2025.04.13. 13:40
Mesztegnyőn át robog Olaszországba a magyar gabona, élénkül a vasúti teherforgalom
Az idén megindult a vasúti gabonaszállítás Mesztegnyőről Olaszországba. A mintegy 60 kilométer hosszú vonal nagyrészt ma is járható, igaz személyszállítás nincs a vonalon. Mesztegnyőnek ismét kulcsfontosságú szerep jutott.
Kevesen tudják, de valamikor közvetlen vasút kötötte össze a Balatont Marcalival és Somogyszobbal, a vonal kulcsfontosságú állomása volt a mesztegnyői. Az idén megindult a gabonaszállítás Mesztegnyő állomásról Olaszországba. A mintegy 60 kilométer hosszú vonal nagyrészt ma is járható, igaz személyszállítás nincs a vonalon, de egyre élénkebb a teherforgalom – mondta el György-Dávid Valentin, a Pannonvasút Egyesület alelnöke.

Fotó: Gabos Balázs
Idáig is heti rendszerességgel hoztak Szlovákiából műtrágyát a 37-es vasúton Mesztegnyő érintésével Böhönyére , az ottani agrár-kereskedelmi céghez. Marcaliból heti rendszerességgel szállítanak fát. Most azonban komoly fordulat történt – mondta el György-Dávid Valentin, a baranyai, tolnai és a somogyi vasútvonalak karbantartásáért lobbizó egyesület alelnöke. Mesztegnyőn beindult a gabonarakodás, ami idáig nem volt jellemző. Tavaly már érkezett két vonat, az idén azonban még több szerelvény érkezik majd. Várhatóan több ezer tonna gabonát szállítanak szállítanak majd Mesztegnyőről Olaszország irányába. Ez sokkal gazdaságosabb, mint a közúti fuvarozás a mennyiségi korlátok miatt. Egy vasúti szerelvény 1500 tonnát tud elvinni, ami 50, vagy inkább 60 kamiont vált ki. Ez nemcsak olcsóbb, hanem sokkal inkább környezetbarát megoldás.
Mesztegnyő határában Szergej mozdonyok viszik a gabonát
Az érdeklődés is mutatja, hogy komoly lehetőségek rejlenek ebben az úgynevezett 37-es vasútvonalban. Sajnos azonban ma csak 42 kilométeren járható. A Böhönye-Somogyszob szakaszt 2020 nyarán gyakorlatilag lemosta egy villámárvíz és a megáradt Rinya patak a töltésről. Ez összesen 18 kilométer. Azóta ez az irány nem járható vonattal. Így most csak 42 kilométeren mehetnek a szerelvények, tehervonatok is használhatják.
A kisvasút sem működik
Ehhez a hálózathoz kapcsolódik a Mesztegnyői kisvasút. Sajnos azonban már ez sem működik már. A koronavírus-járvány idején volt egy üzemszünet, azóta nem nyílt újra. De a fővonalon minden év októberében végig zakatol egy emlékvonat. Tavaly például 230-an voltak kíváncsiak rá. Még Angliából és Csehországból is jöttek a vasút szerelmesei.
300 új betonelemet helyeztek ki
Annak ellenére, hogy nincs személyforgalom, rendületlenül folynak a karbantartási munkálatok. Az idén például 300 új betonelemet helyeznek be a pályába. Most éppen bozót irtás zajlik. Sem Marcaliban, sem Balatonkeresztúron nem szűnt meg a szolgálat. Ezen a két állomáson a hét minden napján van ügyelet. Balatonkeresztúr állomáson 100 betonaljat cseréltek ki, míg a Balatonújlak és Kéthely közötti nyílt vonalon további kétszázat. A Böhönye, Mesztegnyő és Marcali állomásain a kitérő vágányok alatti váltóknál is kicserélik az elkorhadt talpfákat, amelyeket új betonaljakra váltanak – mondta György-Dávid Valentin, a baranyai, tolnai és a somogyi vasútvonalak karbantartásáért lobbizó egyesület alelnöke.