2025.03.27. 07:00
Hatalmas változás jön a jogosítványoknál, ez elkerülhetetlen és mindenkit érint!
Az Európai Parlament és az EU Tanácsa megállapodott a gépjárművezetői jogosítványok új uniós szabályairól. Hatalmas változás jön a jogosítványoknál, ez elkerülhetetlen és mindenkit érint.

Jogosítvány, vezetői engedély illusztráció.
Fotó: Ladóczki Balázs
Az Európai Parlament és az EU Tanácsa megállapodott a gépjárművezetői jogosítványok új uniós szabályairól. A 2030-ra tervezett reform többek között digitális jogosítványt vezet be, egységesíti a képzési követelményeket és módosítja a korhatárokat bizonyos járműkategóriáknál, írta meg a Pénzcentrum. A kedden született megállapodás szerint az uniós jogosítványokat 2030-ra egységesítenék, és digitális formában is elérhetővé tennék. Az új rendszerben a vezetői engedélyek telefonos alkalmazásokban is tárolhatók lesznek, amelyeket minden tagállam köteles lesz elfogadni. A fizikai jogosítvány azonban továbbra is megmarad azok számára, akik kevésbé jártasak a digitális eszközök használatában.

Fotó: Lang Róbert
A jogosítványok orvosi alkalmassági rendszerét összehangolják
Az orvosi alkalmassági vizsgálatok rendszerét is összehangolják, bár a tagállamok rugalmasságot kapnak az alkalmazott módszerek tekintetében. A 65 év felettiek esetében lehetőség nyílik rövidebb érvényességi idő előírására. A kezdő vezetőknél kétéves próbaidőszakot vezetnek be, amely alatt szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk.
Hangsúly a közlekedés résztvevőinek védelmén
Míg 2020 elején még a vizsgázók több mint fele sikeresen teljesítette a B kategóriás gyakorlati vizsgát, 2024-ben már a 42 százalékot sem érte el a sikerességi mutató. A reform részeként nagyobb hangsúlyt fektetnek a közlekedés sebezhető résztvevőinek védelmére és a modern technológiák biztonságos használatára. A sofőrhiány enyhítésére a teherautó- és buszsofőrök esetében csökkenhet a korhatár, teherautóknál akár 17 évre is, de csak belföldi fuvarozás esetén és kísérővel.
Bár az elmúlt húsz évben jelentősen javult a közlekedésbiztonság az EU-ban, a halálos balesetek számának csökkenése még mindig elmarad a kitűzött céloktól. A reform végső célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.
A somogyiak kivárják a fejleményeket
– Nagy változás előtt állunk, arra kell készülnünk, ha az unió tagjai vagyunk, akkor az uniós szabályokat át kell vennünk mindenképpen – értékelte a közelgő változásokat Koncz István közlekedési szakértő kérésünkre. – Az most is él, hogy a szabálysértőket országhatároktól függetlenül felelősségre vonják. Éppen most tanulmányoztam, hogy Belgiumban az ittas vezetés gyilkosságnak számít
– Az uniós jogosítványt most csak tervezgetik, én is olvastam róla, bár azt még nem tudom, hogy sok új követelményt hogyan képzelnek el – felelte kérdésünkre Pohner István, a kaposvári Kapos Ati, Autós-, Motoros Iskola vezetője. – Öt éves időtartamot adnak a tagállamoknak, hogy bevezessék majd az új szabályozást, ez elegendő időt ad a felkészülésre. Nekünk inkább a közelgő új magyar KRESZ-re kell készülnünk, aminek még mindig nincs pontos szövege, és sajtóhíreken kívül még mindig nem tudja senki, hogy mi áll majd benne.