Helyi gazdaság

2024.11.30. 12:37

Az autók futásteljesítményének növekedésével nő a kilométeróra-visszatekerés esélye, de a sérülések minden kilométeróra-állásnál jellemzők 

A futásteljesítmény az egyik legfontosabb mutatója egy jármű elhasználódásának, ezért különösen fontos szerepet játszik sok autóvásárló döntésében. Ez a mérőszám azonban nem mindig pontos, különösen a régebbi autók esetében. A kilométer-számlálót, amely arra szolgál, hogy a jármű teljes élettartama alatt megtett távolságot mérje, gyakran veszik célba a csalók, akik a műszer visszatekerésével megtévesztik a vásárlókat.

File name :DSC_0082.JPG File size :1.3MB(1389305Bytes) Date taken :2005/01/26 14:04:25 Image size :2000 x 1312 Resolution :300 x 300 dpi Number of bits :8bit/channel Protection attribute :Off Hide Attribute :Off Camera ID :N/A Camera :NIKON D1H Quality mode :FINE Metering mode :Center-weighted Exposure mode :Manual Speed light :No Focal length :18 mm Shutter speed :1/200second Aperture :F8.0 Exposure compensation :0 EV White Balance :Auto Lens :18 - 35 mm F 3.5 - 4.5 Flash sync mode :N/A Exposure difference :+0.6 EV Flexible program :No Sensitivity :ISO200 Sharpening :High Image Type :Color Color Mode :Mode I(sRGB) Hue adjustment :3 Saturation Control :N/A Tone compensation :Normal Latitude(GPS) :N/A Longitude(GPS) :N/A Altitude(GPS) :N/A

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég használt autókról készült járműtörténeti jelentések adatai alapján végzett kutatásának célja, hogy kiderítse, van-e összefüggés a jármű futásteljesítménye és a kilométeróra-manipuláció gyakorisága között, illetve növekszik-e a balesetek száma a megtett távolsággal.  

Magyarországon a kilométeróra-visszatekerések száma ugrásszerűen megnő, amint egy autó túllépi a 200 000 megtett kilométert 

Magyarországon a kilométeróra-manipuláció lényegesen gyakoribb, amikor egy jármű átlépi a 200 000 kilométeres határt. A carVertical adatai szerint a 200 000 és 250 000 kilométer közötti futásteljesítményű autók 7,1%-ánál derült ki, hogy módosították a kilométerórát. Összehasonlításképpen, ebben a tartományban több mint háromszor nagyobb az esélye annak, hogy visszatekert kilométerórájú autót vásárolunk, mint alacsony futásteljesítményű (0–50 000 km) járművek esetében. 

Az 50 000 és 100 000 kilométer közötti futásteljesítményű autóknál a kilométeróra-módosítások aránya csak kismértékű emelkedést mutatott a 0 és 50 000 kilométert megtett autókéhoz képest: 2,2%-ról 2,6%-ra nőtt. A manipulációk aránya 100 000 és 150 000 kilométer között 3,3% volt, míg a 150 000–200 000 kilométer közötti futásteljesítményű járműveknél 4,5%-ot ért el. A 250 000 kilométeres határ átlépése után azonban ez az arány hirtelen megugrott, és elérte a 10,2%-ot. 

A tendencia a továbbiakban is erőteljes növekedést mutatott: a kilométeróra-manipulációk aránya a 300 000–350 000 kilométert megtett járműveknél 12,4% volt, míg a 350 000–400 000 kilométert futott autóknál 19,3%-ra emelkedett. A vizsgált járművek között az 500 000 kilométert meghaladó futásteljesítményű autók esetében az arány több mint másfélszeresére nőtt (30,7%), ami azt jelzi, hogy ebben a futásteljesítmény-tartományban hozzávetőleg minden harmadik autó visszatekert kilométerórával kerülhet a piacra. 

