Nincs pufogás

2025.06.16. 09:28

Elektromos motorok: amit spórolsz, rá is költöd – motor ez egyáltalán?

Az elektromos motorok igencsak megosztja a benzinfalók szerelmeseit, azonban mégis egyre több gyártó dobja piacra elektromos kétkerekűjét. Kétség kívül vannak előnyei és hátrányai is az elektromos hajtásnak, de megéri az elektromos motort venni?

Elektromos motorok: amit spórolsz, rá is költöd – motor ez egyáltalán?

Kipróbálnád az elektromos motort?

Forrás: villanyautosok.hu

Bár az elektromotorok előnye a belsőégésű motorral szemben a rendkívül egyszerű felépítés, ez közel sem jelenti azt, hogy minden e-motor egyforma. Az elektromos motoroknak vannak kézzel fogható előnyeik üzemanyag hajtotta társaikkal szemben, vannak azonban olyan tényezők, ami komoly hátrányt is jelentenek alkalmazásuk során. 

elektromos
Vegyes érzelmi hatások az elektromos motorok kapcsán
Fotó: Pulai László / Forrás: hegylakok.hu

Az elektromos motorkerékpárt sokan választják amiatt, mivel úgy vélik, hogy a fenntartási költségei alacsonyabbak, mint a belső égésű motoroké. Enni áramot kér, de ahogy az elektromos autók kapcsán, ebben az esetben is az a legjobb, ha otthon fel vagyunk szerelkezve a töltésre.

Elektromos vas – motor az egyáltalán?

Az elektromost motorok piaca is egyre inkább bővül, a Kawasaki is kidobta már teljesen elektromos hajtású motorját, de több nagy márka is betört már a piacra. A motorozás szerelmeseit igencsak megosztja a kérdés, sokan gondolják úgy, maga a motorozás élménye megy rá a típuscserére

– Én magam nem tudom elképzelni, hogy elektromos hajtású motort vezessek. Nincs meg a feeling-je. A motor hangja, a kipufogó dörrenése, az egész varázsát veszti vele. Olvastam több helyen, hogy előnynek tekintik, hogy elektromos hajtás esetén nem kell a váltással szórakozni. Nem kell, hogy elektromos legyen egy motor az automata váltáshoz. Több nagy márka is, mint például a BMW is dobott a piacra automata váltós motort, így ha valaki inkább a kényelmet választaná, nem kell feltétlen elektromos motort választania – mondta el véleményét Fodor Tamás, barcsi motoros. 

Gadanecz Gergő és Fodor Tamás barcsi motorosok el sem tudják képzeli, hogy elektromos motorra üljenek
Fotó: Dombi Regina

Mint ahogy sok más technológiai fejlesztésben, úgy az elektromos motorok gyártásában is elől járnak a kínaiak. Rengeteg motort dobtak már ki a piacra elektromos hajtással, élen járnak a piacon.

– Előny közé sorolják sokan, hogy az elektromos motor szinte hangtalan, így kevésbé zavarja a környezetet, sokan pedig az azonnali nyomatékot is előnyben részesítik, mivel az elektromos motor teljes nyomatékát már induláskor leadja, így rendkívül intenzív gyorsulást biztosít. Erre is csak azt tudom mondani: ha valaki valóban szereti a motorozást, akkor nem akarja, hogy a vas csendes legyen, akkor annak minden zaját, dörrenését és pufogását élvezni akarja. Az ilyen típusú motorok előállítása, ugyanúgy mint az elektromos autónál is, sokkal nagyobb környezetkárosító hatást ereményez legvégül, mint a belső égésű motoroké – tette hozzá a motoros. 

Van, aki kipróbálta és megjárta

Pulai László, a Hegylakók oldalán osztotta meg élményeit elektromos motorjáról. Könnyű, terepezésre is alkalmas motort keresett, amely megbízhatóbb és takarékosabb a korábbi benzines gépeknél. Mivel rendszeres napi használatra vásárolta a BHR E-Race elektromos endurót, fontos szempont volt, hogy keveset futott, pillekönnyű gépet válasszon, egyszerű felépítéssel. 

  • A motor sajnos kétszer otthagyta az út szélén, egyszer a saját figyelmetlensége, másodszor egy szétcsúszott csatlakozó miatt.
  • Volt, hogy elromlott a hátsó lámpa, kifolyt az első teleszkópolaj, a kürt is használhatatlanná vált. Továbbá a töltő cipelése sem egyszerű, helyet foglal, így nem túl praktikus. 
Az elektromos motor kicsit felturbózva.
Fotó: Pulai László / Forrás: hegylakok.hu
  • Idő közben teleszkópokat is kellett felújítania, illetve a gyári láncszett is megadta magát, komolyan a zsebébe kellett nyúlnia a javítások miatt.

A téli pihenő után azonban a tavaszi szezonra való felkészítés klasszisokkal kevesebbe került – tekintve a szervizelést, az üzemanyagot, a szűrőcseréket, az adókat – régi vasaihoz képest, de amit addig ráköltött sajnos ezeken jócskán túlment.  Eközben kapott még kis tunningot, és jelenleg is egy hatótávnövelő akksi illetve egy új bukócső felszerelésén dolgozik a tulajdonos.  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában