színház

2018.08.27. 09:30

Korábbi mesterei ott állnak Olt Tamás mellett az évadban

Olt Tamás, a fiatal színházi nemzedék egyik legtehetségesebb tagja: ír, rendez, és művészeti igazgatóként ezentúl megszabja majd a Csiky arculatát. Szülei a színházban ismerkedtek meg egymással a Kaposvár-jelenség idején.

Kovács Gábor

– Az évadnyitó előtti első értekezlet után beszélgethetünk. Milyen volt a találkozás a színészekkel?

– Nagyszerű, ismerkedünk egymással és az új helyzettel. Energikusan vágunk neki az új évadnak. Fiatal a csapat, mondhatni félszavakból is megértjük egymást.

– Azt nyilatkozta korábban, hogy a társulat megérdemli a biztonságot. Milyen lesz az új évad: biztonságos, vagy védőháló nélkül vágnak bele az útkeresésbe?

– Nagyon remélem, hogy gyorsabban haladunk a biztonság megteremtésében, mint ami az átlagos tapasztalat. Ahhoz ugyanis, hogy egy társulat megtalálja önmagát, és kialakuljon egy csapatszellem, és bízzunk egymásban kölcsönösen, az négy-öt évbe telik. Tudom, mert jó néhány társulatnak tagja voltam. Ezt nem lehet sürgetni. Egy színész életében azonban mondjuk két szerep egy egész évet jelent. De ez egy hosszú pálya, ahogy a mesterem, Babarczy László gyakran hangsúlyozta. A színészeknek embert próbáló időszak a mostani, de igyekszünk a bizonytalanságaikat megszüntetni.

– Apropó, Babarczy László, hogyan sikerült visszacsábítani egy rendezés erejéig?

– Közös évad a mostani Bozsik Yvettel. Amikor belecsöppentem a munkába, az évad kétharmada már megvolt. Hogy a többi előadást is megteremthessük, azonnal a korábbi mestereimre gondoltam. Beszéltem mindenkivel, akinek a véleményére számítok: Tasnádi Csabával, Vidnyánszky Attilával és Babarczy Lászlóval. Az utóbbi osztályfőnököm volt az első kaposvári színészosztályban. Mindannyian biztosítottak a támogatásukról. Babarczy László azonnal és mosolyogva igen mondott a felkérésre. Ennek nagyon örültünk, mert az utóbbi időben rossz híreket is hallottunk az egészségéről, de szerencsére jobban van. Tasnádi Csaba is hozott áldozatot, hiszen másutt lemondott egy rendezést, hogy Kaposvárra jöhessen.

– Segített a helykeresésben, hogy Ön ezer szállal kötődik Kaposvárhoz?

– Apukám Lukáts Andorral együtt színészként szerződött ide anno. Van egy plakátom, amit hamarosan kiteszek majd az irodámba. A Zsámbéki által rendezett legendás „Ahogy tetszik” előadásban apukám is rajta van a szereplők listáján, mellette Kun Vilmos, Koltai Róbert, Márton András, Reviczky Gábor, Csákányi Eszter és mások. Anyukám csellista volt a zenekari árokban, így találkozott apámmal. Édesanyám kaposvári család sarja, Meződi-lány volt. Kaposváron születtem, élnek itt rokonaim, a nagyszüleim és a testvérem itt vannak eltemetve. Itt végeztem a legelső színész osztályban. A vizsgaelőadásom volt az „Ahogy teszik”, és én voltam Charles, a birkózó. Érdekesség, hogy 35 évvel ezelőtt apám játszotta ugyanezt a szerepet. Mindkét előadást Székely Gyuri ügyelte. Sokáig nem gondoltam volna, hogy visszatérek Kaposvárra. Öt évig dolgoztam a debreceni, utána három évig a nyíregyházi színházban, majd négy év Nemzeti Színház következett.

– Első darabját József Attiláról írta, hogy bebizonyítsa valakinek, hogy a Szabad ötletek jegyzékében foglaltak nem befolyásolják a költő nagyságát. Kaposváron is ír majd színdarabokat a jövőben?

– Feltehetően, hiszen az ember nyitott szemmel jár, ezer impulzus éri. Több mint tíz darabomat játsszák határon innen és túl. A mai napig játsszák a Quimby musicalt, amit nem én rendeztem, de én írtam. Beregszászon „Az öngyilkosok klubját” , a Nemzeti Színházon műsoron van „A szájon lőtt tigris”, amit Rejtő Jenő élete alapján írtam. Fiatal színészként a kutyámmal éltem, a basset houndom mindenhová jött velem. Még a kutyámról is írtam darabot. Nyíregyházán egy a világon egyedülálló bűnmegelőzési musicalt készítettünk. Kaposváron tavaly mutattuk be „A koncert avagy semmi sem tökéletes” című élő színdarabomat, amit koncert performance sitcom, így tudnám jellemezni. Ennek megírására Fülöp Péter főigazgató kért fel azért, hogy a fiatalokat bevonzzuk a színházba. Olyan népszerű lett, hogy bekerült az idei ifjúsági bérletbe. A most készülő művem a költői színház műfajába tartozó kamaradarab, „A korai menyegző”. A témáját tekintve egy régi magyar hagyományt idéz fel, ami más nemzetek között is élt. Eszerint, ha egy hajadon, fiatal lány távozott az élők sorából, akkor őt nem egyszerűen eltemették, hanem férjhez adják a halálhoz. Menyasszonyi ruhába öltöztették és menyegzőt ültek. Ez egy kísérleti előadás, amely személyes, családi érintettségből született.

A diaszpórában élő magyarokhoz szólnának

Los Angelesből tért haza nemrég a Csiky küldöttsége, ahol a kinti magyaroknak adtak műsort. Olt Tamás fontosnak tartja, hogy minél több helyre elvigyék a színház hírét és színvonalát. Ha ezt a diaszpórában élő magyarsággal tehetik, az számára külön küldetéstudatot jelent, mert ritka az az alkalom, amikor az ott élők hozzájuthatnak kortárs magyar kultúrához. A Los Angelesben élő magyarság tagjai azt szeretnék, hogy akár negyedévente menjen hozzájuk a Csiky. Azonban a külhoni magyarság önszerveződő, nincsenek nagy fenntartóik, tehát meg kell találni azokat a magyarországi forrásokat, amelyekből kiutazhatnak. A Csiky Gergely Színházzal megteremthetnék annak a prototípusát, hogyan lehet a több százezres külföldi magyarságnak minőségi szórakoztatást és kulturális műsorokat adni szerte a világon. Olt Tamás hozzátette: ez persze nem csak a mi előjogunk, bátran kövessék a példánkat más kőszínházak.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában