D-kategória

2018.02.25. 15:30

Jó fizetéssel és azonnali elhelyezkedéssel csábítják a buszsofőröket

Számos helyen hiány van a hivatásos gépjárművezetőkből, elöregedett a szakma, a minap a Somogyi Hírlapban is toboroztak buszsofőröket fővárosi munkára. Megyénkben 2017-ben többszörösére nőtt a D-kategóriás vizsgázók száma az előző évekhez képest. A tömegközlekedési vállalatokon kívül a kisebb magántársaságok is azonnali elhelyezkedést biztosítanak a frissen végzett járművezetőknek.

Harsányi Miklós

– Legutóbb Győrből kerestek nálunk buszsofőröket, előtte Pestről kaptunk a hívást: a közlekedési cégeket már a tanfolyamot végzők is érdeklik  – mondta kedden Tamás Zoltán, a kaposvári King-A-Ford Autósiskola ügyvezető igazgatója. – Hiány van a hivatásos járművezetőkből: a régi szakemberek egy része nyugdíjba vonult, s a sorkötelezettség eltörlése után kiesett egy nemzedék a teherautó, illetve a buszos képzésből. Nem elhanyagolható számról beszélünk: a honvédségnek annak idején évente közel 500-600 sofőrt képeztek az autósiskolák. Időközben egyesek külföldön vállaltak munkát, s jó ideig kevésbé volt népszerű hivatás a járművezetés. Összességében ez vezethetett a mostani állapothoz.

A szakember szerint, ahogy másutt az országban, úgy régiónkban is érzékelhető a jelenség, ám megfelelő motivációval s előkészítéssel zökkenőmentesen biztosítható a szakmai utánpótlás. A napokban somogyi újsághirdetésben kerestek autóbuszvezetőket a főváros tömegközlekedéshez, s a cégvezető szerint számítani lehet arra, hogy a közeljövőben újabb hasonló toborzásokat tartanak a munkaerő-közvetítők, noha szigorúak a feltételek.

– A vizsgálatokon kiszűrik a pályára alkalmatlan jelentkezőket  – hangsúlyozta Tamás Zoltán. – A  súlyos cukorbetegség vagy alvászavar eleve kizáró ok, s ha minden elsőre sikerül, akkor a beiratkozástól számítva 4-5 hónapon belül a hallgató megszerezheti a hivatásos vezetői engedélyét. Az utóbbi időben az államilag támogatott oktatás nyomán élénkülést tapasztaltunk; Somogyban 2017-ben közel 70 autóbuszvezetőt képeztünk ki, szerintem az idén ennél is többen jelentkeznek.

Bődör József, a kaposvári Pannon Mentő ügyvezetője szerint az államilag támogatott tanfolyam-modell – akárcsak a kamionosok esetében – a buszvezetőknél is működik. Németh József, a Németh Kft. ügyvezető igazgatója úgy tudja: Kaposvár, Csurgó és Nagyatád  térségében pillanatnyilag kevésbé jelentkezik a munkaerőhiány, a Balaton parton és Belső-Somogyban viszont időről időre problémát idéz elő. Különösen a szezonális szállításra szakosodott cégeknél okozhat ez feszültséget. Somogyban 2015-ben 25 elméleti (KRESZ) vizsgát tettek  D-kategóriában, 2016-ban 84-et, tavaly 120-at.

– Adataink alapján 2017-ben többszörösére nőtt a D-kategóriás vizsgázók száma az előző évekhez képest – tájékoztatta lapunkat kedden a megyei kormányhivatal. – Ez főleg az államilag támogatott képzésnek köszönhető. A vizsgázók legnagyobb részét a fiatalabb, 30 év körüli korosztály teszi  ki, a tanfolyam díja – elméleti és gyakorlati képzés – képzőszervenként változó.

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. csaknem 2000 dolgozót alkalmaz, megyénkben 689 munkatársat foglalkoztatnak. Széki Éva, a vállalat szóvivője korábban közölte: 2017-ben lezajlott egy D-kategóriás tanfolyam, s a társaságnak is képeztek autóbusz-gépkocsivezetőket. A cég három megyei szolgáltatási központjánál tízen álltak munkába.

– Kaposváron ez a probléma nem okoz gondot jelenleg, a nyugdíjba vonuló, illetve távozó kollégákat is sikerült pótolni – közölte Répás Orsolya, a Kapos Holding szóvivője. – A Kaposvári Közlekedési Zrt-nél most 69 autóbuszvezető dolgozik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában