2005.04.21. 06:09
Három helyett kilenc forint kilométerenként
A személyi jövedelemadóról szóló törvény e heti módosítása az autóval és tömegközlekedéssel járó dolgozóknak is kedvez.
[caption id="" align="alignleft" width="287"] A busszal munkába járóknál is visszaáll a régi rend. Nem kell számla, elegendő lesz a jegy vagy bérlet leadása.
[/caption]Eddig a munkaadók legfeljebb három forint költségtérítést számolhattak el dolgozóiknak kilométerenként adómentesen. A módosítással július 1-jétől kilencet. A jogszabályváltozás lehetővé teszi, hogy a munkavállalók elszámolását január 1-ig visszamenőleg módosítsák.
2004. december 31-ig a bejáráshoz szükséges vasúti teljes árú menetjegyek és bérletek 86, a közútiak 80 százaléka értékéig számla nélkül is hozzájuthattak a „bérletpénzhez”. A kocsival járók ebből vették a benzint. Ez az összeg többszöröse volt, mint a kilométerenkénti költségtérítésnél adómentesen elszámolható három forint. Például, ha valaki naponta ötven kilométert utazott oda-vissza, teljes árú vasúti bérlet címén 15310 forintot vehetett fel, buszbérletért 21144-et. Nem kellett hozzá semmiféle bizonylat, költhette tehát benzinre. 2005. január elsejei adótörvény-módosítással az autósok rosszul jártak, mert a bizonylat nélküli elszámolás megszűnt. Csak azok kaphatják meg ezt a költségtérítést, akik megvették bérletüket vagy jegyüket. Sőt, a munkaadó nevére kiállított számlát is mellékelni kell. Így idén maradt nekik a 3 forintos térítés. Most ez nő 9 forintra.
Jól járnak viszont azok is, akik valóban tömegközlekedéssel járnak. Ugyanis elég lesz a bérlet vagy jegy leadása, nem kell a munkáltató nevére kiállított számla.
Adómentes költségtérítés autóval bejáróknak*
Távolság oda-vissza - Költségtérítés: Jelenleg (3Ft/km) - Július 1-től (9Ft/km)Gödöllő–Budapest–Gödöllő: 50 km - 3300 - 9900
Szf.vár–Bp.–Szf.vár: 112 km - 7392 - 22176
Szolnok–Bp.–Szolnok: 208 km - 13728 - 41184
*22 munkanappal számolva
Forrás: Reggel-gyűjtés
Egyetértésben szavazták meg
Farkas Imre, a törvénymódosítást kezdeményező szocialista országgyűlési képviselők egyike érdeklődésünkre elmondta, a javaslatot a parlamenti pártok teljes egyetértésben szavazták meg. Fölhívta a figyelmet, hogy ez a munkaadók számára azért lehet kedvező, mert kilenc forintig nem terheli adó a költségtérítést.Mi minősül munkába járásnak?
A napi munkába járás az állandó vagy ideiglenes lakó- és munkahely közötti napi, illetőleg a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres oda- és visszautazás. A saját autóval munkába járás költségtérítése a munkában töltött napokra vonatkozik. Mértéke a munkahely és a lakóhely közötti közforgalmi úton mért oda-vissza távolság.
Gödöllő–Budapest–Gödöllő: 50 km - 3300 - 9900
Szf.vár–Bp.–Szf.vár: 112 km - 7392 - 22176
Szolnok–Bp.–Szolnok: 208 km - 13728 - 41184
*22 munkanappal számolva
Forrás: Reggel-gyűjtés Egyetértésben szavazták meg Farkas Imre, a törvénymódosítást kezdeményező szocialista országgyűlési képviselők egyike érdeklődésünkre elmondta, a javaslatot a parlamenti pártok teljes egyetértésben szavazták meg. Fölhívta a figyelmet, hogy ez a munkaadók számára azért lehet kedvező, mert kilenc forintig nem terheli adó a költségtérítést. Mi minősül munkába járásnak? A napi munkába járás az állandó vagy ideiglenes lakó- és munkahely közötti napi, illetőleg a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres oda- és visszautazás. A saját autóval munkába járás költségtérítése a munkában töltött napokra vonatkozik. Mértéke a munkahely és a lakóhely közötti közforgalmi úton mért oda-vissza távolság. A busszal munkába járóknál is visszaáll a régi rend. Nem kell számla, elegendő lesz a jegy vagy bérlet leadása. -->