A káresetek aránya a futásteljesítmény-tartománytól függetlenül is magas 

 A visszatekert kilométerórájú autó vásárlásának kockázata csak egy a sok közül, ami a használtautó-vásárlók számára aggályos lehet. A kutatások szerint egy jármű élettartama alatt elszenvedett sérülések valószínűsége minden futásteljesítmény-kategóriában, beleértve a kevesebb kilométert megtett járműveket is, következetesen magas. 

 A carVertical által Magyarországon ellenőrzött autók közül az 500 000 kilométernél többet futott járművek voltak a leggyakrabban érintettek balesetben – ezen autók 61,9%-ánál szerepelt kárfeljegyzés. Azonban a kevesebb kilométert megtett autók sem maradtak el sokkal mögöttük, ami azt bizonyítja, hogy a probléma a jármű futásteljesítményétől függetlenül minden vásárlót érinthet.  Például, míg az 50 000–100 000 kilométert futott autók esetében a sérülési arány 56,7%, addig további 50 000 megtett kilométerrel ez az arány 58,6%-ra emelkedik. Még az alacsony futásteljesítményű (0–50 000 kilométert megtett) autók esetében is 47,5%-os a sérülési arány, ami aggasztó. 

„Egyre több vásárló dönt úgy, hogy még azelőtt ellenőrzi a kiválasztott jármű történetét, mielőtt közelről megtekintené, ezzel elkerüli a kockázatát annak, hogy sérült autót vásároljon” – mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője. – Ha az előzményjelentésből kiderül, hogy az autó bármely része korábban kárt szenvedett, a vásárló vagy akár a kereskedő átvizsgáltathatja szakemberrel, hogy fény derüljön az olcsó javításokra. Ha például az autó eleje sérült, akkor kifejezetten azon a területen érdemes korrózióra vagy rossz minőségű javításra utaló nyomokat keresni. Így könnyebb eldönteni, hogy érdemes-e megvásárolni az autót, vagy ajánlatos tovább keresgélni.” 

Az autótörténeti jelentések értékes betekintést nyújthatnak egy jármű múltjába, beleértve a kártörténetet és az esetleges kilométer-számláló eltéréseket, így a vásárlók kiküszöbölhetik az információs aszimmetriát, és pontosabb képet kapnak a jármű valós állapotáról. Ezzel könnyebben felmérhetik a lehetséges fenntartási költségeket, és megfontolt, megalapozott döntéseket hozhatnak. 

A magyar vásárlók nagyrészt az 50 000 és 200 000 kilométer közötti futásteljesítményű autók iránt érdeklődnek 

A carVertical által Magyarországon ellenőrzött autók közül a legnépszerűbbek (20,5%) a 100 000 és 150 000 kilométer közötti futásteljesítményű járművek. Szorosan követik őket a 150 000 és 200 000 kilométer között futott autók 18,8%-kal, míg az 50 000-100 000 kilométert megtett járművek az összes vizsgált autótörténeti jelentés 18,7%-át teszik ki. 

Bár a legtöbb magyar vásárló nem lépi át a kritikus 200 000 kilométeres határt, ahol jelentősen megnő a visszatekert kilométerórájú autók vásárlásának kockázata, ez a veszély még így sem zárható ki teljesen. A legnépszerűbb, 100 000–150 000 kilométeres futásteljesítményű autók 3,3%-ánál manipulálták a kilométerórát. Emellett ezeknek a járműveknek 58,6%-ánál sérüléseket is regisztráltak, ami rejtett problémákra utalhat. 

 

„A 3–5 éves autók gyakran ideális választásnak számítanak, mivel ezekkel elkerülhető a gyors értékvesztés és a magas futásteljesítmény. Sokan azonban nem engedhetik meg maguknak ezeket a járműveket, ezért népszerűek a régebbi, több kilométert futott autók. A vásárlóknak érdemes alaposan megismerniük a kiválasztott jármű valódi állapotát, hiszen nem csupán az előzmények számítanak. Az autóvásárlást mindig meg kell előznie egy alapos tesztvezetésnek és egy megbízható műhelyben végzett fizikai átvizsgálásnak” – hívja fel a figyelmet Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában