2024.12.15. 12:01
67-es út: Öt éve suhanhatunk a Balatonra
Ötödik esztendeje már annak, hogy kétszer két sávon suhanhatunk a Balatonig a 67-es számú főúton. A döntés az építésről már 2008-ban megkezdődött, de a munkák csak 2017-ben kezdődtek el és az utolsó szakasz átadásával tavaly fejeződtek be. A 67-es út most öt éves.

Fotó: LANG ROBERT
A 67-es út "modernkori" fejlesztésének egyik mérföldköve volt, hogy 2017-ben elkezdték a négysávossá fejlesztését. A munka csak nemrég fejeződött be a Kaposfüredig nyújtózkodó szakasszal, de nem ért még véget. A közeljövő nagy feladata lesz a Szigetvárig húzódó szakasz bővítése, ahol ugyancsak kétszer két sávot terveznek építeni a gyorsabb eljutás érdekében. Ez persze a jövő, ami még viszonylag képlékenynek mondható, ugyanis nincs megegyezés a nyomvonalról. A múlt és a történelmi fejlesztés előzményei viszont tökéletesen nyomon követhetőek.

Az ókortól használják a 67-es utat
A ma ismert 67-es számú főút alapjait még az 1930-as években építették ki. Az út már ekkor is azzal a céllal épült, hogy gyorsítsa a forgalmat a Balaton és Kaposvár között. De még ennél is régebbi az útvonal használata, hiszen a modernkori fejlesztés mérföldkövének számító négysávosra bővítés munkálatai közben olyan leleteket kerültek elő a földből, amik igazolták: már a középkori somogyiak is ezen az úton járhattak. Sőt, régészeti kutatások arra is rámutattak, hogy már az ókorban is fontos közlekedési útvonal volt itt. Ugyanis a vármegye területén jellemzően a római korban alakultak ki az ősi útvonalak, amelyek később a középkorban is fontos szerepet játszottak a helyiek életében.
A régészeti feltárások során az út mentén római kori települések és útszakaszok maradványait találták meg, amelyek arra utalnak, hogy az út helyzete stratégiai szempontból kiemelt volt. Ezek az útvonalak gyakran átfednek a mai közlekedési hálózattal, amely természetes fejlődési folyamatként az ősi utak mentén alakult ki.
- Egyes források szerint a középkorban is megmaradt a térség fontos közlekedési szerepe, amikor a Kaposvár és Balaton térsége közötti kapcsolatot biztosították a kereskedők, katonák és utazók számára. Az út nyomvonala az évszázadok során igazodott a földrajzi és gazdasági igényekhez, így született meg a 20. században a modern értelemben vett 67-es főút.
Az új évezredben kezdték tervezni
A 2000-es évek elején ismerték fel, hogy szükséges a bővítés és modernizálás. 2008-ban született konszenzusos politikai döntés arról, hogy milyen nyomvonalon kellene gondolkodni a fejlesztésben, a négysávosra bővítést tényleges elindulását 2017-ben jelentette be Szita Károly, polgármester. Akkor azt mondta, nyáron megkezdődhet az akusztikus útszakaszt is tartalmazó R67 építése.
Két évvel később szeptemberben átadták a forgalomnak a 67-es út megújult szakaszának első részét. És 2019. decemberében már arról számolhattunk be, hogy Kaposfüred és Látrány között is szélesebb úton közlekedhetünk. Az eredeti tervekkel ellentétben nem gyorsforgalmi útként adták a megújult 67-est, hanem a több mint harminchárom kilométeres szakaszon az autóútnak megfelelő, óránként száztíz kilométeres sebességgel lehet haladni. A beruházást lezáró sajtótájékoztatón Szita Károly, Kaposvár polgármestere beszélt a történelmi léptékű fejlesztésről.
A megye turizmusa és gazdasága számára kiemelten fontos főút kaposfüredi szakasza 2022-ben készült el. A látrányi szakasz négysávúsítását tavaly novemberben adták át.
– A 2026-ig tartó ciklusban egy olyan útfejlesztési programot fog Lázár János minisztériuma megtervezni és elindítani, ami megteremti, hogy minden hazai településről 30 percnél rövidebb idő alatt lehet majd elérni járási központokat, ahol az állam szolgáltatásokat nyújt –mondta azt átadón Csepreghy Nándor államtitkár.