ellenőrzés

2018.08.25. 11:30

Átvizsgálják a hidakat Somogyban a genovai tragédia után

Tüzetesen átvizsgálják Somogyban is a közúti hidak állapotát egy országos ellenőrzés keretében, ez különös jelentőséget kap a genovai hídomlás tragédiája után. A Magyar Közút meghatározott időszakonként végzik el a munkát, amit kiemelten kezelnek a biztonságos közlekedés érdekében.

Kovács Gábor

Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság katasztrófa- felszámolási együttműködési gyakorlatot hajtott végre a K őröshegyi Völgyhídon. A gyakorlat feltételezése szerint a völgyhídon egy Budapest irányába tartó veszélyes anyagot (gázolaj) szállító nyerges vontató defektet kap, irányíthatatlanná válik, majd a szalagkorlátnak csapódik. Az ütközés következtében a tartály megsérül, a veszélyes anyag szivárogni kezd. Egy autóbusz a balesetet látva vészfékezésbe kezd, és egy személyautóval összeütközik.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 161 közúti híd vizsgálatára kötött vállalkozási szerződéseket összesen 306 millió forintért a sajtóhírek szerint. A megbízásokat június végén írták alá, még jóval a genovai híd összeomlása előtt, azonban tömegtragédia után a munka új lendületet vett. Az országos közutakon összesen 7716 híd található. A tervezet szerint Somogyban a barcsi vasút feletti híd, illetve a barcsi Dráva-határhíd kerül sorra.

Az országos közutak kezelési szabályzatában foglaltak szerinti megfelelő gyakorisággal ellenőrzik a kezelésükbe tartozó összes híd állapotát, közölte kérdésünkre a Közút.

– Külön központi híd osztályunk van, illetve minden megyében, így Somogyban is van külön hídmérnökünk, aki ezt a feladatot ellátja. Ezt a tevékenységet folyamatosan végezzük és kiemelt feladatként kezeljük – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – A hidak műszaki felügyeletét minden hídon az útszakasz szolgáltatási szintjének megfelelő gyakorisággal ellenőrizzük. Félévenkénti hídszemlét, évenként hídvizsgálatot tartunk. Az éves hídvizsgálat a teljes hídszerkezet látható felületein szemrevételezéssel történik.

Ebbe tartoznak a híd olyan részei, mint a tartószerkezet, pályaburkolat, hídtartozékok, saruk, hídfők, szárnyfalak, pillérek, pilonok felületei, rézsűk, vízelvezető rendszer, a híd környezete, a pálya és burkolat csatlakozásai. Az összes somogyi hidat átvizsgálják ezeken a pontokon.

Pécsi Norbert Sándor hozzátette: a Kőröshegyi-völgyhidat ezen túl is kiemelten felügyelik. A jogszabályban előírt hidaknál a minden részletre és tartozékra kiterjedő fővizsgálatot tíz évenként kell elvégezni. Amennyiben szükséges, úgy külső szakértő bevonásával részletes vizsgálat is készül. A legutóbbi közbeszerzési értesítőben megjelent vizsgálatok a jogszabályban előírt, tíz évenként kötelező fővizsgálatokat takarják. Ezek a szakértői vizsgálatok folyamatban vannak, és még az idén, szerződésenként eltérő határidővel elkészülnek. A Kőröshegyi völgyhíd fővizsgálata 2017-ben történt meg utoljára. A fővizsgálatok mellett a hídfelügyeletet is ellátják a Közút munkatársai.

A tömegkatasztrófa tanulságai

Az augusztus 14-én történt genovai katasztrófának 43 halálos áldozata volt, miután összeomlott egy közúti híd, rajta autókkal. Az okát vizsgálják, valószínűleg szerkezeti hiba okozta az 1967-ben épült híd végzetét. A feltételezések szerint vagy egy feszítőkábel elszakadása, vagy a szerkezet egy betontalpának meglazulása, esetleg elmozdulása okozhatta a bajt. A szakértők úgy vélték, az esetleges kábelszakadást az 51 éves híd elavultsága, az időjárás okozta szennyeződések, a tenger közelsége miatti sólerakódás, valamint az utóbbi években megnövekedett járműforgalom is okozhatta. Sokak a karbantartó vállalat nem megfelelő munkáját is emlegetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában