2021.02.24. 17:40
Síelés helyett beesik néha egy emlőszűrés
A kiscsoportos utazások is csak épphogy döcögnek a somogyi személyszállítással foglalkozó vállalkozásoknál. A munkásjáratokban és a mammográfiás szűrésekben bízhatnak a sofőrök, de még ezekkel sem fényesen nyereséges az üzlet.

– Már tele van a hócipőm – így jellemezte hetek óta nyomasztó helyzetét Fógel József, kaposvári autóbusz-vezető. A nyugdíjaskorú férfi egy magántársaságnál dolgozik, de a koronavírus miatt jelentősen átalakult a munkakörnyezete. – Munkásjáratként működik ez a busz – magyarázta a férfi, akivel az egyik balatonboglári gyár közelében találkoztunk. Ide szállítja hétköznaponként a dolgozókat. – Fél hétre jövök és fél kettőig várok az utasokra. Ez egyrészt roppant unalmas, másrészt minden zárva van, a köztes időben sehova nem tudok bemenni. Még a benzinkúton sem ihatok meg egy kávét.
A legrosszabb az egészben az, hogy alig van fuvar, tette hozzá Fógel József. – Ebben az évben egyetlen fuvarom volt a buszommal, innen Szőlősgyörökről kellett mammográfiás vizsgálatra vinnem hölgyeket – mondta nem titkolt szomorúsággal hangjában. – A tavalyi év is katasztrófa volt. Fógel József végső elkeseredésében megosztott egy fotót járművéről a közösségi oldalon, abban bízva, hogy így lesz rá megbízás.
Hasonló a helyzet a nagyatádi központtal működő Szabó Busz Hungary Kft.-nél is. Ott jelenleg csak a mammográfiás járatok jelentenek némi fényt az alagút végén. – Hétköznap elenyészően adódnak munkák – mondta Szabó Bence László, tulajdonos-ügyvezető. – Hétvégén sportköröket utaztatunk: utánpótlás-kézilabdázókat és futballklubokat edzőmeccsekre, ha beindul a szezon. De hétköznap így szinte semmi munkánk nincs.
Szabó Bence László cégénél nyolc állandó munkatárs dolgozik és egy takarítónő. A fizetéssel még eddig nem volt gond, de a sofőrök munkája – ahogy a társaságé is – 80 százalékkal csökkent.
– Bértámogatást veszek igénybe – mondta a bolhási vállalkozó. – A legnagyobb probléma, hogy mivel nagyon fiatal a kis buszparkunk magas az amortizációs költség. Tulajdonképpen – a néhány hét közbeni munkát leszámítva – már egy éve állnak a járműveink.
A vállalkozó szerint egy megoldás lenne a helyzetükre, ha az emberek újra utaznának. De úgy véli, ha ez meg is történik majd, nem lesz igény a nagy, ötven utasnál több embert befogadó járatokra, mert félnek a buszozástól.
A jövő a kiscsoportos utazásoké
Szabó Bence László szerint, ha csillapodik a járvány, még két év kell, hogy magára találjon a szektor. De azután majd szerintem az alacsony létszámú kisbuszos utaké lesz a jövő – vélekedett a vállalkozó.
– A munkásjáratokat kell megtalálniuk a személyszállító cégeknek. Mi is azon vagyunk, hogy elindítsunk egy szezonális konzervgyár járatot Szigetvárra és Marcaliba egy másik munkásjáratot– avatott be.
Míg Olaszországban fertőtlenítő, baktériumgyilkos üléshuzatokat tesztelnek buszokra, addig a Leicesteri Egyetem kutatója szerint éppen a tömegközlekedés volt az, ami igazán segített Angliában a vírus lassításában. Julian Tang professzor azt nyilatkozta, hogy a buszok a világ legbiztonságosabb helyei, persze ha minden óvintézkedést betartanak. Egyértelmű, ha óvatosak lennénk a közösségi helyeken, kevesebb lenne a fertőzés.
