló légitársaság ralija több mint kétszerese az EasyJet 43 százalékos emelkedésének, a tavaly járatritkítási problémával küzdő, írországi Ryanair kurzusa pedig csak 6,3 százalékkal emelkedett – írja a vg.hu.

A Wizz Air tavaly éves alapon mindegyik hónapban növelte mind az utasszámát, mind a kihasználtságát. Decemberben 2,25 millióan utaztak járataikon, ez 2016 utolsó hónapjában 1,88 millió volt. Az éves utasszám 19,4 százalékkal 28,27 millióra bővült. Cinkotai Norbert, a KBC Equitas elemzője úgy vélekedett:

„A Wizz Air tavaly Kelet-Közép-Európára koncentráló vállalatként profitált a régió gazdasági növekedéséből, de még inkább a nyitott európai munkaerőpiacból. Részben a rendszeres időközönként haza­utazó külföldön dolgozók miatt magas a kereslet. Ez Magyarországra és Lengyelországra is igaz, és valószínűleg a Brexit sem változtat lényegesen a helyzeten” .

Hozzátette: „A Wizz Air terjeszkedési szándékait jól jelzi, hogy bázist nyitnak Bécsben, ezzel az Air Berlin és a Fly Niki csődje utáni piaci rést használhatják ki. A Wizz Air profitabilitásának és a repülőgéppark-bővítésének is jó, ha más társaságok csődje után átveheti azok utasait”.

A cég kelet felé is terjeszkedik. A társaság öt nyugat-balkáni városba közlekedő járatot üzemeltet a magyar állam támogatásával. A koncessziós megállapodás értelmében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által előírt közszolgáltatási kötelezettség alapján Szkopjéba, Podgoricába és Tiranába hetente háromszor, Pristinába és Szarajevóba pedig hetente kétszer repülnek gépek.

A Wizz Air tájékoztatása szerint tavaly az üzemeltetés első kilenc hónapjában az átlagos kihasználtság 77 százalékos volt ezeken az útvonalakon. A tavaly április–júniusi időszakra még 233 millió forint kompenzációt kaptak, a július–szeptemberi időszakra viszont erre nem volt szükség. A tárca ugyanis csak akkor fizet kompenzációt, ha a járatok bevétele nem fedezi a költségeket, és nem hoz észszerű nyereséget a cégnek. A támogatás összege egyébként éves szinten és összesítve is korlátozott. „A légitársaságnak az az érdeke és a célja, hogy a járatokat a lehető leghatékonyabban üzemeltesse” – közölték lapunkkal.

Az öt járat egyébként a Wizz Air várakozásainak megfelelően teljesít, és arra számítanak, hogy a négyéves koncessziós időszak után tisztán piaci alapon is működőképesek lesznek.

Ezek is érdekelhetik