változó szabályok

2021.05.09. 11:30

Ahol visszavárják, ott idén is a vevő az első

Nem mindegyik üzlet zárkózik fel egyenlő ütemben a jót­állás és szavatosság idéntől átfogóan megújított szabályaihoz. A Fogyasztóvédelmi Osztály a március végéig tartott ellenőrzései során 15 somogyi üzletben tapasztalt valamilyen hiányosságot. Így a kifogásolt üzletek aránya az első negyedévben 83 százalék volt.

Harsányi Miklós

– Nemrég egy kenyérpirítót vásároltunk, ami meghibásodott és az üzletben szó nélkül visszacserélték – mondta Kalmár Sándor, kaposvári nyugdíjas. – Ha otthonra veszünk valamit, előtte mindig alaposan átolvasom a tájékoztatót. Érdemes tisztában lenni a jótállásra vonatkozó előírásokkal, így biztonságban érzem magam.

A balatonfenyvesi Kránicz István már korábban kinézett családjának egy nagy képernyős tv-t, amit a hétvégén vett meg. Egy év garanciát kapott, s közel 18 ezer forintért további öt év garanciát vásárolt. A középkorú férfi hangsúlyozta: bár tisztában van az internetes vásárlás előnyeivel, nagyobb értékű műszaki terméket továbbra is hagyományos szaküzletben vásárol, mert ha bármilyen kérdés adódik, a kereskedő készségesen elmagyaráz mindent. A mernyei Horváth Ferenc is ragaszkodik a bolti vásárláshoz, nemrég egy hegesztőkészüléket vásárolt, legutóbb egy kompresszort vett. Lényegesnek tartja, hogy fogyasztóbarát szabályok védjék a vásárlók érdekeit.

Lábodi Zoltán, a kaposvári Prémium Ablak Kft. ügyvezető igazgatója megérti a vevők aggodalmát. – Ablakainkra az egy év szavatosságon kívül hat esztendő jótállás vonatkozik – mondta. – Ám előfordulhat, hogy valaki nem megfelelően használja az árut, ilyenkor egy héten belül igyekszünk orvosolni a problémát.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium vizsgálati programot indított, ennek keretében a jótállási és szavatossági igények intézésével kapcsolatos szabályok megtartását folyamatosan ellenőrzik. A Fogyasztóvédelmi Osztály március végéig tartott ellenőrzések során 15 somogyi üzletben tapasztalt valamilyen hiányosságot.

– A kifogásolt üzletek aránya az első negyedévben így 83 százalék, mely az év során várhatóan csökkenni fog – tájékoztatott a megyei kormányhivatal. – Az új termékkörök esetében fordult elő, hogy nem biztosítottak jótállási jegyet a vállalkozások, illetve a szavatossági igény érvényesítésének határidejéről vagy a csomagolás megőrzésének szükségességéről adtak megtévesztő szóbeli tájékoztatást a fogyasztóvédelmi szakügyintézőknek.

– Vételártól függ, hogy a kerékpárokra mennyi a garancia – közölte Steller Zsolt, a kaposvári Tutti Bringa tulajdonosa. – Minimum egy év valamennyi bicajra jár. Ha esetleg a vásárlás után három napon belül adódna gond, rögtön kicseréljük a bringát vagy visszaadjuk a pénzt. Azt tesszük, amit a vásárló szeretne. Ha később válik szükségessé a javítás, akkor is gyorsan megoldjuk a problémát. Egyszerű a magyarázat: holnapután is visszavárjuk a vásárlókat, hosszú távon tervezünk.

Újdonságok a jótállási előírásokban

Bővült a kötelező jótállás alá tartozó termékek köre nyílászárókkal, árnyékolástechnikai eszközökkel, kaputelefonnal, kamerás megfigyelőrendszerrel, garázskapuval és napelem- rendszerekkel. Ha a vásárlást követő 6 hónapon belül üze­melik be a terméket, akkor a beüzemelés napján kezdődik a jótállási idő. Ha a vásárlást követő 6 hónapon túl üzemelik be a terméket, akkor a jótállás kezdő időpontja a termék vásárlásának a napja lesz. A jótállás érvényesítéséhez nem kérhetik az elromlott termék eredeti csomagolását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában