Kismotor-reneszánsz

2025.04.14. 14:28

Meglepő, de ezrével váltanak erre a járműre a magyarok

A klasszikus 50 köbcentis robogók és mopedek újra reneszánszukat élik a hazai utakon. A robogók olcsón fenntarthatók, könnyen vezethetők és a jogszabályok is kedveznek a tulajdonosoknak.

Meglepő, de ezrével váltanak erre a járműre a magyarok

Fotó: Lang Róbert

Olcsón fenntarthatók az 50-es robogók és mopedek, ezekből a járművekből több százezer fut Magyarország útjain. Somogyban is rengeteggel lehet találkozni az utakon. 
– Egyre népszerűbbé válik, mert városban könnyebb vele közlekedni a forgalomban, illetve gazdaságosabbak is – értékelte érdeklődésünkre Tisza-Kovács Balázs, a kaposvári Széles Út Motoros Egyesület elnöke. – Sokan átváltanak a robogókra és mopedekre, amikor az időjárás ezt megengedi, és úgy érzik, hogy biztonságosan tudnak vele közlekedni. 

robogó
Robogók reneszánsza: újra hódítanak a kismotorok.
Fotó: Lang Róbert

Ikonikus robogók a múltból 

Az 1950-es évek végére tehető, amikor Magyarországon elkezdtek meghonosodni az 50 köbcentis kismotorok, sőt, Berva és Panni néven hazai gyártású modellek is felbukkantak a vas-műszaki boltokban, írta meg a Magyar Nemzet.  Aztán a szocialista importból érkező, változatos minőségű járgányok (Simson, Romet, Komar, Jawa Mustang) terjedtek el az utakon. A korszak ikonikus járműve a Babetta és a Simson volt.  Aztán a rendszerváltás után megindult a használt Yamaha Jogok és társaik tömeges importja, főleg Olaszországból vagy konténerben Japánból.

Rengeteg az előnye a jogszabályok miatt

A hazai jogszabályi háttér ismeretében a segédmotoros kerékpár nem minősül gépjárműnek, belső égésű motorja legfeljebb 50 köbcentis lehet, a legnagyobb tervezési sebessége pedig nem haladhatja meg a 45 km/h-t. Mindegyik vezethető autós (B-s) jogosítvánnyal, vagy AM kategóriás engedéllyel is, utóbbihoz nem kell orvosi alkalmassági vizsgálat, ráadásul 14 év az alsó korhatára, utóbbi a középiskolások számára teszi érdekessé.  

Persze tilos ittasan kismotort vezetni, utas nem szállítható rajta, és 1986 óta kötelező a bukósisak viselése.  Óriási könnyebbséget jelent sok tulajdonosnak, hogy az 50-es gépeket nem kell műszaki vizsgára vinni, sőt, vásárláskor vagyonszerzési illeték, első forgalomba helyezésnél pedig regisztrációs adót sem kell fizetni. Forgalmi engedélyük sincs, egyetlen dokumentumuk a bizony sokszor kétes eredetet is elfedő adásvételi szerződés, amely alapján kötelező felelősségbiztosítást kell kötni, de ez is jelképes összeg. Teljesítményadót sem vetnek ki a kismotorokra.

Fotó: Lang Róbert

Hátránya is akad, sőt trükközni is lehet vele

Nem véletlenül értékelik sokan a régebbi, elektronikus leszabályzás nélküli segédmotoros kerékpárokat, hiszen ezek jelentős része képes legalább 50-60 km/órával haladni. Ráadásul itt még nem áll meg a magyar lelemény, mert elég gyakori a különféle tuning, például 70 köbcentis hengerrel, és még többen vannak, akik nagyobb, általában 125-ös robogókat használnak papírok nélkül, 50 köbcentisnek álcázva. Ezekre rendszám híján a traffipax sem jelent veszélyt, de azért a rendőri rutinellenőrzésnél vagy balesetnél le lehet bukni. 

Itt a villamosítás 

A villamosítás trendje markánsan átformálja a gyártási szokásokat. Több kínai, illetve tradicionális márka, például Honda és BMW) kínálatában megjelentek a csendes és gazdaságos elektromos robogók, konnektorról könnyen tölthetők, akár kivehető akkuval. Ezek a futárok körében is egyre népszerűbbek, ám tömeges elterjedésüknek akadálya a benzines járműveknél jóval magasabb áruk.

  • Összességében a jövő Magyarországon is a klasszikus benzines kismotorok visszaszorulását hozhatja, amit a kereslet változása mellett a nyugati használtimport-utánpótlási források apadása fokozhat, ám a vidéki népszerűsége miatt korai lenne temetni ezeket a járműveket. 

  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában