Járványügy Somogyban

2022.01.22. 09:00

A családnak is leckét ad a karantén nemcsak diáknak

2020. március 16-a szinte minden szülő emlékezetébe beleégett, ekkortól ismerkedtünk meg a járvány okozta kényszerben először a digitális oktatás gyakorlatával. Két év alatt a probléma nem szűnt meg, de átalakult. Most is fél osztályok tanulnak otthonról, immáron digitális segítség nélkül.

Turbéki Bernadett

20210310 digitális oktatás bátai panna és lili apával bátai péter tanulnak online zalaegerszeg pezzetta umberto pu zalai hírlap

20210310 digitális oktatás bátai panna és lili apával bátai péter tanulnak online zalaegerszeg pezzetta umberto pu zalai hírlap

– Idegeim már nincsenek – így foglalta össze az elmúlt két évre jellemző lelkiállapotát Kovács Beatrix. A Rinyakovácsiban élő édesanya felmondott munkahelyén, hogy negyedikes és másodikos gyermekére felügyelhessen, ha azoknak otthon kell tanulniuk. 

– Nehezen bírjuk, ám igyekszünk minden feladatot megoldani az elvárásoknak megfelelően. Nehéz ezt úgy, hogy az egyik gyermek játszik, a másiknak meg éppen tanulnia kell. Lelkileg magam is nehezen bírom, mert be vagyok zárva a négy fal közé, hiányzik a felnőttek társasága, már azt is élményként élem meg, ha eljutok Kaposvárra bevásárolni – mesélte az édesanya, akinek kislánya ebben a tanévben kétszer volt karanténban. Kisfia is gyakran van otthon, mert ha köhög, vagy fújja az orrát, már nem mehet iskolába. 

Pintér-Kulcsár Erika is úgy nyilatkozott, hogy élete legnehezebb három hónapja volt, amikor 2020-ban otthon kellett maradnia a gyerekeivel. Azóta folyamatosan igyekeznek családilag hozzáidomulni az újabb és újabb helyzetekhez. 

– Akkor volt elsős a kisfiam, akit itthon tanítottam írni-olvasni, közben az óvodás kislányom is megtanulta a betűket. Ebben a fél évben a nagyobbik 10 napot volt karanténban, majd egy napra elment suliba, aztán megint 10 nap karantén következett. Közben a kislányom is itthon volt. A harmadikos kisfiam szereti a karantént. Azt mondja, hogy szívesen felkészül majd velem az érettségire is, én azt vettem észre, hogy kortársai hiánya miatt „elszocializálatlanodott” tőlük – állapította meg az édesanya, aki akkor tud elmenni dolgozni, ha férje gyakran vállal éjszakai műszakot. A kisdiákoknak nem kérték a védőoltást még. Ha karanténba kerülnek, egyre nehezebb a családi élet, mert már nem kötelezhetők a tanítóik arra, hogy online órát tartsanak nekik. 

 

Egyetlen diák sem maradhat le

Győri Rolandné szerencsésnek érzi magát, mert saját vállalkozása van, kötetlen a munkaideje. Elsős gyermekével tanulnak gyakran otthonról. 

– Tíz fő vesz részt a jelenléti oktatásban, huszonkettő pedig a monitor előtt ül otthonról. Ha a pedagógus elmegy az osztály másik felébe, már nehezebben fókuszálnak a gyerekek, nem tudnak figyelni rá. A tanítóknak is nehéz kétfelé figyelni, s például az otthon zörgő, behallatszó diákokat nem tudják lenémítani – osztotta meg tapasztalatait az édesanya, aki nem szeretné beoltatni gyermekét csak azért, hogy a jelenléti oktatásban részt vehessen karantén idején. Attól sem zárkózik el, hogy kivegye az iskolából. 

– Nálunk erőn felül mindent megtett a tanító néni, hogy online is leadja az anyagot, ha a gyerekek karanténban vannak. Én magam is tanítok, igyekeztem elsajátítani a technika használatát, hogy online órákat tartsak. Felsős tanítványaim gyakran panaszkodnak, hogy nem minden tanár tart online tanórát. Alsóban jellemzőbb – mondta Németh Katalin, nyelvtanár. 

 

Eljut otthonra a tananyag, de mindenhol romlik az átlag

Saját jogon még nem, de ebben a félévben már négyszer volt kontakt személyként karanténban Győrfi Krisztina gyermeke, akinek egyedül az idegennyelv-tanórát tartották meg online. 

– Öt gyerek van a 27 fős osztályban beoltva, ezért úgy döntöttek a szülők, hogy mindenki otthonról tanul. Szerdán öt online órát tartottak meg. A matematikatanár megfelezte az osztályt, duplán tartotta meg a tanórát, és felzárkóztató órát is tartott, mert kiderült, hogy a jelenléti oktatás hiánya miatt a gyerekeknek nehezebben megy az átlagszámítás témaköre – mondta az anyuka, aki azt észlelte, hogy gyermeke, bár sokkal önállóbbá vált az otthoni tanulásnak köszönhetően, az osztályéhoz hasonlóan az ő átlaga is romlott. –Fizikailag is nehezen bírjuk ezt az otthontanulást, nem tudok minden tanórán mellette lenni és segíteni, hiányzik a gyerekeknek a kontroll és a sikerélmény – tette hozzá az édesanya, aki szerint a közösség építő ereje hiányzik leginkább gyermekének. 

 

Fotó: MW

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában