2025.03.12. 17:53
Lehallgat a telefonod?
Egyre gyakrabban merül fel a kérdés: vajon tényleg “lehallgat” a telefon? Természetesen ebben az esetben nem James Bond filmekből ismert jelenetekre kell gondolni. Pusztán arra keresnek választ a felhasználók, hogy miért van az, hogy amint beszélgetnek egy-egy témáról telefonon vagy akár csak annak közelében, azonnal ahhoz illeszkedő, vagy arról szóló hirdetés jelenik meg a közösségi-média oldalakon. A probléma megszüntethető, néhány beállítást kell csak elvégezni hozzá.

A mobiltelefonok applikáción keresztül számos információ kerül ki a világhálóra Fotó: Getty Images/Jacques Julien
Sokszor tapasztalható, hogy egy beszélgetés után a Facebookon, az Instagramon és a TikTok-on is ahhoz a témához illeszkedő hirdetések jelennek meg, amelyeket emlegettünk.

Lehallgat a telefon?
Az egyik módszer, amivel a telefonunk hallgatózik, az olyan beépített asszisztenseken keresztül történik, mint a Siri vagy a Google Assistant. Hogy pontosan megértsék a kéréseinket, ezeknek a programoknak hosszan kell hallgatniuk minket, hogy a lehető legpontosabbak legyenek. Ez azt jelenti, hogy akkor is hallgatnak minket, amikor azt észre sem vesszük
– írta korábban a Metropol egy szakértő magyarázatát idézve. A cikk arra is felhívta a figyelmet, hogy ehhez lényegében maguk a felhasználók adnak engedélyt. Az egyes programok gyártói ugyanis a felhasználói feltételek közt elrejtve, engedélyt kérnek a telefon mikrofonjának használatához. Később ezeket a rögzített felvételeket harmadik félnek is átadják, hogy célzottabb hirdetésekkel találhassák meg a felhasználókat. Ezért is fontos, hogy telepítéskor mindig alaposan nézzük át a felhasználási feltételeket.
Az úgynevezett „lehallgatási technológia” jelen van a legtöbb készülékben, azonban illegális, ha a tudtunk és a beleegyezésünk nélkül lehallgat minket a telefonunk.
Azonban erre nincs is szükség a célzott marketing ajánlatokhoz. Szakértők szerint ezt a feladatot már az algoritmusok elvégzik. A felhasználói szokások, választások, kedvelések alapján képet alkotnak a profiltulajdonosok szokásairól, hobbijáról, érdeklődési területeiről. Így ezek alapján is elkészíthetőek az egyedi, személyre szabott reklámajánlatok, amelyek megjelennek az applikációkban.
Van megoldás
Két megoldás létezik a probléma megoldására. Az egyik személyes, a másik technikai. A személyes megoldás lényegében az önfegyelem és a tudatos applikáció használat, amely során korlátozzuk azokat az információkat, amelyeket megjelenítünk magunkról a különböző platformokon. A technikai megoldás pedig a Beállítások menüben rejtőzik.
A Google beállításaiban, a fiókkezelés során az Internetes alkalmazástevékenység menüpontban a Hangtevékenységek rögzítését kell kikapcsolni. Emellett érdemes az alkalmazások számára megtiltani a mikrofon használatát, ezt szintén a beállításokban, az alkalmazás-engedélyeknél lehet módosítani.
Ezekkel a megoldásokkal lényegében a telefonon keresztül kiadott és a világhálóra juttatott információk kontrollálhatóak és korlátozhatóak.
Amint arról korábban írtunk, számos módja van annak, hogy a telefonok és a közösségi médiafelületek applikációi adatokat gyűjtsenek rólunk. Egyértelmű jelei vannak annak is, ha külső támadás érte a telefonunkat, kémprogramot vagy más adatgyűjtő applikációt telepítettek rá távból. Ilyen jel lehet a telefon túlmelegedése, a telefon túl gyors merülése, de a váratlan és ismeretlen helyről érkező szokatlan üzenetek is.
Borítókép: A mobiltelefonok applikáción keresztül számos információ kerül ki a világhálóra Fotó: Getty Images/Jacques Julien