Jaj, úgy élvezem én a strandot!

2025.05.21. 13:55

Mutatjuk mire figyelj, hogy ne húzzanak csőbe a nyaralásodon

Jön a nyár, indulhat a gondtalan időtöltés. Ahhoz azonban, hogy flottul menjen a nyaralás, jobb ha felvértezzük magunkat pár fogyasztóvédelmi ismerettel.

Mutatjuk mire figyelj, hogy ne húzzanak csőbe a nyaralásodon

A nyaralás alkalmával is jobb ha résen vagyunk, átverhetnek minket.

Fotó: Krausz Andrea

A nyár a pihenésről, a szórakozásról és a kikapcsolódásról szól, nem árt azonban résen lennünk még ilyenkor is. A szemfüles szolgáltatók ugyanis úgy is csőbe húzhatnak bennünket, hogy mi még csak gyanút se fogunk. Egy fesztiválon, a strandon, de még egy szálláshelyen is átverés áldozatai lehetünk, mutatjuk mire figyelj, hogy ne tudjanak átverni az idei nyaralásodon!

nyaralás
Jobb, ha nyaralás közben is tisztában vagyunk fogyasztóvédelmi jogainkkal
Fotó: Németh Levente

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság a nyár folyamán kiemelten figyeli a nyaralók célpontjait, így a fesztiválok mellett a strandok, a fizetős fürdőhelyek, de még a különböző szálláshelyek is számíthatnak az ellenőrökre. A hatóság összegyűjtött pár tippet a gondatlan nyaraláshoz, de mi is szakértőhöz fordultunk, mivel kell felvértezzük magunkat a csalók ellen. 

Fogyasztóvédelmi tippek egy gondtalan nyaraláshoz

A nyaralás akkor lehet gondtalan, ha nem kell félnünk, hogy átvernek mondjuk a vízibiciklinél, vagy éppen a lángososnál. Magyarországon egyre több panasz érkezett az elmúlt években a nyári időszakba, az ellenőrzések ezért kiterjednek az egyes idegenforgalmi szolgáltatások betartására valamint a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatok kiszűrésére is. 

Lássuk, mire kell figyelni:

  1. Mielőtt rendelnénk valamit, mindenképpen nézzük meg az árát! Amennyiben ugyanis az étel/ital, vagy egyéb szolgáltatás mellett szerepel az ár, az még akkor is kifizetendő, ha rendkívül magasnak tűnik.
  2. Mielőtt igénybe vennénk egy szolgáltatást, nézzünk utána a kereskedelmi egység értékelésének az interneten! A fogyasztói hozzászólások sokat segíthetnek abban, hogy az adott szolgáltató valóban azt nyújtja e, amit megígér. 
  3. Szállásfoglalás vagy utazás esetén kérjünk részletes, írásos szerződést minden szolgáltatásról és ismerjük meg a lemondási és módosítási szabályokat!
  4. Csak hivatalos értékesítőnél vásároljunk jegyet koncertre, fesztiválra vagy sporteseményre! A nepperektől beszerzett jegyek megvásárlása esetén nincs jogunk reklamálni.
  5. Igyekezzünk hivatalos személyszállító cégeket felkeresni utazásainkhoz, próbáljunk meg előzetesen tájékozódni, mennyibe fog kerülni az út, amennyiben a sofőr a távolsághoz képest kirívóan magas árat mond, keressünk más szolgáltatót!
  6. Minden szolgáltatás igénybevétele után kérjük el a nyugtát vagy a szerződéseket, hiszen csak ezek birtokában áll jogunkban reklamálni!
  7. Amennyiben olyan fogyasztást vagy szolgáltatást akarnak kifizettetni velünk, amit meg sem rendeltünk, és kényszeríteni próbálnak a fizetésre, a lehető legrövidebb időn belül hívjuk a rendőrséget!

Mit tegyünk, ha mégis meg van a baj?

– Ha a fogyasztóvédelmi jogainkat megsértették, első lépésként mindig érdemes az érintett kereskedőhöz vagy szolgáltatóhoz fordulni, és írásban jelezni a problémát. Amennyiben ez nem vezet eredményre, a következő lépésként a területileg illetékes járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályához kell fordulni, amely hatósági jogkörrel rendelkezik a fogyasztói jogviták kivizsgálására. Ehhez azonban feltétlenül szükségesek az állításunkat igazoló dokumentációk. Blokkok, nyugták, szerződések, minden, ami azt igazolja, hogy nekünk van igazunk – mondta el Tóth Ágoston barcsi származású jogász, aki jelenleg Veszprémben él. 

kerékpár, balaton, lángos, büfé, csobbanójegy
A nyaraláson is átverhetnek minket, jobb felvértezni magunkat a minket védő jogszabályokkal
Fotó: Veres Viktor

– Emellett lehetőség van a fogyasztóvédelmi egyesületek segítségét is igénybe venni, amelyek tanáccsal láthatnak el, illetve közreműködhetnek a panasz érvényesítésében. Ha a vita továbbra sem rendeződik, a fogyasztó békéltető testülethez is fordulhat, amely a vármegyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működik, és célja, hogy gyorsan, peren kívül oldja meg a fogyasztói jogvitákat – tette hozzá a szakember. 

Tóth Ágoston elmondása szerint a legvégső esetben bírósági eljárás is indítható, ha más fórumokon nem sikerült érvényt szerezni a jogainknak.

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában