2005.05.30. 00:00
Sportot űznek a késésből
Emberek ezreinek idegeivel játszik nap mint nap a MÁV az elővárosi vasutakon. A szolnoki, ceglédi vonalon ingázók nem tudják kiszámítani az életüket, folyton elkésnek a munkából és otthonról. Azért, mert állandóan késik a vonat.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] A MÁV ceglédi vonalán már olyan eset is előfordult, hogy kimaradt egy járat. Az utasokat pedig senki nem tájékoztatta a helyzetről.
[/caption]Albertirsa, Vecsés és más agglomerációs települések lakói arra panaszkodnak, hogy szinte napi rendszerességgel késik a vasút. Gyakran csak egy vágányon közlekednek a vonatok. Az ingázókat szállító szerelvényeket rendszeresen félreállítják. Sárik Tamás (28) Albertirsáról jár be mindennap Budapestre. Az út a menetrend szerint hatvan perc lenne. De ezt csak a legritkább esetben tartja be a MÁV. – Tegnap este nyolc ötvenkor kellett volna Albertirsára érnem. Akkor azonban még csak Monoron jártunk – mérgelődik Sárik. – Ha felújítás vagy bármi más miatt nem tudják tartani az időt, miért nem lehet módosítani a menetrendet?! Akkor mindenki úgy igazítaná a programját! Ritkábban kellene járatni a vonatokat, több vagonnal, de azok érjenek be időben! Megértem, hogy felújítják a vonalat, de miért nem lehet logikusabban megtervezni ezt az időszakot? Más szolgáltatók hibás teljesítés esetén kártérítést fizetnek a vásárlónak a szigorú európai uniós szabályozások miatt. A MÁV-ot erre semmi nem kötelezi. Kényszerből kell a MÁV-val utaznunk, nincs más megoldás. Autóbusszal Monorig lehet közlekedni Budapestről, messzebbre már csak a vonat marad.
Szaller Ferencné (37) Vecsésről jár dolgozni Budapestre. Neki az a legnagyobb baja a vasúttal, hogy nem tájékoztatják az utasokat a késésről. – Állunk reggelente az állomáson, várunk, várunk – meséli. – Aztán valamelyikünk odasétál az állomásfőnökhöz: ugyan mondjon már valamit. Ő kérdezősködik telefonon, majd bemondja, hogy tizenöt percet késik a vonat. Ebből végül negyven perc lesz. Olyan is előfordul, hogy kimarad egy járat, egyszerűen eltűnik egy vonat. Szallerné rugalmas munkaidőben dolgozik. Így elég a későbbi vonattal mennie, amely nem késik minden áldott nap. – Bődületes szervezetlenség lehet a MÁV-nál, ha az állomásfőnökök sem tudnak semmit! – mondja a Reggelnek.
A MÁV szerint szó sincs erről. Felújítják a vonalat, ezért fordulhatnak elő zavarok. A vágányzár miatt egy szakaszon a vasútvonalnak csak az egyik fele használható. A másikon dolgoznak. A MÁV kommunikációs osztálya állítja, kidolgozták a május 2-tól június 2-ig szóló rendkívüli menetrendet. Csakhogy furcsamód az évek óta munkába járó ingázók erről nem tudnak.
Rendkívüli intézkedések okozzák a problémát
Az átmeneti időszakban kevesebb vonat közlekedik. Ezenkívül más pályára irányították át a Nyíregyháza felől érkező vonatokat, hogy csökkentsék a forgalmat. Az új menetrendbe beleszámították a vágányzár miatti sebességkorlátozást. A fontosabb járatok több kocsival közlekednek – állítja a MÁV. A vasúttársaság szerint az utasok tájékoztatásában nincsenek hiányosságok, és a vonatok is tartják a menetidőt. A MÁV ígéri, hogy a felújítás után rövidebb lesz az utazási idő.