Szabályváltozás

2025.03.11. 18:30

KRESZ változás: a rolleres nem a járdára való, sisak nélkül meg sehova

Még készül az új KRESZ, de már vannak pontok, amelyek kiszivárogtak. Sajtóértesülések szerint az elektromos rollereket komolyan szabályozza az új törvény, amely korlátozza használatukat.

Fotó: Bencsik Ádám

Még formálódik a közlekedési szabályok törvénye, de a készülő KRESZ minden bizonnyal pontot tesz az autók között cikázó és a járdán közveszélyesen suhan elektromos rollerek kérdésének végére. 

_LI_9262 roller
Itt a vége a rolleresek számára! 
Fotó: Laczkó Izabella

Kötelező sisak és tilos a járda

A tervezet büntetné a szabálytalankodó rollereseket, akik a járdán, a gyalogosokat veszélyeztetve száguldoznak. Igaz a megfogalmazás zavaros: nem egyértelmű még, hogy mi számít veszélyeztetésnek. De a Baon.hu megtudta azt is, hogy várhatóan néhány hónapon belül az Országgyűlés elé kerül, és 2026-ban életbe lép az új KRESZ. A kisebb teljesítményű roller 25 kilométer per óránál kisebb sebességgel képes haladni, és csak 12 év felett lehet vezetni. A 12–13 évesek egy-két éven keresztül csak kerékpárossisakban használhatják. A járdán maximum 10, máshol 20 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek.

Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnek majd részt a forgalomban, és már most is kötelező felelősségbiztosítást kell rá kötni. Használatukat 14 éves alsó korhatárhoz kötik, és legnagyobb megengedett sebességük 45 kilométer per óra lesz. Járdán nem használható, csak úttesten vagy lakott területen kívül a kerékpárúton, de ott csökkentett sebességgel. Utast egyikkel sem lehet majd szállítani. 

Kellenek a rolleres szabályok

DSC_2616 KRESZ változása rolleres
Komoly szigorítást hoz a KRESZ változása. 
Fotó: Török János

Szabályokra nagy szükség van, ez az autósoktatók egyöntetű véleménye. – Bármely korosztály használja az elektromos rollert a szabályokat nem ismerve közlekednek, vélekedett Brantmüller Zsolt kaposvári autósoktató. A baj az, hogy kiszámíthatatlanok a manővereik, mert a kis átmérőjű kerékkel kerülgetik az úthibákat úgy, hogy egy rutinos vezető sem tudja kiszámolni, mit fognak reagálni. Egy kezdő számára pedig még inkább lehetetlennek tűnő ez a feladat, tette hozzá. Megjegyezte: a védőfelszerelés természetes kellene, hogy legyen.

– A közlekedés folyamatosan változik, de kellő körültekintéssel, ahogyan az most is szerepel a KRESZ-ben, az út-, látási- és forgalmi viszonyoknak megfelelő sebességet kell választani. Ha csökkentjük a sebességet, van idő reagálni, ezt tanítjuk a diákoknak is és azt, hogy ne rutinból vezessenek, mondta Brantmüller Zsolt. 

Kerékpáros jogsi? 

A legtöbb új tanulóvezetőnek nincs KRESZ előismerete, ha mégis az meglehetősen hiányos. Nincsen ez így Európa más országaiban, ahol a forgalomban való közlekedéshez kötelező jogosítványt szerezni bringára is, de van olyan ország, - mint Hollandia és Belgium - ahol az oktatás fontos része a közlekedés. A kerékpáros jogsi kérdése már régóta vitatéma a közbeszédben és a 2026-ra várható KRESZ változtatás újra felszínre hozta ezt. A hírek szerint a kerékpárosokra is hoznának egy sor szigorítást. A Zaol.hu cikke szerint, különbséget tennének a hagyományos és a különleges kerékpárok között. Az előbbiek kizárólag emberi erővel működnek, vagy legfeljebb 1000 watt teljesítményű motorral segítik a hajtót, 25 km/óra sebességig. A különleges kerékpárok – például a szélesebb vagy nehezebb modellek – nem használhatnák a kerékpárutakat, kivéve, ha személyszállításra szolgálnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában