függés

2018.03.24. 15:30

Hiányérzetet okozhat, ha megszakítanak egy tévés sorozatot

Hiányérzetet okozhat, ha megszakítjuk egy televíziós sorozat nyomon követését, a reklámfilmek pedig túlköltekezéshez vezethetnek a lapunk által megkérdezett szakember szerint. Egy felmérésből kiderült, hogy tavaly naponta több mint száz reklámfilmmel találkoztunk a televízió képernyője előtt.

Gyeszát Zsolt

– Ha túlzásba viszik a televíziós sorozatok nyomon követését, az könnyen függőséget okozhatnak – mondta el kérdésünkre Pál Gyöngyi kaposvári klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta és családterapeuta. – A sorozat megszakítása hiányt okoz, azt az élményt kelti, mintha a sorozatkedvelő kimaradna valamiből. Éppen erre az érzésre épül a nézettség megteremtése, a tévések célja, hogy leültessék a nézőket egy folyamatosan várható sorozat, kvízjáték elé. A veszély abban rejlik, hogy nem az történik az emberrel, amit ő szeretne. Vagyis nem arra fordítja az idejét, ami számára pihentető, hanem a pihenésre szánt idő a függőség áldozatává válik. A túlzásba vitt tévénézés felboríthatja a pszichés egyensúlyt, melynek következménye lehet akár a fizikai egyensúly felborulása, akár súlygyarapodás.

A Nielsen Közönségmérés adataiból kiderült, hogy a nők esetében az önálló epizódokkal futó vagy folytatásos sorozatok, valamint a szappanoperák a legtöbbet fogyasztott műsortípusok közé tartoztak 2017-ben, s a tévénézésre fordított idő 25 százalékát tették ki. A férfiaknál a reklámok után a második legtöbbet fogyasztott műsorok az önálló epizódokkal futó sorozatok voltak.

A szakpszichológus szerint a sporttal egybekötött társas életnek is megvan a helye, és a tévé nyújtotta élmény elől sem kell feltétlenül elzárkózni, mértéktartással mindkettő lehet pihentető. – Ha nem esünk túlzásba, nem tud felborulni a pszichés egyensúly mérlege – húzta alá.

A Világgazdaság által ismertetett felmérésből kiderült: a felnőtt közönségen belül a nők esetében naponta átlagosan 5 óra 20 perc, a férfiaknál pedig 4 óra 34 perc volt a képernyő előtt töltött idő tavaly. A nők naponta átlagosan 123 reklámfilmmel találkoztak, míg a férfiak 101 reklámfilmet néztek meg.

Pál Gyöngyi szerint tudatosítani kell, hogy ami a reklámfilmekből pillanatnyilag előnynek mutatkozik, az hosszú távon anyagi teherré válhat. – A költekezés akkor lehet veszélyes, ha a meggyőzéssel az önmeggyőzés is társul, vagyis amikor a tévéző a hallottakon túl újabb gondolatokat, érveket fogalmaz meg önmagában a reklámok álláspontja mellett – tette hozzá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában