2022.08.02. 19:01
Akár bátran letagadhatnák a korukat
Augusztusban folytatódik a veteránjármű-vizsgáztatás Kaposváron, hétfőn négy kocsit vártak ellenőrzésre. Mindegyik Mercedes volt, a legrégebbi gyártmány 1980-ban készült és a legfiatalabb is elmúlt 31 éves.
Fotó: Lang Róbert
– Ebben aztán van anyag – mondta mosolyogva egy középkorú férfi, aki az udvaron parkoló Mercedes 380 SLC-re mutatott.
Ottjártunkkor a bikali Gácsi Barna gördült be a Mercedes 380 SLC-vel a veteránvizsgára. Az 53 éves férfi lapunknak elmondta: tíz esztendeje jutott álmai autójához, s az 1980-as modell 3800 köbcentis motort kapott, teljesítménye közel 170 lóerő. A karbantartástól, a műszaki ellenőrzésről azóta folyamatosan gondoskodik. Hangsúlyozta: nem szívesen válna meg a járműtől. Amíg csak teheti, megtartja, gondozza, ápolja a család kedvenc kocsiját.
– Amerikai kivitelben készült a jármű – mondta a férfi. – Tele van elektronikával, s minden olyan kényelmi berendezéssel, ami annak idején korántsem terjedt el túlságosan. Emlékszem, gyerekkoromban csak újságok fotóin láttam ilyen sportautót. Álmomban se gondoltam akkoriban, hogy egyszer még én is vásárolhatok egyet, s oda megyek vele, ahová csak akarok. Ez a modell mindig is a felső kategóriát képviselte, s gyakran használom. Megbízható, jól működik, s nyilván fontos a megfelelő műszaki állapot, ám a külső megjelenés sem mellékes. Szerintem különösen megkapó a gépkocsi stílusa, a forma, illetve a vonalvezetése.
Egy 190-es Mercedest tréler szállított Kaposvárra, s ezen kívül egy metálzöld Mercedes W 123-at is bejelentettek a hétfői vizsgára. Egri Lajos azt mondta: a 300-as dízelt 1983-ban gyártották, s ötsebességes kézi váltót kapott. A férfi szerint azok számíthatnak sikerre a vizsgán, akik az előzetes műszaki felkészítést következetesen végrehajtják. S megnyugtatónak tartja, hogy a veteránjármű-gyűjtők közössége megfelelően gondoskodik a gépkocsik állagáról.
– Összesen négy járművet vizsgáltunk át, s mindegyik teljesítette az elvárásokat – közölte Punik László, a veteránjármű-szakértő. – A legrégebbi gyártmány 1980-as volt, de a legfiatalabb is elmúlt 31 éves.
Három helyen vizsgálódnak
Az okmányok és a jármű eredetén kívül a karosszéria állapotát is vizsgálják, bukásnak számít a típusidegen alkatrész, a rozsdásodás vagy az előírt tartozékok hiánya. Punik László azt mondta: az országban korábban hét helyszínen vizsgáztattak veterán gépkocsikat, ám júniustól már csak három városban, Kaposváron, Budapesten és Miskolcon van erre lehetőség. A somogyi megyeszékhelyre 2021-ben közel 150 gépkocsit hoztak.