2025.05.21. 17:30
150 euróra büntették a magyar sofőrt az osztrák autópályán, nem hiszed el, hogy miért - videó
Vezetés közben egy pillanatra sem lankadhat a figyelem. Gigabírságról érkezett a csekk a magyar sofőrnek, a kamera nem ismer kegyelmet.
Akár hazánkban, akár külföldön autózunk, rendőrségi ellenőrzésre szinte bárhol, bármikor számíthatunk: elég, ha a sofőr egy pillanatig nem figyel, máris jön a büntetés, így járt egy magyar autós is: gigabírság az osztrák autópályán.

Fotó: neopicture
Gigabírság az autópályán: a kamera nem ismer kegyelmet
150 eurós büntetést kapott egy sofőr Ausztriában, mert túl közel ment az előtte haladó autóhoz - pedig nem is gyorshajtott, szúrta ki a Pénzcentrum. Egy TikTok-videóban mesélte el a történetét, amely jól mutatja, mennyire szigorúan veszik az osztrák hatóságok a követési távolság betartását. A férfi szerint a sűrű forgalomban szinte elkerülhetetlen, hogy néha "ráessünk" az előttünk haladóra - a kamera azonban nem ismer kegyelmet.
Sokak számára ismerős lehet az autópályás szituáció, amikor a nagy forgalomban hirtelen besűrűsödnek az autók, lelassul a tempó, és egyszerűen nem marad elegendő követési távolság. Egy népszerű TikTok-videóban egy sofőr osztotta meg saját tapasztalatát arról, hogyan büntették meg 150 euróra (kb. 58 ezer forintra) Ausztriában pusztán azért, mert túl közel haladt az előtte lévő járműhöz.
Évente 400 euró büntetésekre
- A videóban szereplő férfi elmondása szerint rendszeresen vezet Bécs környékén, évente 4-500 eurót költ büntetésekre, ám ez a konkrét eset még őt is meglepte.
- Az A4-es autópályán, a bratislavai kereszteződésnél, egy forgalmas, zsúfolt szakaszon készült róla videófelvétel, amelyből kiderült: mindössze 0,36 másodperc követési távolságot tartott – a hatóság szerint ez szabálytalan és veszélyes volt, így megbüntették.
- A sofőr hangsúlyozza, hogy nem gyorshajtás miatt kapta a büntetést, és nem is akart „rátapadni” az előtte haladó autóra, egyszerűen csak a forgalmi helyzet hozta így. Azt is elismeri, hogy a napi 10-12 órás vezetés során szinte lehetetlen mindig tökéletesen szabályosan vezetni, hibák pedig előfordulnak.
- A videó rávilágít egy kevésbé ismert, de komolyan vett közlekedési szabálysértésre: a követési távolság megsértésére, amelyet Ausztriában is kamerás megfigyeléssel, akár másodperces pontossággal ellenőriznek.
Éberség, figyelem, fegyelem - követési távolság, előzési szabályok, sebesség
- Egy autós képtelen volt betartani a normális követési távolságot a 67-es úton, hátulról majdnem belém hajtott – mondta a kaposvári Németh József. - Abban a pillanatban, amikor lehetett, rögtön nagy tempóval megelőzött. Veszélyes az ilyen manőver.
- Somogyban is előfordulnak utoléréses balesetek, mivel a sofőrök legtöbbször nem tartják be a követési távolságot - felelte kérdésünkre szerdán Endrédi János kaposvári forgalomtechnikai szakmérnök, a Kaposvári Rendőr-kapitányság Városi Baleset-megelőzési Bizottság tagja. Hozzátette: elég egy pillanatnyi figyelmetlenség, kihagyás, s rögtön bekövetkezhet a baj.
Endrédi János kiemelte: fontos, hogy mindig az adott sebességnek megfelelő legyen a követési távolság. Azt javasolta: lakott területen kívül - autóutak, autópályák kivételével - ez lehetőleg minimum 50 méter legyen a gépkocsiknál, míg a teherautók esetében 70 méter. A baleset-megelőzés érdekében döntő, hogy a járművek között folyamatosan elegendő legyen a követési távolság, a sofőrök tartsák be az előzés szabályait, s körültekintően, az aktuális forgalmi helyzethez igazodjanak.
Követési távolság hiánya: 1125 személyi sérüléses baleset történt
1125 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt 2022-ben a követési távolság be nem tartása miatt. Ez a szabálysértés okozta az összes emberéletet követelő vagy sérüléssel végződő közúti közlekedési baleset 8 százalékát.
Elvileg minden érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrnek tudnia kell: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – annak hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni”.
Azt már kevesebben tudják, pedig nemcsak a hivatásos sofőröknek kellene tudniuk, hogy „Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege meghaladja a 3500 kilogrammot vagy hosszúsága a 7 métert, lakott területen kívül másik jármű mögött akkora követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson”.