2022.07.03. 17:21
Egy nyaraló udvarára szállt le a mentőhelikopter Balatonfenyvesen
Vasárnap egy fürdőző lett rosszul a balatonfenyvesi szabadstrandon. De oda a mentőhelikopter nem tdott leszállni, és itt vett érdekes fordulatot a történet.

Ahogy a Magyar Légimentők Nonprofit Kft közösségi oldalán beszámolt róla, a hely adottságai és a sok fürdőző miatt a strand területe nem volt alkalmas a leszállásra.
Közvetlenül a helyszín mellett lévő nyaraló udvarát a balatonfüredi helikopter személyzete azonban megfelelőnek találta a landoláshoz. A viszonylag kicsi udvarban viszont két autó parkolt, melynek tulajdonosai - a nyaraló lakói - is érdeklődve figyelték a helikopter érkezését.
Ekkor a Medikopter személyzete az udvar fölé bizonságos magasságba ereszkedve, karjelzések segítségével kérte a jelenlévőket, ha lehetséges, álljanak ki az autókkal az adott területről, melyet ők azonnal, készségesen meg is tettek, így a helikopter leszállhatott és azonnal meg tudta kezdeni a beteg ellátását.
Egy lelkes olvasónktól képet is kaptunk a leszállás előtti pillanatokról:

Ahhoz, hogy egy ilyen helikopter le tudjon szállni, különös elővigyázatosságra van szükség. A legfontosabb teendőket infografikán is megmutatta a Magyar Légimentő Nonprofit Kft:


Ilyen gép szállt le az udvarba ma Balatonfenyvesen
Eurocopter EC135 T2 CPDS
Az EC135-ös egy több célra alkalmazható, kéthajtóműves könnyűhelikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventilátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos, új fejlesztésű, forgószárny-agyrendszernek köszönhet (BMR). Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest is, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.
A helikoptert az Eurocopter Deutschland tervezte, a MBB (Messerschmitt-Bölkov-Bohm) BO105/108 alapján, a leendő megrendelők bevonásával, hogy az igényeiknek a leginkább megfeleljen. Az EC135-ös 1996-ban kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel az egyre szigorúbb európai előírásoknak, így válik alkalmassá mentőhelikopternek. Az EC135-ös rövid, robusztus felépítéséből adódóan hossza mindössze 10,2 méter. A pilóták kétoldalt előrenyíló ajtókon keresztül szállhatnak be, a kabintér két oldalán pedig csúszóajtók taállhatók. A hordágyat a baloldalon, illetve a törzs végén kialakított kétfelé nyíló ajtókon keresztül is be lehet a gépbe helyezni. A helikopter üres súlya 1455 kg, legnagyobb megengedett felszállósúlya 2835 kg. A gyártó 80 kilogrammos pilótával számolva 1300 kilogrammban határozta meg a fedélzeten biztonságosan elhelyezhető teher és az üzemanyag összsúlyát. A helikopter 2db Turbomeca Arrius 2B2 típusú, egyenként 583 lóerős tengelyteljesítményű hajtóművekkel van felszerelve. A gép tüzelőanyagkészlete 710 liter JET A-1 kerozin; ez a repülési profiltól függően, figyelembe véve a navigációs és vésztartalékot, maximálisan kb. 2 óra 30 perc repülést tesz lehetővé.
Az Eurocopter által megadott adatok alapján az EC135-ös maximális utazósebessége 284 km/óra, gazdaságos utazósebessége 240 km/óra. A szolgálati csúcsmagasság 6095 méter, a gép legfeljebb 4570 méteres tengerszint feletti magasságon hajthat végre le- és felszállást.
A gépekben található egészségügyi felszerelést kifejezetten az EC135-höz alakították ki, így minden elemének megvan a biztonságos és praktikus elhelyezése. A nálunk üzemelő gépek háromfős személyzettel repülnek: egy pilótával, egy orvossal és egy ápolóval vagy mentőtiszttel.
Az 500. legyártott EC135-ös helikoptert 2006. augusztus 30-án vehette át az Magyar Légimentő Nonprofit Kft, melynek lajstromjele HA-ECA lett. Ez a jubileumi helikopter a budaörsi központi légimentő bázison teljesít szolgálatot és vigyázza "láthatatlanul" fővárosunk térségét. 2007. november 15.-én hosszas lajstrombevételi procedúra után mind az öt EC135-ös magyar lajstromba került, ettől a dátumtól mindegyik EC-135 T2 CPDS "svancán" a magyar trikolor látható.
Műszaki adatok (EC-135 T2 CPDS altípus)
Maximális felszállósúly (MTOW) | 2835 kg |
Hajtómű | 2xTurbomeca ARRIUS 2B2 |
Maximális felszállóteljesítmény | 2x472 kW / 2x633 LE |
Maximális (vész) teljesítmény (OEI 30s rating) | 2x610 kW / 2x818 LE |
Maximális sebesség | 155 kt / 287 km/h |
Utazósebesség | 130 kt / 240 km/h |
Maximális repülési idő (hozzávetőleg) | 2 óra 30 perc |
Maximális repülési magasság | 20000 ft / 6100 m |
Működési hőmérsékleti tartomány | - 35 C° / + 50 C° |