2025.02.24. 06:55
Hiába a mérnöki munka, Füredet elöntötte a Balaton
A Balaton dühöngő óriásként pusztította a part menti településeket, a mérnökök pedig kétségbeesetten próbálták megzabolázni. Ám a Sió-csatorna története nemcsak mérnöki bravúrokról, hanem kudarcokról is szól. Miért öntötte el a víz Balatonfüredet, és kik voltak azok a bátor kubikosok, akik megmentették a helyzetet?
Ma már nehéz elhinni, de Siófok környéke valaha egy kietlen, mocsaras vidék volt, ahol a Balaton vize kedve szerint tombolt. A tó vízszintje akár három méterrel is magasabban állhatott, és a part menti települések időről időre víz alá kerültek. Az embereknek lépniük kellett, de a természet nem hagyta magát könnyen legyőzni. Csak idő kérdése volt, hogy valaki előálljon a Sió-csatorna tervével.

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
Ókori mérnökök és a rómaiak első próbálkozása
Már az ókorban is próbálkoztak a vízszabályozással. Egyes források szerint a rómaiak az i.sz. 3. században kísérleteztek egy csatornával. Ám a víz ereje sokkal nagyobbnak bizonyult, mint amit az akkori technológia kezelni tudott.
Évszázadokkal később Széchenyi István volt az, aki felismerte a Sió-csatornában rejlő lehetőségeket, és sürgette a modernizálását. 1863-ban megépítették az első zsilipet, ám az időjárás kegyetlen volt, és a szerkezet sorra kudarcot vallott. Az áradások tovább tomboltak, és a mérnökök újabb és újabb tervekkel álltak elő.

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
A Balaton tombol, Füred víz alatt
1891-ben már annyira emelkedett a vízszint, hogy Balatonfüred ikonikus sétánya teljesen víz alá került. A vasúti töltések megsérültek, és végre rájöttek, hogy nagyobb beavatkozásra van szükség. 1892-ben új betonzsilipet építettek, ami már jobban bírta az elemek haragját, de ez sem oldott meg minden problémát.

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Nagy álmok és háborús kihívások a Sió-csatorna körül
A 20. század elején ismét bővítésre volt szükség. 1936-ban nekiláttak a mederbővítésnek, de a második világháború miatt félbeszakadt a munka. Végül 1947-ben készült el teljesen, és az első hajók végre megindulhattak a Dunára.
A zsilip feladata egyszerű: a felesleges vizet elvezetni. De mi van, ha évekig nincs mit kiengedni? 2000 és 2005 között például öt éven keresztül zárva tartották, nehogy a Balaton kiszáradjon. Ez pedig egy újabb fejezetet nyitott a Sió-csatorna drámai történetében, ahol a természet és az emberi találékonyság küzdelme sosem ér véget.
A Balaton mindig visszaköveteli, ami az övé, de vajon meddig tudjuk kordában tartani? Egy biztos: a Sió-zsilip története ma is folytatódik, hiszen 2024-ben teljeskörűen felújították és turisztikai látványossággá alakították, hogy a múlt és a jelen találkozásaként szolgálja a látogatókat.