2024.09.14. 17:30
Kibillenthetetlen buszokat építenek
Új műszaki fejlesztéssel rukkolt elő a kaposvári Kapos Járműgyártó és Javító Zrt, ahol az idén kiemelkedő eredmények születtek. 2023-ban 28 járművet építettek, idén szeptember közepén már a harmincegyedik készül, s az év végéig várhatóan további négy kisbuszt adnak át. A járműgyártás stabilan 23 dolgozónak ad munkát, s 2025-ben további fellendüléssel számolnak.
Fotó: Lang Róbert
– Partnerünk – a világszerte ismert Iveco – külföldön elkészíti az alapjárművet, dolgozóink pedig Kaposváron építik rá a rendszerint 18-22 utas szállítására alkalmas kisbuszt - mondta Tamás László, a Kapos Járműgyártó- és Javító Zrt. műszaki- és kereskedelmi igazgatója. - A legújabb típus már az elektro-pneumatikus hátsó légrugózáson kívül elektrohidraulikus menetstabilizáló rendszert is kapott. Rendkívül fontos fejlesztésről van szó, a kisbuszoknál a karosszéria oldalirányú billenése - a magasabb súlypont miatt - olyan jelenség, amit a gyártók igyekeznek csökkenteni. S ezzel jelentősen nőtt az utazási komfort is.
Most készült el az első ilyen járművünk, s a napokban adtuk át a megrendelőnek, egy budapesti személyszállító cégnek.
A kaposvári társaság bő 20 éve gyárt kisbuszokat és egyéb járműveket
Eddig több mint 300-at adtak el. Alapvetően sportegyesületek, fuvarozó cégek és önkormányzatok vásárolnak tőlük, s egyre több munkásszállításra szakosodott vállalkozás is kaposvári járművet rendel. Tamás László szerint utóbbi megrendelői körnél felfutás figyelhető meg, s 2025-ben további fellendülésre lehet számítani. Rámutatott: minden iparágban előfordulnak hullámvölgyek, de cégük végig megtartotta a teljes dolgozói létszámot. Sőt, az utóbbi időben sikerült bővíteni a csapatot, ami a jelenlegi munkaerő-hiányos helyzetben korántsem volt könnyű feladat.
A részlegünkön 23-an dolgoznak, egy busz átalakítása több mint 400 munkaórát vesz igénybe.
- mondta Tamás László. - A karosszéria munkától kezdve a műanyag-elemek gyártásán át a fűtés-szerelésig valamennyi feladatot mi végezzük el, akárcsak a műszaki tervezést vagy az engedélyeztetést.
A szakember szerint továbbra is a dízel motoros buszok uralják ezt a szegmenst, ám ezeknél a járműveknél előbb-utóbb széles körben elterjedhet az elektromos hajtás. Azt mondta: jelenleg nagyon drága az e-busz, az üzemeltetésük is bonyolultabb, mint a hagyományos erőforrású járműveké. Tamás László hangsúlyozta: 2025-ben tovább folytatják a műszaki fejlesztést. Az egyik újdonság, hogy a hagyományos egy ajtósok helyett már két ajtós járműveket is gyártanak majd és a speciális kialakításnak köszönhetően kerekesszékesek is utazhatnak a buszokon.
A tervezés elindult, már keressük a beszállítókat.
- mondta. - Ehhez a modellhez ugyanis más jellegű alkatrészekre is szükségünk van. Várhatóan 2025 második félévében készül el az első ilyen jármű.