2025.02.07. 11:32
Építkezés a balatoni vasútvonalon: százával cserélik a betonaljakat
A 37-es számú, Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonal karbantartási munkái jelenleg is zajlanak. György-Dávid Valentin, böhönyei képviselő, a Pannonvasút Egyesület alelnöke elmondása szerint a karbantartási munkák során új betonaljakat építenek be a vágányokba.
Balatonkeresztúr állomáson 100 darab betonaljat cseréltek ki, míg a Balatonújlak és Kéthely közötti nyílt vonalon további kétszázat.
– Böhönye, Mesztegnyő és Marcali állomásain a kitérő vágányok alatti váltóknál is kicserélik az elkorhadt talpfákat, amelyeket új betonaljakra váltanak – mondta György-Dávid Valentin, a baranyai, tolnai és a somogyi vasútvonalak karbantartásáért lobbizó egyesület alelnöke.

Fotó: Kovács Zoltán
– A MÁV-FKG Kft., a felépítmény-karbantartási munkákért felelős vállalat minden évben februárban végzi el az éves karbantartást ezen a vonalon. Az idei munkák során összesen 300 darab korszerű betonalj került beépítésre. Tavalyhoz képest ez jelentős előrelépés, hiszen akkor mindössze 60 darabot cseréltek ki, előtte pedig 200 darabot. 2024 decemberében pedig négy napon át zajlott a vonalgondozás. Önjáró gépek szedték ki a benőtt bokrokat, bozótokat. Szépen kitisztították a szelvényt – emelte ki a György-Dávid Valentin.
Az új betonaljak a teherforgalmat is szolgálják
– A 37-es vasútvonal jelenleg kizárólag teherforgalmat szolgál ki, amely folyamatos és jelentős. Marcali állomásán heti rendszerességgel, a keddi és a csütörtöki napokon történik tehervasúti kiszolgálás. Az IKR Agrár Kft. például a szlovákiai Vágsellyéről szállít műtrágyát ide vasúton, ami heti szinten körülbelül 2000 tonna árut jelent. Ez a szárazföldi szállítás során több száz kamionnak felelne meg – mondta György-Dávid Valentin, aki hozzátette, emellett a SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt. által kezelt faanyag is jelentős mennyiségben indul Marcaliból. Heti 5-10 vagonnal szállítanak Pécsbánya-Rendező vasútállomásra.
Mesztegnyő vasútállomás teherforgalma is fellendülőben van, melynek vágányait hosszú évek után tavaly helyreállították.
Innen kettő gabonavonat indult el tavaly Olaszországba. Az eredeti tervek szerint ennél nagyobb forgalomra számítottak, remélhetőleg nyáron újabb szállítmányok indulnak majd. Korábban Böhönyén is volt teherforgalom, de 2020-ban a villámárvíz jelentős sérüléseket okozott a Somogyszob–Böhönye szakaszon, ami miatt ott jelenleg nincs vonatforgalom. György-Dávid Valentin szerint a nyári személyforgalom újraindítása is kézenfekvő lehetne Marcali és a Balaton között.
– Ez egy olyan vasúti mellékvonal, ahol jelentős teherforgalom zajlik, személyforgalom pedig 2009 óta nincs. Ugyanakkor szebb sorsra érdemes, hiszen komoly potenciál rejlik benne a további teherszállítások és egy esetleges nyári személyforgalom szempontjából is
– fogalmazott György-Dávid Valentin.
A Pannonvasút Egyesület alelnöke külön kiemelte, hogy a vonal egyre nagyobb figyelmet kap, évente egyszer, októberben pedig nosztalgiavonatozást is szerveznek, amelyen tavaly is 230-an vettek részt. Még külföldről is érkeztek látogatók.