2025.02.16. 20:00
Első keresetéből egy rádióra spórolt Schiszler László
Szolgálatáért kitüntetésben részesült a városnapi ünnepi közgyűlésen Schiszler László, a Vasutas Szakszervezet nyugdíjas szervezetének kaposvári gazdasági felelőse. A vasút meghatározó szerepet töltött be életében: a 79 éves szakember 41 esztendőt szolgált a MÁV-nál, s a kitüntetett első, 1100 forintos keresetéből annak idején egy rádióra spórolt.

A kitüntetett dédnagyapja is a vasútnál dolgozott, Schiszler László Siófokon 1967-ben helyezkedett el, fordulatokban gazdag volt a pályafutása, a vasút meghatározó szerepet töltött be életében, s ahogy akkoriban sok fiatal pályakezdő, s a kitüntetett első, 1100 forintos keresetéből egy rádióra spórolt.

- A családból négy generáció kötelezte el magát a vasútnál - mondta Schiszler László. - Dédnagyapám Szekszárdon állomás-elöljáró volt, nagyapám Tengelicen sorompókezelő és jegykiadóőrként kereste a kenyerét. Édesapám váltókezelőként szolgált: Tengelicen kezdett ezután Komáromban, Fonyódon és Zamárdiban is dolgozott. Ilyen családi háttérrel magától értetődő volt, hogy én is vasutas leszek.
Schiszler László 1964-ben érettségizett Tabon, később a szegedi felsőfokú vasútforgalmi technikumot végezte el, és a sorkatonai szolgálat - 23 hónap, három hét és három nap - sem maradt ki az életéből.
Vasút: már fiatalon megcsapta a mozdonyfüst
- Megcsapott a mozdonyfüst, s utólag visszatekintve is kiválóan döntöttem, hogy a vasutat választottam - hangsúlyozta. - Ha most lennék fiatal srác, egészen bizonyosan a MÁV-hoz jelentkeznék. A siófoki állomáson 1967-ben forgalmi gyakornokként kezdtem dolgozni, akkoriban az M40-esek mellett Nohab mozdonyok is közlekedtek a déli parton, s a Balaton már akkor rendkívül népszerű, vonzó volt a turisták számára. Mindjárt az elejétől fogva igyekeztem szorgalmasan dolgozni, megfelelni az előírásoknak, s a mai napig élénken emlékszem, az első keresetem 1100 forint volt, ami két részből állt össze: a rangfokozati bérből és a munkabérből. Akkoriban egy modern rádióra gyűjtöttem.
A 79 éves kitüntetett 1970-ben nősült, a taszári kitérő után a 2005-ös nyugdíjba vonulásáig 34 esztendőt dolgozott Kaposváron. Volt forgalmi szolgálattevő, állomásfőnök-helyettes és csomóponti-főnök is:ekkor több mint 300 vasutas tartozott a csapatához.
- A kaposvári szervezet 1977-ben munkaverseny győztes volt, később kiváló dolgozó elismerést és szakigazgatói dicséretet is kaptam - sorolta. - Nagyon jó közösség dolgozott nálunk. Mindig fontosnak éreztem a képzést, érdekeltek a műszaki újdonságok, ezért munka mellett tovább tanultam, s Győrben szaküzemmérnöki diplomát szereztem. Tanulmányaim során is próbáltam felvenni a ritmust.
Aktívan telnek a nyugdíjas évek is Kaposváron
A szakember, aki immár húsz éve vonult nyugdíjba, azt mondta: a vasutasok közösségétől képtelen elszakadni. Erős a kötelék, a csapat tagjai igénylik a rendszeres találkozásokat, s a kaposvári alapszervezet gazdasági felelőseként segít a könyvelésben akárcsak a segélykérelmek megírásában. Szerdánként legalább 8-10 idős vasutas keresi fel a klubhelyiséget. A kikapcsolódás sem marad el: évente legalább két kirándulást szerveznek, tavaly a fővárosi vasúttörténeti múzeumot látogatták meg és jól sikerült a badacsonyi túra is, amit 2025-ben feltétlenül megakarnak ismételni.
- Idén a híres balatonfenyvesi kisvasúton is szeretnénk majd utazni - mondta Schiszler László. - Szerintem ez nagy élményt nyújt minden látogatónak, aligha véletlen, hogy a sok gyermeken kívül rengeteg felnőtt is jegyet vált a különleges balatoni vonatra.