2025.02.09. 17:20
Grammra mért infláció: a legnépszerűbb csoki sem úszta meg
Ugyanannyi pénzért, kevesebb csokit kapunk a boltokban. Az úgynevezett zsugorinfláció az édességeket is elérte. Az egyik legnépszerűbb csokimárka több fajtája is, tíz százalékkal lett kisebb.

Több táblás Milka csokoládéval, konzervvel, chipssel és sajttal kapcsolatban jelentette be a gyártó vagy a forgalmazó a hatóságnak januárban, hogy a korábban forgalmazotthoz képest kisebb kiszerelésben kapható. A zsugorinfláció vagy burkolt áremelés nem új keletű módszer. Már sok-sok évvel ezelőtt is alkalmazták.

Fotó: Zetovics Mario
Baracskai Eszter, a kaposvári Kovács Abc tulajdonosa érdeklődésünkre elmondta, emlékei szerint a Danone volt az első olyan cég, amelyik két évtizeddel ezelőtt elkezdte csökkenteni a tejföl méretét. A 180 grammos kiszerelés 170, majd 150, aztán néhány év múlva még kisebb lett. A termék ára ezzel arányos nem csökkent, hanem annyi maradt, mint a zsugorodás előtt.
Sajnos a vásárlók kevesebbet kapnak a pénzükért, amikor egy-egy termék kiszerelésén változtat a gyártó.
– mondta Baracskai Eszter. – Az ilyen intézkedések miatt észrevehető, hogy nagyon sokan megnézik a termékek űrtartalmát és az árát. Amikor valaminek a mérete zsugorodik, akkor az nekünk is plusz feladatot ad. Nagyon kell figyelnünk, mert a kilós ár is változik ilyenkor, amit minden esetben fel kell tüntetnünk.
Baracskai Eszter boltjában egyelőre még nincsen olyan Milka csokoládé, mely 100 gramm helyett 90 grammos lenne. Beszállítói azonban mindig felhívják a figyelmét, hogy meddig kapható a nagyobb méretű termék, és mikor várható árdrágulás.
Ezeket a Milka édességeket érte el a zsugorinfláció
- Noisette
- Mazsolás-Mogyorós
- Egészmogyorós
- Törtmogyorós
- Alpesi tej
- Cowspot
- Fehércsokis
A legnagyobb mértékben, ötven százalékkal a Sancho chili con carne konzerv mérete csökkent le. A korábban 800 grammos termék 400-ra zsugorodott. A Sancho tortilla sós chip és Sancho tortilla sajtos chips pedig 300-ról 150 grammra. A termékek teljes listája a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján érhető el.
Miért nyilvános, hogy melyik termék lett kisebb?
A zsugorodó termékekről azért tudunk, mert a kormány kötelezővé tette ezen változások bejelentését a hatóság felé. Ez a szabály minden olyan előrecsomagolt termékre vonatkozik, amelyeket 2020. január 1. és 2023. július 1. között forgalmaztak, illetve amelyekkel a vásárlók az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó üzletekben találkozhatnak. Ezen túlmenően a kormány előírta, hogy a boltokban is tájékoztassák a vásárlókat a zsugorodásról, kivéve azt az esetet, ha az üzlet legalább 6 hónapig a kisebb kiszerelés mellett a régi, nagyobb változatot is forgalmazza.