megfigyelés

2020.03.09. 12:30

Töredékére csökkent a fegyelmi ügyek száma a bekamerázás óta

Az elmúlt hónapokban tanárokat ért bántalmazások miatt merült fel a kormánynál a tantermek bekamerázása. A pedagógusokat megosztja a téma, Somogyban vannak iskolák, ahol már működik kamerarendszer.

Koszorus Rita

A közelmúltban többször is arról szóltak a hírek, hogy diák bántalmazta tanárát. Ilyen esetektől nem mentes megyénk sem, az elmúlt tíz évben 33 sértettről tud a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság. A sajtószolgálat megkeresésünkre közölte, hogy közfeladatot ellátó személy elleni bűncselekményt általános iskolai-, középiskolai tanárok, óvónők, gyógypedagógusok, pedagógiai szakértők, szaktanácsadók, pedagógiai asszisztensek, gyermekfelügyelő és dajka ellen is követtek el 2010 és 2020 között.

Megjegyezték: a bűncselekmények helyszínei jellemzően oktatási intézmények voltak, ahol az elkövetők – különböző nézeteltérések miatt – rátámadtak a nevelőre.

Az esetek közül 22 zárult vádemelési javaslattal, ötször alkalmaztak bíróság elé állítást, egy-egy esetben pedig feltételes ügyészi felfüggesztésre és próbára bocsátást ért az agresszió és négy bűncselekményt szüntettek meg büntethetőséget kizáró ok miatt.

Ezek csak azok az esetek, amelyek a hatóság tudomására jutottak, azt azonban tudni kell, hogy nem mindig derül ki az iskolai agresszió. Mátraházi Tibor, kaposvári gyermekpszichológus nyolc iskolában foglalkozik diákokkal rendszeresen. Lapunknak elmondta: az agresszió általános. Ahogyan az is, hogy a tanár felszólítására nem reagál a diák, de arra is volt már példa, hogy egy diáklány úgy vesén rúgta tanárnőjét, hogy az kórházba került. A pedagógus nem tett feljelentést.

– Az iskolai szabályokat, viselkedési normákat egyre gyakrabban rúgják fel a tanulók – mondta Mátraházi Tibor. – Gyakori, hogy a tanárokkal úgy beszélnek, mintha csak a kutyákkal beszélnének. Vannak olyan gyerekek, akik olyan szubkultúrából jönnek, hogy a nőket alacsonyabb rendűnek tekintik. A legtöbb iskolában ugyanakkor a pedagógusok többsége nő, akiknek ezektől a gyerekektől nagyon sokat kell tűrniük.

Mátraházi Tibor szerint az ilyen szituációk vezetnek a kiégéshez. A kamerarendszert a szakember nem tartja rossz ötletnek, de úgy vélekedett: ez nem megoldás, mivel nem akadályozza meg az agressziót. – Ez egy hamis illúzió, ez nem az agresszió okát szünteti meg, amivel foglalkozni kellene. Hozzátette: amiről hallunk, az csak a jéghegy csúcsa. – Ez egy látszatintézkedés, valami hatása biztos lesz – összegzett a kaposvári pszichológus. – Én arra számítok, hogy átrendeződik az agresszió színtere és nagyobb hangsúlyt kap a verbális és érzelmi agresszió, ami károsabb mintha valaki odacsapna.

A kamerafelvételnek inkább a bizonyításban lehet a szerepe a szakember szerint, Szamosi Lóránt a Siófoki Szakképzési Centrum kancellárja azonban úgy véli: van visszatartó ereje. Ezt tapasztalatból állítja, ugyanis a siófoki Baross Gábor és a Krúdy Gyula Szakgimnáziumokban kamerák figyelik a tantermeket és a folyosókat.

– Nálunk az értékvédelem miatt készült el a kamerarendszer – mondta Szamosi Lóránt. – A Barossban kezdtük el, még 2010-ben, mert új tantermi berendezéseket vásároltunk. Emellett komoly fegyelmező hatása van, mert védelmet nyújt a tanárnak és a diáknak egyaránt.

Így nagyon rövidre lehet zárni vitás ügyeket, hisz a felvétel bizonyító erővel bír.

Hozzátette: a komolyabb fegyelmi esetek tizedükre csökkentek a rendszer kiépítése óta. S, ha mégis elő kell venni egy felvételt, az kisebb összezördülések miatt lehet, de ezek sem a tantermekben történnek.

– Abszolút kamerapárti vagyok és ez a tapasztalatok miatt van így – mondta Szamosi Lóránt. – Ma a társadalmi értékek nem ugyanazok, mint harminc évvel ezelőtt. Másabbak lettek és teljesen áthelyeződtek a hangsúlyok, megváltoztak a magatartási normák. Ehhez csak igazodtunk azzal, hogy bekameráztuk az iskoláinkat, mert jobb félni mint megijedni. Azt vallom: jobb egy esetleges tragédiát megelőzni, mint utólag vakarni a fejünket. A döntést pedig a szülők is elfogadták, mert biztonságban tudják a gyermekeiket az intézményeinkben.

A kamerarendszer kiépítése ugyanakkor nagyon drága, ezért is vélekedett úgy Szántó Lászlóné, az Igali Batthyány Károly Általános Iskola igazgatója, hogy „ha van rá pénz, hajrá”. – Nagyon furcsa ez a gondolat – mondta kérdésünkre az intézményvezető. – Úgy érzem: szomorú, hogy idáig jutottunk már, hogy be kell kamerázni a tantermeket. A mi esetünkben nem jellemző, hogy agresszívek a gyerekek a tanárokkal, egymással inkább. Nálunk az udvart figyeli kamera, de az Egyesült Államokban másképp oldják ezt meg. Vannak ablakok az ajtón és nyitott az osztályterem, azt mondják: annak van visszatartó ereje.

 

Ritkán, de van hogy a tanár arcán csattan a pofon

Éppen tizenkét éve született ítélet egy 22 éves kaposvári és egy 19 éves zselicszentpáli fiú ügyében, akik sörösüveggel vertek fejbe egy tanárt a szalagavatón. Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette miatt ítélték őket hat hónap börtönre és két év próbaidőre.

2012-ben történt, hogy megrángatta tanárát egy diák Böhönyén. A 15 éves általános iskolás azért támadt a pedagógusra, mert az nem engedte neki, hogy kővel dobálózzon az udvaron.

2014-ben Lengyeltótiban egy egész családot vittek el a rendőrök, miután elégtételt akartak venni egy pedagóguson, aki a család iskolás gyermeke szerint megütötte őt. A bántalmazás nem történt meg, a tanár bezárkózott a tornacsarnokba. A családtagok szabálysértés miatt néztek szembe a hatósággal.

Két évvel ezelőtt Balatonbogláron a rendőröknek kellett közbelépniük miután eldurvult egy verekedés a helyi általános iskolában. Az ütésváltás odáig fajult, hogy a verekedő diákok egyike a tanárt is megütötte.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában