Érdekességek a balatoni kerékpársport múltjából 

2025.05.12. 10:08

Amióta Balaton van, azóta tekerik körbe

A napokban látványos sportverseny tanúi lehetünk a Balatonnál. A kanyargós utakon megcsodálhatjuk az emberfeletti teljesítményt nyújtó nemzetközi biciklismezőnyt. A kerékpározásnak érdekes múltja van hazánkban és a tó vidékén is. 

A magyar kerékpársport kezdetei a 19. század második harmadára tehetők, az első bicikli a britektől érkezett hozzánk. Az 1880-as évek elején a lakosság egy kis része már rendelkezett kerékpárral, így kezdetben kerékpáros kirándulásokat tartottak, elsősorban a Városligetben és a főváros környékén. Ekkortájt még csak a tehetősebbek rendelkeztek biciklikkel, de később ez a viszonylag könnyen elérhető sportág népszerűvé vált hazánkban is és létrejöttek az első kerékpáros egyletek, 1885-ben elsőként a Budapesti Kerékpáros Egylet. 1889-ben életre hívták a Magyar Kerékpáros Szövetséget, amely hamarosan már megmérettetéseket is szervezett, országszerte. 

kerékpár
A magyar kerékpársport kezdetei a 19. század második harmadára tehetők
Fotó: Fortepan

Egyre több kerékpárverseny érintette a balatoni településeket 

A Magyar Kerékpáros Szövetségnek a 19-20. század fordulóján már több versenye is balatoni településeket érintett. 1895-ben adott hírt arról a Sport-Világ című szaklap, hogy Balaton Kerékpáros Egylet néven új kerékpáros egyesület alakult meg Keszthelyen, amelynek a kerékpár-sport szeretetén kívül a Balaton népszerűsítése lett a legfőbb küldetése. Az egyesület alakulásáról ezt írta a Magyar Kerékpáros:

Az egylet jelvénye nemzeti színű pajzs, felső részén a Balaton egy vitorlással, középen az egylet neve: Balaton, alsó részén pedig egy kerékpáros. Egyenruha színe kék. A fiatal egylet megalakulása óta már egy házi versenyt rendezett.

Az első versenyt 1896 júliusában tartották, 6,5 km-es háziverseny és 15 km-es országúti versenykategóriában. Ezt követte 1897 augusztusában a 183 kilométeres I. országos országúti nyílt kerékpárverseny, a Budapest-Keszthely távon. A verseny szervezői minden részletre nagy gondot fordítottak és program is igen sokszínű volt: sétahangversenyt, díszvonulást, tűzijátékot, társas vacsorát, díszcsónakázást és kivilágos-kivirradtig tartó táncmulatságot is tartottak a versenyzők tiszteletére. 
A másik balatoni verseny a Budapest-Siófok közti távon folyt. 1897 augusztusában rendezték meg először. S hogy miképpen zajlott egy korabeli, országos hírű kerékpárverseny, arról a Sport-Világ 1902-ben szemléletesen így írt:

A rendezés összes előmunkálatai megtörténtek. A közbeeső községek a kutyák fogvatartásának elrendelésére a verseny lefolyásának idejére felkérettek. Fehérváron a vasút mellett frissítő állomás lesz. Útjelzőkről gondoskodva van. Figyelmeztetjük újból a versenyzőket, hogy szám nélkül senki sem indulhat. Számát mindenki a startnál nevezési lapjának bemutatása ellenében kapja, a mely a jobboldali nadrágszáron viselendő. Négy órakor minden versenyző a startnál legyen. Fehérváron az ellenőrző állomáson a versenyző lassan hajtson és mondja be a számát, Siófokon a czélnál a szám a rendezőségnek a megérkezés után azonnal átadandó és a czélvonalnál való áthaladás alkalmával a czélbirónak hangosan bemondandó.

A világháború megakasztotta a fejlődést 

Az I. világháború megakasztotta a magyar kerékpársport fejlődését, sokan nem is tértek vissza képviselőik közül a frontról, de az 1920-as évek közepére újra erőre kapott a sportág. 1925. június 27-én pedig először rendezték meg a legnagyobb profi, hazai kerékpáros megmérettetést, a Tour de Hongrie-t a Budapest-Szombathely-Győr-Budapest távon. A Balatonnál 1934-ben elindították a Tour de Balaton tókerülő versenyt is, az akkoriban már zajló Balatoni Nemzetközi Sporthetek keretében. A verseny különlegessége abban állt, hogy szombathelyi egyesület hívta életre és a rajt is a vasi vármegyeszékhelyről indult. A nemzetközi megmérettetés két napig tartott, a versenyzőknek 416 km-et kellett megtenniük. Ekkortájt országosan már 600.000 kerékpárost számláltak, ebből 1000 fő körül volt a rendszeresen versenybe szállók száma. Természetesen ezidőben még csak a férfiak versenyeztek, a női versenyzők az 1950-es évektől kezdtek el megjelenni a hazai versenyeken. 

Nemcsak a sportolni vágyók, hanem a kirándulók körében is népszerű közlekedési eszköz a Balatonnál a kerékpár
Fotó: Fortepan/Belházy Miklós
  • A Tour de Hongrie-t még a második világháború idején is tartották, de aztán a hagyomány 1964-ben megszakadt és 1992-ben indult újra. Napjainkra a balatoni profi és amatőr kerékpársport nagy népszerűségnek örvend és a hazai kerékpáros turizmus szintén ezreket vonz a Balaton festői vidékére. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában