Gyorsan orvoshoz

2025.02.09. 09:25

Kiborítja a kórházi várakozás? Van legális kiskapu, hogy előbb bekerüljön

2023 októbere óta működik a JTR, mégis kevesen használják. Így marad az idegeskedés, toporgás, órákig tartó kórházi várakozás. Pedig időpontot foglalhatunk a rendszerrel, bizonyos esetekben előbb is bekerülhetünk az orvoshoz.

2023. októberében vezetették be a JTR rendszert, amit még mindig kevesen vesznek igénybe, pedig megkönnyítheti a kórházi várakozást. A Járóbeteg Irányítási Rendszer célja az ellátórendszer hatékonyságának, az ellátási szintek közötti együttműködésnek valamint a páciensek elégedettségének javítása a járóbeteg-szakellátásban. Azt már korábban tisztáztuk, mely szakrendelések igényelnek beutalót, most abban kívánunk segítséget nyújtani, hogy könnyíti meg az időpont foglaló használata a páciensek életét. 

kórházi várakozás
A JTR bevezetésének köszönhetően került a barcsi központba számbehívó, ami megkönnyíti a kórházi várakozást
Fotó: Dombi Regina

A JIR a szakellátási igény felmerülésétől, a betegelőjegyzésen, betegfogadáson át egészen a betegellátás lezajlásáig, sőt az esetlegesen felmerülő további szakellátási igény megfogalmazásáig és dokumentálásig végig kíséri a beteg útjtát, így gyakorlatilag mindent el lehet rajta keresztül intézni. Ügyfélkapu szükséges hozzá, mellyel elérhető az EESZT, melyen keresztül igénybe vehető a szolgáltatás. 

Mindenkit segíthet az időpont foglaló rendszer

Kisimre László, a barcsi Kistérségi Járóbetegellátó Központ főorvos-igazgatója elmondta: intézményük az első között volt, ahol elindították a rendszert, annak hivatalos bevezetése előtt egy évvel ők már tartottak tesztüzemet. Nehéz volt vele, mind a kollégáknak, mint pedig a pácienseknek megbírózni, de mára már egy jól működő eljárási menet szerves része annak használata. 

Sokan azonban még nem ismerik, pedig rengeteg dolog intézhető azon keresztül, és bizonyos esetekben még előbb is időponthoz juthat a páciens, ha azon keresztül foglal. 

Mire jó a JTR?

Kisimre László szerint a rendszer működése, ha még a kezdetekben nehézséget is okozott, ma már remekül alkalmazható az egészségügyi ellátásban. Vannak hiányosságai, de remélhetőleg arra a jövőben az informatikusoknak sikerül kidolgoznia a megoldást. 

Lássuk, miben segít és mit adott a JTR:

  • Az intézmények alakítják ki a helyi JTR rendszerben a rendelések idejét, melynek két típusa van:
  1.  Ellátó rendelés – a járóbeteg ellátást végző logikai egység, az EESZT-be is felkerül
  2.  Betegirányító rendelés – BFI, ami csak az intézményen belül használt, nem kerül be az EESZT-be
  • Megtalálhatóak benne a rendelési idők
  • Tartalmazza a szabad időpontokat, természetesen foglalási jogosultsággal
  • Előjegyzéseket is magában foglalja, rendelési időhöz kapcsolódó szabad időpontra, akár eBeutalóval, akár a nélkül, saját vayg más intézményben is lehetőséget ad foglalni
  • Elégedettségmérő eszközként is szolgál, lehetőséget ad a pácienseknek visszacsatolást adni az intézmény felé
időpont
Az időpont foglalónak köszönhetően gyorsabban kerülhetünk be az orvoshoz.
Fotó: Dombi Regina

A rendelési időpontok típusai:

  1.  Publikus időpont, amit bárki lefoglalhat: saját intézmény, más intézmény, a háziorvosok, a páciensek is. Lefoglalni a JTR-ben, az EESZT-ben, vagy az EESZT által biztosított informatikai eszközökkel lehet
  2. Ágazati, amelyet bármely ágazati szereplő lefoglalhatja: saját vagy más intézmény, háziorvosok, de páciensek NEM. A JTR-ben, az EESZT-ben, illetve az EESZT által biztosított eszközök segítségével foglalható. 
  3. Intézményi foglalás: itt kizárólagosan az intézményben belül lehet lefoglalni időpontot a JTR-ben. Az intézményen belül bárki lefoglalhatja. 

Ennek a hármasnak a rendszerével lehetne egy olyan jól funkcionáló rendszert működtetni, ami beteget, orvost és intézményt is teljes körűen ki tud szolgálni.

időpont
Az időpont foglaló rendszernek köszönhetően kevesebb a várakozási idő. 
Fotó: Dombi Regina

Megkönnyíti a kórházi várakozást 

Sokan azonban nem élnek a rendszer adta lehetőséggel, pedig jó lenne. A JTR-ben lefoglaltak időpontokra még emlékeztetőt is küld a rendszer, sőt az időpont módosítására és lemondására is lehetőséget kínál. Páciensek beszámolója szerint, mivel kevesen használják a rendszert, így az ott nyitva hagyott időpontok foglalásával előbb jutnak be a rendelőbe, mintha valaki telefonon kívánna időpontot foglalni.
A barcsi központ vezetője elmondta: az egyik legfontosabb cél, hogy a rendszernek köszönhetően minél előbb időponthoz juthassanak a páciensek, és hogy a betegellátás zavartalanul működhessen. A barcsi központ statisztikája jó, a páciensek és a dolgozók megszerették a rendszert, azonban még mindig használhatnák többen is a rendszer adta lehetőségeket. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában