2025.04.26. 06:00
Durva változás jön: nagy bajban lesznek az idős járművek!
Brüsszel minden évben vizsgára kötelezné az idősebb autókat. A műszaki vizsga a 10 évesnél öregebb járműveket érintené évente, a közlekedés résztvevői felkészülhetnek: durva változás jön, bajban lesznek az idős autók!
Megváltoztatná a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló szabályokat az Európai Bizottság, mely a közúti balesetek és a környezetszennyezés ellen lépne fel a változásokkal - durva változás jön, bajban lesznek az idős járművek!

Durva változás jön: nagy bajban lesznek az idős járművek a műszaki vizsga miatt!
A bizottság javaslata szerint a 10 évesnél idősebb autókat évente kellene műszakiztatni és kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsga a 125 köbcentisnél nagyobb motorokra is. Brüsszel szerint ezzel 2026 és 2050 között akár 7 ezer életet lehetne megmenteni és 65 ezer súlyos sérülést megelőzni.
Az uniós testület szerint ugyanis a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, így a baleset esélye is nagyobb, miközben aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.
- Az elektromos autókra külön műszaki vizsgálatot vezetnének be, ami például az autók szoftvereit is vizsgálná. A kibocsátásmérésben kötelezővé válna az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.
- A kilométerórák tekergetése ellen Brüsszel azzal lépne fel, hogy minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene az óraállásokat, majd azt egy nemzeti adatbázisba gyűjteni.
- Ha az autót másik tagállamban újra forgalomba helyezik, a tagállamok megosztanák a korábban összegyűlt adatokat.
Digitális döntés: szintet lép az ellenőrzés
Mindemellett digitálissá válhat a műszaki vizsga és a forgalmi engedély is, és összekapcsolnák a tagállami nyilvántartásokat. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.
Egy olajcserével nem lehet letudni a karbantartást
Ifj. Lengyel István, a kaposvári Uno Kft. szervizvezetője szerint a javaslat kapcsán sokan felkapják a fejüket, miszerint a 10 év feletti autókat évente műszaki vizsgára kell majd vinni. Ez ugyanis meglehetősen költséges lenne. - Szerintem sok idősebb autók állapotával baj van, a személygépkocsik átlagéletkora egyre nő, s a régi gyártmányokkal több a probléma, mint a kevésbé koros járművekkel - emelte ki. - Ráadásul egyesek még mindig úgy gondolják, elég ha az autóban olajat cserélnek, s azzal kipipálják a karbantartást. Ugyanakkor gondot jelenthet, ha például nem nézik meg a féket és a futóművet.
A szervizvezető szerint ha az autóknál időben, akár két olajcsere között gondoskodnának a jármű javításáról, akkor olcsóbb lenne a műszaki vizsgára a felkészülés.
Endrédi János nyugdíjas közlekedési mérnök szerint az éves futásteljesítményhez kellene kötni a felülvizsgálatot. Úgy látja: akik idősebb autót tartanak, azok általában gondoskodnak a karbantartásról. Van, aki a téli-nyári gumi csere során nézeti át az autót, s aki saját biztonságára gondot fordít, az motorikusan és az egyéb dolgokat is megnézeti a gépkocsit.
Kovács Márió, a kaposvári Kaposvár- Car Kft ügyvezetője azt mondta: a szervizek számára jó lenne a változás, mivel sok a koros autó, s így a tulajdonosok a jelenleginél gyakrabban vinnék ellenőrzésre az autókat.
- Hasznos lehet, ha a szerelők a mostaninál sűrűbben vizsgálnák meg a járműveket - jegyezte meg. - Az idősebb kocsik rozsdásodhatnak, fék- és lengéscsillapító problémák adódhatnak és károsanyag-kibocsájtással kapcsolatos gondok is jelentkezhetnek. Sok autótulajdonosnak viszont bizonyára nem kedvező a döntés, ha ugyanis a gépkocsit gyakrabban kell műszaki vizsgára vinni, az nagyobb kiadást jelent majd számukra.