2025.01.05. 17:20
Egy szovjet ötlet, német precizitás és magyar újítás: 52 éve 7400 Kaposvár irányítószáma
Ki hinné, hogy az irányítószámok története egy szovjet kísérlettel indult, és Németországban folytatódott a második világháború idején? Magyarországon 1973-ban forradalmasították a postát ezzel az egyszerű, de zseniális technológiával, amely ma is az életünk alapja.
Az irányítószámok ötlete először 1932-ben az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaságban jelent meg, ahol egy kísérleti rendszer keretében vezették be. Bár néhány év múlva, 1939-ben megszüntették, a gondolat magva tovább élt. Németországban 1941-ben használtak először működőképes irányítószám-rendszert. A későbbi évtizedekben egyre több ország vette át az ötletet. Argentínában 1958-ban, az Egyesült Királyságban 1959-ben, az Egyesült Államokban pedig 1963-ban jelent meg az irányítószám.
Az irányítószámok tabujai
A világ számos országában az irányítószámok nemcsak számokból állnak, hanem betűket is tartalmaznak. Az Egyesült Királyságban vagy Hollandiában az alfanumerikus kódok olyan részletességgel működnek, hogy akár egyetlen épületet is pontosan meg lehet határozni. Ez lehetővé teszi, hogy a kézbesítési rendszer elképesztő precizitással működjön. A technológiai kihívások miatt azonban bizonyos betűket például Kanadában az D, F, I, O, Q és U betűket kizártak a rendszerből, mert könnyen összetéveszthetők számokkal. Németországban a történelmi okok miatt az SS, SD és SA betűkombinációkat soha nem engedélyezték, hiszen ezek a náci múltra emlékeztetnek.
Az itthoni bevezetés érdekességei
Magyarországon az irányítószámok 1973. január 1-jei bevezetése modernizálta a postai szolgáltatásokat. A hazánkban használt irányítószámok egy adott körzetet azonosítanak. A rendszer logikája szerint az első számjegy a nagyobb területi egységeket jelöli: Budapest az 1-es számot kapta, míg Somogy megye a 7-es körzet része lett, de a Balaton térsége már külön számot érdemelt, a 8-ast. Így lett Kaposvár száma a 7400, Siófoké pedig 8600. Ez a felosztás nemcsak a kézbesítést tette gyorsabbá, hanem a rendszer átláthatóságát is javította. Az új rendszer gyorsabbá és egyszerűbbé tette a kézbesítési folyamatot, amely támogatta a gépet és a szabványméretű borítékok elterjedését is. A postai zsákok, vagy ahogy nevezték, „zárlatok” összeállítása pontosabbá vált, így a levelek és csomagok gyorsabban eljutnak a címzettekhez.
Az irányítószámok nélkül ma nehéz lenne elképzelni a mindennapjainkat. A logisztikai rendszerek működését alapjaiban meg, legyen szó egy nemzetközi csomagszállításról vagy akár egy képeslap célba juttatásáról. Bevezetését követően idehaza reklámkampány ist is indított a posta, hogy minnél gyorsabb és zökkenőmentesebb legyen az átállás: