2019.04.08. 20:00
Vadkikötők helyett valódi megoldás kellene
Dacára a folyamatosan változó szabályoknak, a csónaktulajdonosok rendre a nádasokban hagyják járműveiket, illegálisan. Már a nádminősítési térkép elkészítésekor is tapasztalták a szakemberek, hogy egyre több az itt-ott letett csónak. Ezt kívánja orvosolni a nemrégiben elfogadott területrendezési törvény. Nem mindenki ért egyet abban, hogy orvosság -e ez a csónakos gondokra.
Tavaly tárgyalta a parlament a területrendezési törvényt, amely a Balaton kiemelt üdülőkörzettel is foglalkozik. – Az önkormányzatok illetékességi területéhez kapcsolódó partszakaszokon, két kilométeres sávon belül legfeljebb egy csónakkikötő létesíthető – ismertette a törvény vonatkozó passzusát Witzmann Mihály országgyűlési képviselő. – Csak a negyed és ötödosztályú nádasok esetében valósítható ez meg és legfeljebb húsz csónak befogadására alkalmas kikötőket létesíthetnek. Efelett a természetvédelmi hatóság engedélyét kell kikérni.
Hivatalos kikötőből nem dúskálnak a balatoni pecások, Balatonmáriafürdőn azonban van egy. – Nem egyszerű fenntartani, mert drága az üzemeltetés, az iszapkotrás évente sokba kerül – mondta Galácz György, polgármester. – Hét kilométeres a partszakaszunkon alig van strandra jutási lehetőség, ezeken a helyeken lehetne kikötőt kialakítani. De még a közpénz sem lenne elég ezek fenntartására.
A településvezetés gondolkodik úgynevezett száraz kikötő kialakításában. – Ezt úgy kell elképzelni, hogy a horgász a partközelében található eszköz segítségével a partra csörlőzi magát – magyarázta a polgármestert. – Ott elhelyezi a vízi járművét. Egyelőre csak ez tűnik járható útnak.
Balatonberényben is van csónakkikötő, ott a Magyar Tenger Vízisport Egyesület tartja fenn. A kihasználtság csúcson van, ide „kihalásos” úton lehet bejutni.
Az üzemeltetés valóban borsos, tudtuk meg, hiszen itt is kotorni kell, fejleszteni és még mederhasználati díj is van.
– Mindegyik milliós tétel, összességében pedig horror összegről beszélhetünk – magyarázta Dér Ferenc, egyesületi elnök. – Az egyesületet egy 5-7 tagú vezetőség irányítja társadalmi munkában, de szeretjük ezt, máshogy nem is lehetne.
Horváth László polgármester szerint a törvény módosítása nem oldja meg gondjaikat. Hiszen a másfél kilométeres partszakaszon még elférne egy kikötő, ha nem lenne olyan drága és kapnának engedélyt. Ez amiatt is jó lenne, mert így nem maradnának a nádasban a balesetveszélyes cölöpök és kisebb lenne a környezetkárosítás is.
Van megoldás, vagy mégsem?!
Balatonfenyvesen három éve nyílt a vitorláskikötő, mögötte található a csónakkikötő, hívta fel figyelmünket Lombár Gábor polgármester. – Korábban szokásjog alapján tárolták a csónakokat – mondta a balatonfenyvesi polgármester. – Vadul kikötöttek a nádasokban is, de a kikötővel az önkormányzat azt is meghatározza, milyen bóját lehet használni a kikötéshez.
Az önkormányzat nem csak a helyek bővítésében, de csónak vásárlásban is gondolkodik, mondta a polgármester. – Így azoknak is tudnánk sportolási, kikapcsolódási lehetőséget biztosítani, akiknek nincs csónakjuk.
A hatóság adatai szerint 400 kishajó kikötő van a Balatonon, ezek közül 150 hatósági engedéllyel nem bír. Év közben pedig körülbelül nyolcezer csónak van a Balatonon, ezek rendezett kikötését kellene megoldani. Ám szakemberek erre nem képes a törvény, mert nem tesz különbséget, csónak, vitorlás vagy jacht között.