Drágulás

2022.07.27. 14:00

A jogsi árán köszön vissza a kata búcsúja

Egyes somogyi autósiskolák a növekvő költségek miatt már a nyáron árat emeltek, s kora ősszel további drágulásra van kilátás az adótörvények változása miatt. Az egyik vállalkozásnál júliusban 7000 forintra emelkedett a gyakorlati óra.

Harsányi Miklós

Fotós: Lang Robert Kaposvar

Fotós: Lang Robert Kaposvar

– A katatörvény változása az oktatóinkat is érinti – mondta Pohner István, a kaposvári ATI Autósiskola ügyvezetője. – Hét munkatársunk közül négy katás, s várhatóan szeptembertől az átalányadózásra térnek át. 
Az ügyvezető szerint, ha nő az adóteher, akkor a jogosítvány megszerzése is drágulhat. Pohner István szerint nagyjából 20 százalékos áremelkedéssel számolhatnak a tanulóvezetők. Kiemelte, hogy az oktatók egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben. Évtizedekkel ezelőtt sem voltak irigylésre méltók a körülmények, mivel az oktatók nem számítottak gépkocsivezetőnek és pedagógusnak sem, így több általános béremelésből kicsúsztak. 

Sokáig mostohagyereknek számítottak, s manapság sem túl rózsás a kilátás, mivel a járművásárlás, illetve -karbantartás egyre tetemesebb kiadást jelent számukra. 
A felvetésre – miszerint, mikor várható az újabb díj­emelés időpontja – azt mondta, autósiskolájuk októberig próbálja tartani a képzési árakat. Az utóbbi tíz évben példa nélküli, hogy egy éven belül kétszer emelték volna a gyakorlati óra díját, legutóbb júliusban döntöttek így, s a korábbi 6500 forint helyett 7000 forintot fizetnek a B kategóriás hallgatók. Akik elsőre mindenből sikeresen levizsgáznak, azok nagyjából 270 ezer forintból megszerezhetik a jogosítványt. 
– Alapvetően nem rajtunk múlik a drágulás, hét autónk van, melyek havonta csaknem 20 ezer kilométert tesznek meg – hangsúlyozta. – A szakmát erőteljesen foglalkoztatja, hogy mi lesz az üzemanyag­ár-sapkával. A csapatunkban többnyire benzines autókat használnak a kollégák, s korántsem mellékes, hogy mennyiért tankolhatnak majd néhány hónap múlva. Munka bőven van, kollégáim folyamatosan dolgoznak a nyáron, az első félévben többen jelentkeztek hozzánk, mint 2021-ben ilyenkor. Tavaly – a motorosképzéssel együtt – csaknem 400 tanulónk volt, s ha minden a várakozások szerint alakul, akkor az idén legalább 430-an kezdhetik el a tanulást. 
Kovács Sándor Lóránt marcali gépjárműoktató korábban és jelenleg is főállásúként dolgozik, s 44 év munka után szeptember közepén vonul nyugdíjba. Azt mondta, később folytatni szeretné a tanítást, szívesen választotta volna a katás adózást, ám a változások miatt majd kiszámolja, hogy miként érdemes tovább dolgoznia. 
 

Ellenőrzést kapnak úton-útfélen


– Nálunk nincs katás kolléga – mondta Németh József, a kaposvári Németh Travel Kft. ügyvezetője. – A főállású munkatársakon kívül esetenként néhány nyugdíjas járművezetőt is foglalkoztatunk. Mindent pontosan bejelentünk, ebben a szakmában úton-útfélen számítani lehet az ellenőrzésre. 
A vállalkozás, ahol összesen 14 sofőrt alkalmaznak, a vakációban is rendszeresen kirándulásra viszi a csoportokat. 

Fotó: Lang Róbert

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában