2018.10.31. 08:24
Kétezer e-autó állhat jövőre forgalomba
2019-ben folyamatosan bővülni fog a gyártók e-autó-kínálata, a paletta szélesedése egy szolid árcsökkenésre is lehetőséget teremthet.
Mintegy kétezer új, tisztán elektromos meghajtású autóval több futhat a magyar utakon 2019 végére az állami e-mobilitás pályázatnak köszönhetően – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor.
A hárommilliárdos keretösszeg, amely valószínűleg emelkedhet, szerinte ekkora darabszámmal növelheti meg az itthon jelenleg nyolcezer körül alakuló zöld rendszámos flottát. A 2016-ban először megjelent kiírás – idézte fel az elnök – vezető szerepet adott Magyarországnak a régióban az e-mobilitás terén, a most megnyílt második körtől pedig újabb felfutást várnak.
A cikk szerint megelőlegezi a sikert, hogy
a lebonyolítás jóval egyszerűbbé vált,
az adminisztráció miatt eddig ugyanis elhúzódott az átadás-átvétel procedúrája, ami visszafogta az ügyfelek elégedettségét.
„Ha hosszú ideig tartott is a pályázat átdolgozása, sokkal könnyebb ügyintézés van most érvényben” – folytatta a lapnak adott nyilatkozatában Gablini Gábor. Ez azért kedvező, mert az augusztusban átmenetileg leállított program miatt ki nem állított támogatói okiratok híján több száz elektromos autó maradt a magyarországi kereskedőknél készleten. Ezeket a járműveket a következő másfél hónapban már leszállíthatják a megrendelőknek.
A hétfőn elstartolt kormányzati pályázat inkább jövőre érezteti majd pozitív hatását az elektromosjármű-park növekedésében.
Ezt támogatja, hogy 2019-ben folyamatosan bővülni fog a gyártók e-autó-kínálata, és egyre inkább elterjednek a 350 kilométer hatótávolságú konstrukciók. A paletta szélesedése egy szolid árcsökkenésre is lehetőséget teremthet.
Gablini Gábor azt is elmondta, hogy az elmúlt másfél évben bevezetett iparági szabályszigorítások következtében romlott a kiszolgálási készség, ezért a tulajdonosoknak átlagosan 6-12 hónapot kell várniuk az elektromos autók átvételére. Szerinte
a vásárlói kör alapvetően tudatos magánszemélyekből és tudatos cégekből áll,
de az állami hátterű vállalatok (például vízmű, posta) is jó példát mutatnak az elektromos autók használatában.
A Gémosz elnöke arra a kérdésre, hogy az állami programban 20 millió forintra emelt járműértékküszöb milyen típusoknak kedvezhet, úgy reagált, hogy azt alapvetően a szállítási paraméterek határozzák majd meg.
„Hiába ragaszkodik valaki egy márkához, ha egy év múlva veheti át a kulcsokat, akkor inkább keres másikat”
– mondta. Szerinte érdekes lesz a kisebb (legfeljebb hétszemélyes, illetve 3,5 tonnás) haszonjárművek iránti kereslet alakulása is, ezekre szintén lehívható a maximum 1,5 millió forintos állami finanszírozás.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható.
Borítóképünk illusztráció. Forrás: Shutterstock