2018.11.18. 09:00
Januártól kötelező lesz a cégkapu a vállalkozásoknak
Kizárólag a cégkapu felületen keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál jövőre a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás, ők továbbra is az ügyfélkaput, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhelyet használhatják.
A gazdálkodó szervezeteket az idén adóügyekben a NAV-nál már elektronikus kapcsolattartásra és ügyintézésre kötelezik. Az év végéig képviselőik még használhatják az ügyfélkapus tárhelyet is. Jövőre azonban az ügyfelek – egyéni vállalkozók és hivatali tárhellyel rendelkezők kivételével – az adóügyek elektronikus intézésére kizárólag cégkaput használhatnak, ami többek között a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal az elektronikus kapcsolattartásra alkalmazható továbbá a bevallások beküldésére, s a hivatalos dokumentumok letöltésére. A NAV küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi.
– A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu felépítésével – tájékoztatott a NAV. – A dokumentum fel- és letöltése, s tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetőek a hozzáférési jogosultságok, s el lehet végezni az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállításokat. A cégkapus kommunikáció teljesen kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést.
A NAV azt is közölte: a gazdálkodó szervezeteknek – az egyéni vállalkozókat kivéve – a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult személy kezdeményezhet. Az adóhivatal az érintett gazdálkodó szervezeteket azzal is segíti, hogy a képviselőiket tájékoztatja a legfontosabb tudnivalókról a saját személyes tárhelyükre kihelyezett levélben. Az a személy kap tájékoztatást, akinek az érintett gazdálkodó szervezetnél a NAV által nyilvántartott képviseleti joga van.