Konferencia

2023.06.05. 12:00

A fantasy világa is sarkallhat tanulásra

Módszertani konferenciát szerveztek tanítóknak, tanároknak és oktatási szakembereknek a hétvégén Kaposváron. A STEAM-BOX elnevezésű programnak a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Kaposvári Campusa adott helyett. Az eseményen több megye pedagógusai vettek részt.

Marosi Gábor

Fotó: Lang Robert Kaposvar

A természettudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészet és a matematika területét célozta meg a kaposvári konferencia. Stettner Eleonóra egyetemi docens, a program szakmai vezetője lapunknak elmondta, a STEAM módszer – amely angol szavak kezdőbetűiből áll össze – lényege, hogy sokrétű szemléletet adjon a pedagógusoknak. – Mindenhol szükség van erre a programra, mert a 21. században nincsen értelme úgy tanítani, hogy elkülönítjük a tantárgyakat – hangsúlyozta Stettner Eleonóra

Üst Norbert, a somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola pedagógusa érdeklődésünkre elmondta, azért regisztrált a konferenciára, mert a saját oktatási módszeréhez szorosan kötődnek az esemény előadásai. – A tanóráim a gamifikációra (játékosítás) épülnek – mondta Üst Norbert. – Nem játékokat alkalmazok a tanórán, hanem a fantasy szerepjátékokból, számítógépes játékokból ismert elemeket emelem bele az oktatásba. Minden diáknak van egy karaktere és azáltal tanulunk az órákon. A gamifikáció lényege a motiváció, amit a diák tudatosan él meg és önmagában alakít ki, ahelyett, hogy én erőltetnék rá valamit. Onnantól kezdve, hogy a gyerek felveszi a szerepet, amit kiszabok rá, esetleg választ magának, egy belső kényszer készteti fejlődésre. Ezáltal a tanuláshoz való hozzáállása is megváltozik – tette hozzá a somogyjádi pedagógus. 

Fekete Anikó Andrea, a MATE Neveléstudományi Intézetének igazgatóhelyettese elmondta, a világ folyamatosan változik, a társadalmi elvárások is követik a fejlődés tendenciáját. Megváltoztak a követelmények a fiatalok tudásával szemben is. A tanároknak új eljárásokkal kell felkelteni a valós és a virtuális világban élő diákok érdeklődését, így talán könnyebben el tudják indítani a belső motivációjukat – hangsúlyozta Fekete Anikó Andrea. A STEAM-BOX programot a török Hacettepe Egyetemmel, az osztrák Johannes Kepler Egyetemmel, a finn Jyväskyläi Egyetem és Oktatáskutató Intézettel, a török Paydaş Oktatási, Kulturális és Művészeti Egyesülettel közösen szervezték meg Kaposváron. 
 

Alig van információ, amiről ne tudnánk

Fenyvesi Kristóf, a Közép-finnországi Finn Oktatáskutató Intézet kutatója nemcsak előadást, hanem műhelyfoglalkozást is tartott a résztvevőknek. Lapunknak elmondta, a gyakorlati rész mindig izgalmasabb, hiszen az aktív tanulást igyekszik hatékonyan bemutatni. – Finnországban a tevékenységalapú oktatás nagyon fontos – emelte ki Fenyvesi Kristóf. – Ezáltal tudják elsajátítani az adott tudást, és nem feltétlenül könyvekből, teoretikus irányból. A mai világban alig van olyan téma, amiről ne tudnának akár információmorzsákat az emberek. A kritikai gondolkodással ezeket össze lehet rendezni, megszűrni és erre ráépíteni az új információkat. Ez a módszer sokkal inkább bevonja a diákokat a tanulási folyamatba – hangsúlyozta a kutató. 


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában